دنیای اقتصاد - غلامرضا مصباحی‌مقدم به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در آستانه ارایه لایحه «یارانه نقدی» به مجلس، اعلام کرد که با اجرای این طرح، برخی از کالاها ۲۰۰ تا ۳۰۰درصد افزایش قیمت خواهند داشت و ترس ما از این است که نه از تاک نشان ماند و نه از تاک‌نشان. وی می‌گوید باید تبعات اجتماعی و سیاسی این طرح بررسی شود. رییس کمیسیون اقتصادی، دولت را از اقدام شتابزده بر حذر داشت

پیش‌بینی افزایش ۳۰۰درصدی قیمت برخی کالاها

پنج‌شنبه‌ای که گذشت بیست‌و‌چهارمین همایش فصلی خانه احزاب با هدف «بررسی وضعیت اقتصادی کشور و انتخابات دهم ریاست‌جمهوری» برگزار شد و از همین روی بود که غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که به همراه دبیر طرح تحول اقتصادی میهمانان اقتصادی این همایش بودند؛ سخنانش را با محوریت طرح تحول اقتصادی آغاز کرد و با تورم‌زا خواندن این طرح گفت که: «با اجرای طرح تحول اقتصادی بعضی کالاها ۲۰۰ تا۳۰۰‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت و ترس ما از این است که نه از تاک نشان ماند نه از تاکنشان.

به گزارش ایسنا، غلامرضا مصباحی‌مقدم که در میان نمایندگان احزاب سراسر کشور سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه آزاد کردن قیمت حامل‌‏های انرژی شوک انرژی به‌‏دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: باید به مردم بگوییم که در اثر این آزاد سازی دولت تلاش می‌‏کند، شوک قیمتی را تا حدی جبران کند و اگر به این زبان گفته شود کسی تصور نمی‌‏کند که با پرداخت نقدی یارانه‌‏ها گویی حلوا پخش می‌‏کنند.نماینده تهران سپس با بیان اینکه بعضی کالاها با اجرای این طرح ۲۰۰ یا ۳۰۰‌درصد افزایش قیمت خواهند داشت، گفت:‌ این افزایش قیمت برای خانواده‌ها اثرات جدی همراه دارد و از طرفی وقتی قیمت حمل و نقل بالا رفت به تناسب همه قیمت‌ها بالا می‌رود. به اعتقاد عضو جامعه روحانیت مبارز اثر دیگر طرح تحول اقتصادی، روانی است؛ چرا که انتظارات تورمی‌قابل پیش‌بینی نیست و مدلی برای آن وجود ندارد.

وی آن گاه به مدل‌های پیش‌بینی تورم طرح شده در مجلس از سوی نمایندگان اشاره کرد و با ناامیدی این چنین در توضیح آن‌ها سخن گفت: «هر سه مدلی که از آن کمک گرفته شد می‌توانند نتایج تغییرات قیمتی در حد ۱۵ یا ۲۰‌درصد را پیش‌بینی کنند، اما وقتی جهش قیمتی ۲۰۰ یا ۵۰۰‌درصد می‌شود آن مدل‌ها جوابگو نیستند. اینکه آیا تبعات آن طرح قابل مقایسه با آن مدل‌ها هست از دغدغه‌های ما است و باید بررسی کنیم که آیا اساسا می‌توان به این ریسمان دست انداخت یا نه؟ ما می‌خواهیم اطمینان خاطر پیدا کنیم.»مصباحی‌مقدم در ادامه گفته‌هایش به ترسی که در میان نمایندگان مجلس از اجرای طرح تحول اقتصادی وجود دارد، اشاره کرد و یادآورشد :‌ نگاه اصلی ما تعامل و همکاری با دولت است، اما باید بحران سیاسی و اجتماعی ناشی از اجرای این طرح را بررسی کنیم. ترس از این است که نه از تاک نشان بماند و نه از تاکنشان.

ارائه طرح تحول با نفت حداقل ۱۰۰ دلاری

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس سپس شرایط تورمی‌ایران را بالا ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم به نقطه ۲۹‌درصد رسیده است و تورم سالانه نیز ۲۲‌درصد است. چشم‌انداز ما تا پایان امسال کاهش تورم نیست، بلکه پیش‌بینی می‌کنیم در همین حدود یا اندکی کمتر باقی بماند.

وی در ادامه گفت:‌ باید در نظر داشت که پیش‌بینی‌هایی که آقای رییس‌جمهور براساس آن طرح تحول اقتصادی را مطرح کرده‌اند، با توجه به قیمت بالای نفت در حدود ۱۱۲ دلار یا ۱۲۰ دلار و یا حداقل ۱۰۰ دلار بود، اما اکنون قیمت نفت ۵۷ دلار شده و احتمال افت آن نیز وجود دارد. بنابراین اگر بناست این بودجه برای آزادسازی قیمت‌‏ها باشد، قیمت پایین آمده و حالا که نصف شده یارانه پنهان هم به نصف می‌‏رسد و نمی‌‏توان از این راه درآمد به‌‏دست آورد و به مردم وعده دهیم که فلان مقدار به شما پول می‌‏دهیم.

رییس کمیته ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به ارائه لایحه مربوط به نقدی کردن یارانه‌ها گفت :‌ ابتدا می‌گفتند قانون احتیاج ندارد، اما با بررسی نظرشان عوض شد. به هر حال مجلس امیدوار است با رویکرد مثبتی که دارد بتواند با کسب اطمینان خاطر به آثار این طرح آن را پیگیری کند.

اما علاوه بر سخنان مصباحی‌مقدم و فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی که دیگر بار ۷ محور این طرح را برای نمایندگان احزاب توضیح داد، موسوی تبریزی دبیرکل خانه احزاب و کامران دانشجو نیز به بحث انتخابات اشاره کردند و چنین بود که قائم‌مقام وزیر کشور در واکنش به پرسش یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره چگونگی تحقق برگزاری انتخابات سالم و کاهش مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس هشتم و نیز اعتقاد نداشتن وزیر کشور به رای مردم مطابق اظهارات یکی از نمایندگان مجلس (زاکانی) در جلسه رای اعتماد علی کردان گفت: نتیجه ‌یک انتخابات سالم مشارکت حداکثری مردم است، ما تلاشمان را می‌کنیم که مشارکت حداکثری وجود داشته باشد، اگر در دوره‌ای ریزش وجود داشته، به تمام عوامل بر می‌گردد، باید از آن درس بگیریم، همدل باشیم و نقاط ضعف را پوشش دهیم.

وی افزود: این‌که کسی گفته آقای کردان به رای و انتخابات بی‌اعتقاد است، من نمی‌توانم پاسخ گو باشم خود فرد باید پاسخ بدهد، ولی آنچه که مشخص است ولی فقیه مردم‌سالاری دینی را بهترین الگو می‌داند و اگر ایشان فردی والایی است که حتما هم است مردم سالاری دینی الگو و ملاک ایشان خواهد بود.

در همین حال موسوی تبریزی نیز به بررسی عدالت در جامعه پرداخت و گفت: هیچ عدالتی بدون توجه، حکمت و تدبیر برقرار نخواهد شد و اصل عدالت در لفاظی‌‏ها تحقق نمی‌‏یابد.

حضور کردان به ضرر نظام است

از سوی دیگر در حاشیه این همایش رییس‌‏کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: حضور «علی کردان» در وزارت کشور به ضرر نظام است.

غلامرضا مصباحی‌‏مقدم در پاسخ به اینکه استیضاح وزیر کشور در مجلس رای خواهد آورد؟ با بیان اینکه برای ما آمدن کردان یا کسی به جای ایشان هیچ تاثیری در سرنوشت نظام ندارد، گفت: تصور می‌کنم که استیضاح وزیر کشور در مجلس رای خواهد آورد.

وی همچنین در باره توزیع چک‌‏های ۵میلیون تومانی در بین برخی نمایندگان مجلس نیز گفت: همه نمایندگانی که این اتفاق برایشان افتاده بود، به‌‏شدت نسبت به این عمل ناراحت و عصبانی بودند، بنابراین مساله را برای مجلس حیثیتی تلقی کرده‌اند و از این جهت تصور می‌کنم که استیضاح رای خواهد آورد.