رییس‌جمهوری چپگرای بولیوی اعلام کرد که این کشور در نظر دارد تنها سفارتخانه خاورمیانه‌ای خود را از مصر به ایران منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوو مورالس که به تازگی از سفر به لیبی و ایران به کشور خود بازگشته است، از انتقال سفارت خاورمیانه‌ای این کشور از قاهره به تهران سخن گفت.

براساس این گزارش مورالس در کنار هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا با توافق با دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، مقام‌های واشنگتن را شاکی کرده است.

مورالس عنوان کرده است که ایران علاوه بر امور پتروشیمی، در زمینه تولید سیمان و کشاورزی نیز به بولیوی کمک می‌کند. ایران در ونزوئلا نیز در حال ساخت خودرو و تراکتور است.

هفته گذشته رییس‌جمهور بولیوی برای تقویت روابط در حوزه سیاسی و انرژی با ایران در اقدامی که قطعا حیرت واشنگتن را برانگیخت، به تهران سفر کرد.

به گزارش ایسنا، رهبر چپگرای بولیوی و احمدی‌نژاد، در طول این سفر دو روزه در پایتخت ایران با یکدیگر درباره راه‌هایی که ایران می‌تواند از طریق آن به بهبود عملیات‌های مربوط به نفت‌خام به ویژه در بخش گاز طبیعی در بولیوی کمک کند، مذاکره کردند.

به جزئیات توافق امضا شده میان دو طرف اشاره‌ای نشد، اما احمدی‌نژاد گفت که ایران به گسترش روابط به بولیوی در همه زمینه‌ها تمایل دارد.

در حالی که بولیوی دومین ذخایر بزرگ گاز در آمریکای جنوبی را در اختیار دارد و در این زمینه در مقام دوم پس از ونزوئلا قرار دارد، در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا نیاز کشورهای مصرف‌کننده در همسایگی‌ خود نظیر برزیل و آرژانتین را برآورده کند.

رییس‌جمهور ایران همچنین از مورالس برای مقاومتش در برابر سیاست آمریکا در آمریکای لاتین تقدیر کرد.

مورالس بخش انرژی بولیوی را در اقدامی که مورد انتقاد بسیاری در واشنگتن قرار گرفت، ملی کرد. وی در میان گروه رو به رشد رهبران چپگرای آمریکای لاتین قرار دارد که با سیاست آمریکا در آمریکای لاتین مخالفند.

ایران در سال‌های اخیر به سرعت روی این مخالفت‌ها سرمایه‌گذاری کرد. در سپتامبر گذشته احمدی‌نژاد در اولین سفرش به بولیوی متعهد شد،یک میلیارد دلار را برای توسعه ذخایر نفت و گاز این کشور سرمایه‌گذاری کند.

از آن زمان به بعد مقا‌م‌های ایران مشغول تعمیق و گسترش روابط با رهبران چپگرای آمریکای لاتین در اکوادور، نیکاراگوئه و به ویژه ونزوئلا شدند.

هوگو چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا و احمدی‌نژاد به کشورهای یکدیگر سفرهایی پی در پی داشتند و درباره راه‌های شکل دادن روابط قویتر در حوزه انرژی مذاکراتی انجام دادند.

در سال ۲۰۰۷ دو طرف توافق کردند شرکت نفت مشترک تهران -کاراکاس را راه‌اندازی کنند. خبرگزاری یونایتدپرس به نقل از جورج پینون مدعی شد: در حالی که به نظر می‌رسد این توافق پیشنهاد شده، تقویت کننده روابط ونزوئلا و ایران باشد، احتمال رسیدن آن به نتیجه‌ای واقعی اندک است.