اجازه نمی‌دهیم به امنیت تنگه هرمز آسیبی برسد

وزیر دفاع در دومین روز سفر خود در دوحه تاکید کرد: ایران تمامی احتیاطات و تدابیر لازم برای برقراری امنیت در تنگه هرمز را اتخاذ کرده است و هرگز اجازه نخواهد داد به امنیت این گذرگاه آبی که در راستای خدمت به منطقه و تمام جهان است، آسیبی برسد. به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار وزیر دفاع در پایان سفر خود در دوحه با اشاره به تمایل ایران برای توسعه و رشد روابطش با تمامی کشورهای منطقه گفت: توسعه این روابط در راستای خدمت به منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات خواهد بود. وی با اشاره به تهدیدهایی که ایران به دلیل پرونده هسته‌ای‌اش با آن مواجه است هرگونه حمله نظامی آمریکا یا رژیم اسرائیل به ایران در شرایط فعلی را بعید دانست و تاکید کرد: ایران تمام توان خود را برای رویارویی با هرگونه تهدید احتمالی بسیج کرده و واکنشش در این زمینه کاملا قاطع خواهد بود.

نجار ادامه داد: آمریکا و رژیم اسرائیل قادر به حمله به ایران نیستند؛ به ویژه در شرایط فعلی که هر دوی آنها با مشکلات زیادی در عرصه‌های داخلی و خارجی مواجه هستند. در حال حاضر آمریکا از حل مشکلاتش در عراق و افغانستان عاجز است و رژیم اسرائیل هم دیگر قدرت و سلطه سابقش را به ویژه بعد از جنگ لبنان که قدرت و هیبتش را در هم شکست، ندارد.

وزیر دفاع ایران با تاکیدبر اینکه نیروهای مسلح ایران آمادگی رویارویی با هرگونه اقدام احتمالی را دارند و ملت ایران هم در صفی واحد پشت سر رهبری برای مقابله در برابر هر حمله‌ای می‌ایستند، بیان کرد: معتقدم تمامی کشورهای منطقه دوست ایران هستند و هرگز اجازه نخواهند داد که کشورشان آسیبی ببیند یا امنیت خلیج فارس دچار ناآرامی شود؛ چرا که اگر جنگی به وقوع بپیوندد همه با بحران مواجه خواهند شد.

وی همچنین درباره مانورهای نظامی که ایران هر از گاهی برگزار می‌کند، گفت: این مانورها عادی و طبیعی است و هدف از آن نیز بالا بردن توان نیروهای نظامی و آزمایش ماشین‌آلات و تجهیزات جدید نظامی ایران است و پیامی برای کسی نیست. ما تاکتیک‌های دفاعی نظامی را به منظور بالا بردن توان و قدرت نیروهای ایران اجرا می‌کنیم.

وزیر دفاع ایران با تاکید بر تمایل کشورش به برگزاری مانورهای نظامی مشترک با کشورهای منطقه برای توسعه توان نظامی خود گفت: منافع مشترک این طور می‌طلبد که برای برقراری ثبات در خلیج فارس به انجام چنین اقدام‌های مشترکی بپردازیم. همچنین ایران نمونه‌ اقدام‌های زیادی در زمینه همکاری امنیتی دارد.

وی درباره موضع تهران در قبال مذاکرات سوریه و رژیم اسرائیل با نظارت ترکیه تصریح کرد: در جدیت این رژیم در ایجاد صلح و بازگرداندن سرزمین‌های عربی غصب‌شده از سوی آن شک داریم. این بازی سیاسی است که اسرائیل برای خروج از بحران‌های داخلی‌اش به آن پناه برده است. اما در عین حال تهران از بازگشت حقوق غصب‌شده به صاحبانش استقبال می‌کند.

وزیر دفاع ایران افزود: روابط ما با سوریه استراتژیک است و در صورت بازگشت سرزمین‌های غصب‌شده به صاحبانش این اقدام مورد استقبال ما قرار می‌گیرد. ما این موضع را بارها اعلام کردیم.

وی درباره اقدام ایران برای افتتاح دو دفتر اداری در جزایر سه‌گانه اظهار کرد: مساله جزایر سه‌گانه بسیار ساده است. ایران به کشورهای منطقه خلیج فارس در چارچوب روابطی دوستانه می‌نگرد. اینجا چیزی که حل آن مشکل باشد، وجود ندارد و تمامی مسایل با گفت‌وگو حل خواهد شد این چیزی است که ما به اماراتی‌ها هم آن را تاکید کردیم.

نجار با اشاره به برنامه‌ هسته‌ای ایران و تاکید بر حق ایران در دستیابی به توان هسته‌ای مسالمت‌آمیز گفت: همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوب، سازنده و مثمر ثمر است.آژانس هم بنا به نقش خود به بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران می‌پردازد و بارها هم تاکید کرد که ایران از برنامه‌ هسته‌ای مسالمت‌آمیزش منحرف نشده است.