لاریجانی: 1+5 باید بر سر میز بنشیند و مذاکره کند

علی لاریجانی حل مساله هسته‌ای ایران از طریق روش‌های دیپلماتیک را خواستار شد و تاکید کرد که ایران در برابر تهدید تسلیم نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، رادیو آمریکا از ژنو گزارش داد: علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران از کشورهای غربی خواست که به مساله هسته‌ای ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک پایان دهند و گفت که تحریم و توسل به زور کاری را از پیش نخواهد برد. رادیو آمریکا افزود: لاریجانی برای شرکت در نشست رییسان مجالس اتحادیه بین المجالس به ژنو سفر کرده است. او مذاکره کننده هسته‌ای پیشین ایران است، اما همچنان مواضعی را که در زمان این مسوولیت داشت حفظ کرده است.

به گفته لاریجانی برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است.

وی درخواست‌های پنج عضو دائم شورای امنیت متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان موسوم به گروه ۱+۵ را درباره تعلیق برنامه غنی‌سازی اورانیوم به عنوان پیش شرط نپذیرفت. او تاکید کرد که ایران در برابر تهدیدها تسلیم نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به موضع آمریکا که هیچ گزینه‌ای را برای حل مساله هسته‌ای ایران منتفی نمی‌داند، گفت که دیپلماسی روشی بسیار بهتر از توسل به سلاح برای رسیدن به نتیجه است.

وی با ابراز تعجب از این که ۱+۵ میز مذاکره را ترک کرد، از آمریکا و انگلیس به دلیل اقدام خصمانه آنان برای درخواست تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران در شورای امنیت به شدت انتقاد کرد.

لاریجانی گفت: شاید آنها می‌خواهند به جهان نشان دهند که پس از بحران اخیر، بحران بین‌المللی، می‌توانند با هم یک صدا باشند و نشان دهند که ۱+۵ هنوز زنده است و می‌تواند اقدام کند. آن چه آنها انجام داده‌اند اعتبار و پرستیژ شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کرد.

او گفت: با این حال فکر می کنم که در برای مذاکرات باز است و آنها می‌توانند ادامه دهند. این (مذاکرات) هنوز نمرده است.

پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان به ایران پیشنهاد کرده‌اند در ازای دریافت شوق‌های اقتصادی و دیپلماتیک، غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کند. ایران نیز اعلام کرده است که از حقوق خود در برنامه هسته‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد. قدرت‌های غربی ایران را به تلاش برای تولید سلاح اتمی متهم می‌کنند، اما ایران تاکید می‌کند که هدفش فقط تولید انرژی است و از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز استفاده می‌کند. لاریجانی گفت که ۱+۵ باید بر سر یک میز بنشیند و صحبت کند.

وی افزود: رویکرد مشهود به هویج و چماق و روش‌های ارعاب به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

افشای نقش ناتو در انتقال مواد مخدر

رییس مجلس همچنین در دیدار با جانسون دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس از نقش فرودگاه‌های تحت کنترل ناتو در انتقال مواد مخدر افغانستان به مقصد اروپا پرده برداشت.

وی در این دیدار با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در منطقه توسط آمریکا گفت: اقدام‌های انجام گرفته در منطقه به دلیل استراتژی غلط آمریکا است، به ویژه مواد مخدر که معضلی برای کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در افغانستان با همه سیاست‌های پیشگیرانه ناتو، در عرض ۸ سال تولید مواد مخدر ۴۰ برابر شده که تاثیرات زیانباری به جای خواهد گذاشت. رییس مجلس تصریح کرد: حجم اصلی این مواد از سه فرودگاه تحت کنترل ناتو به سمت کشورهای غربی حمل می‌شود و اگر این روند ادامه پیدا کند سال آینده تولید مواد مخدر به ۱۵هزار تن خواهد رسید.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۳۰ لابراتوار تولید

مواد مخدر مجهز در افغانستان وجود دارد که تجهیزات آن از سوی کشورهای غربی تامین شده است. وی با اشاره به قرارداد امنیتی آمریکا با عراق گفت: قرارداد امنیتی عراق دارای بندی است که بر اساس آن اگر نیروهای آمریکایی جرمی مرتکب شوند یا افرادی را بکشند، سیستم قضایی عراق حق دخالت و محاکم مجرمین را ندارد، این موارد، موضوع‌هایی است که بین‌المجالس می‌توانند در مورد حقوق بشر ورود پیدا کنند و به آن رسیدگی کنند. رییس مجلس خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۰ نماینده فلسطین و رییس مجلس در زندان‌های رژیم صهیونیستی هستند که «آی پی یو» در کمیته حقوق می‌تواند این مساله را رسیدگی کند.

دبیرکل اتحادیه بین‌المجالس نیز در این باره از حضور فعال هیات‌های جمهوری اسلامی ایران در اجلاس‌های ‌ای پی یو تشکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر در اتحادیه بین‌المجالس همکاری خوبی دارد که امیدواریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: به زودی کمیته‌ای از طرف اتحادیه بین‌المجالس به غزه می‌رود تا در خصوص مجالس آنجا گزارشی را برای اتحادیه اعضای بین‌المجالس تهیه کند.

تاکید سولانا بر استمرار مذاکرات

رییس مجلس در دیدار با سولانا با انتقاد از رویکرد اروپا به مساله هسته‌ای ایران تصریح کرد: صدور قطعنامه جدید عملا زنجیره مذاکره - قطعنامه، اعتماد عمومی در ایران به مذاکرات و حرکت در جهت پاسخ‌گویی به شبهات را بی‌فایده نشان داد. علی لاریجانی در حاشیه یکصد و نوزدهمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در ژنو با خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی دیدار کرد. در این دیدار مسائل مربوط به بحران اقتصاد جهانی، اختلاف غرب و روسیه، با توجه به مسائل گرجستان، افغانستان، عراق و موضوع هسته‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رییس مجلس با نقد رویکرد اروپا نسبت به مساله هسته‌ای ایران متذکر شد: با توجه به توافق بر مدالیته، ایران تلاش کرد به‌‌رغم ناباوری برخی قدرت‌های بزرگ، همه شبهات مطرح در مساله هسته‌ای را پاسخ دهد، اما صدور قطعنامه جدید عملا زنجیره مذاکره - قطعنامه، اعتماد عمومی در ایران به مذاکرات و حرکت در جهت پاسخگویی به شبهات را بی‌فایده نشان داد. در ادامه این دیدار، خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تشریح اقدام‌های این اتحادیه در جهت مهار بحران اقتصادی و تبیین اختلافات اروپا با روسیه در موضوع گرجستان بر نقش جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل موضوع‌های منطقه خاورمیانه تاکید کرد. سولانا با تشریح روند مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت استمرار مذاکرات تاکید کرد.