تشکیل 13هزار و 500 پرونده برای مدیران دولت

دنیای‌اقتصاد- تشکیل ۱۳هزار و ۵۰۰ پرونده برای مدیران دولتی، تازه‌ترین خبری است که رییس دیوان محاسبات کل کشور، آمار آن‌را اعلام کرده است. آماری که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی رییس این دیوان در شان یک نظام اسلامی نیست. رییس دیوان محاسبات در حالی از حجم بالای پرونده‌های تخلفاتی مدیران دولتی خبر می‌دهد که به گفته او یکی از دلایل این امر به جوان بودن بدنه مدیریتی کشور برمی‌گردد. دلیلی که پیش از این هم از سوی برخی کارشناسان و تحلیل‌گران ارائه شده بود و نسبت به تبعات جوان کردن بدنه مدیریتی دولت و حذف کارشناسان و مدیران مجرب هشدار لازم داده شده بود. در واقع در سال ۱۳۸۴ که محمود احمدی‌نژاد به مقام ریاست‌جمهوری رسید، جوان کردن بدنه مدیریت کشور یکی از سیاست‌های دولت جدید اعلام شد. بر مبنای این سیاست، بسیاری از مدیران و کارشناسان با تجربه کشور بازنشسته شدند. حتی سیاست بازنشستگی به دانشگاه‌ها نیز کشیده شد و تعدادی از استادان با تجربه دانشگاهی از کار برکنار شدند. برکناری مدیران، کارشناسان و استادان برجسته کشور اعتراضات و انتقاداتی را از ناحیه جریان منتقد دولت موجب شد. به گفته منتقدان حذف مدیران، کارشناسان و استادان برجسته و باتجربه ولو اینکه از نظر سن و سال هم به مرز بازنشستگی رسیده باشند، خلاف اصول مدیریتی است. زیرا سرمایه انسانی اصلی‌ترین سرمایه هر کشور در نیل به توسعه پایدار است. اما دولت محمود احمدی‌نژاد این انتقادات را وارد ندانست و حتی زمانی‌که سازمان مدیریت کشور را منحل کرد، در پاسخ به اعتراض‌ها اعلام کرد ساختار این سازمان به‌گونه‌ای است که عملا مانع تسریع در روند امور مدیریتی کشور می‌شود. به هر روی آنچه در عمل مصداق پیدا کرد، همان ایده مورد نظر دولت یعنی بازنشستگی یا بازخرید مدیران و کارشناسان باتجربه که سن و سالی هم از آنها گذشته بود و در عوض جایگزینی مدیران جوان و کمتر باتجربه به جای بازنشستگان بود. اکنون که سه سال از این ماجرا می‌گذرد، رییس دیوان محاسبات کل کشور اخباری را منتشر می‌کند که به گفته خود او یکی از دلایلش به سیاست جوان‌گرایی بیش از حد دولت برمی‌گردد. رحمانی فضلی در همین راستا از رسیدگی به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ پرونده تخلفاتی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور در دیوان محاسبات خبر داد و تاکید کرد استفاده از مدیران جوان و تعدد قوانین باعث شده است هم‌اکنون بیش از ۱۳هزار و ۵۰۰ مدیر اجرایی کشور در محاکم قضایی درگیر باشند.

به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی بعد از ظهر پنج‌شنبه در نشستی خبری در محل دیوان محاسبات استان اردبیل از رسیدگی به بیش از چهار هزار و ۵۰۰ پرونده تخلفاتی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور در دیوان محاسبات خبر داد و گفت: در هر یک از این پرونده‌ها سه مدیر و در مجموع افزون بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ مدیر اجرایی کشور در محاکم قضایی درگیر هستند. رییس دیوان محاسبات کشور افزود: تشکیل این میزان پرونده در یک نظام اسلامی و از یک مجموع اداری و مدیریتی اسلامی جای تامل دارد و تاسف‌برانگیز است. وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات مدیران از روی ناآگاهی و جهل است، تصریح کرد: دلیل این امر به کارگیری مدیران جوان و تعدد قوانین و مقررات در کشور است.

رحمانی فضلی عنوان کرد: دیوان محاسبات با هر گونه تخلف عمدی و مفسده‌ای که در بین مدیران اجرایی کشور مشاهده کند، به شدت برخورد خواهد کرد و ما با همه این پیشگیری‌ها و نظارت‌ها نمی‌خواهیم هیچ‌گونه تخلفی از هیچ مدیری مشاهده شود.

وی تنها سه یا چهار درصد تخلفات مدیران اجرایی را در کشور از روی عمد عنوان کرد و ابراز داشت: با طراحی سیستم جدید نظارت امیدواریم با کنترل شدن آنلاین این میزان تخلف به کمترین حد ممکن برسد.