خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس با استناد به آن‌چه «ارزیابی اطلاعات جاسوسی» خواند که یکی از ۱۴۵ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اختیار این خبرگزاری قرار داده است ادعا کرد که ایران به تازگی روش‌هایی را برای استفاده از سوخت مصرف شده در رآکتور و تبدیل آن به اورانیوم بسیار غنی شده در تلاش برای گسترش برنامه هسته‌ای این کشور آماده کرده است. به گزارش ایسنا در همین حال، یک سایت خبری اسرائیلی مدعی شده است که ایران در چهارم آبان‌ماه سال‌جاری یک بمب اتمی آزمایش کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس در این گزارش جاسوسی آمده است که به زودی گزارشی در اختیار مقام‌های ایران قرار می‌گیرد تا تصمیم‌گیری کنند که آیا به این پروژه ادامه دهند یا خیر. آسوشیتدپرس افزوده است: اما کارشناسان نتیجه‌گیری ارایه‌دهندگان گزارش جاسوسی را مبنی بر این‌که ایران می‌کوشد سوخت را با فرآوری دوباره به سلاح هسته‌ای تبدیل کند، زیر سوال می‌برند.

این کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که سوخت هسته‌ای مصرف شده مورد بحث به عنوان منبع اورانیوم غنی شده کافی نیست تا به تقریبا ۳۰ کیلوگرم مواد تسلیحاتی لازم برای بمب تبدیل شود.

این ادعاها درحالی مطرح شده است که برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و بازرسان همواره از طریق دوربین‌های نظارتی نصب شده در تاسیسات بر فرآیند تولید اورانیوم نظارت و بر صلح‌آمیز بودن آنها تاکید می‌کنند. در عین حال یک سایت اسرائیلی نیز ادعا کرده است که علت زمین‌لرزه ۲۵ اکتبر (۴ آبان) در ایران احتمالا آزمایش گسترده زیرزمینی یک بمب هسته‌ای بوده است و نه یک زمین‌لرزه طبیعی!! در این گزارش هم به منبعی مجعول اشاره و ادعا شده که وی بر روی غنی‌سازی اورانیوم در این پروژه کار کرده است!