استقبال البرادعی از گفت‌وگوی ایران و آمریکا

مدیرکل آژانس انرژی اتمی با ابراز امیدواری نسبت به گفت‌وگوهای مستقیم بین تهران و واشنگتن، گفت که اظهارات باراک اوباما، رییس‌جمهور منتخب آمریکا درباره‌ آمادگی‌اش برای گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران می‌تواند موجب همکاری بیشتر تهران با آژانس شود. به گزارش ایسنا، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز سه‌شنبه پس از دیدار با کارل شوارزنبرگ، وزیر امور خارجه‌ جمهوری چک در یک کنفرانس خبری در پراگ گفت: اگر گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا انجام گیرد فکر می‌کنم ایران با آژانس همکاری بیشتری انجام دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، البرادعی افزود: یک گشایش سیاسی علاوه بر آن ایران را متقاعد خواهد کرد که برای حل مسائل فنی باقیمانده با آژانس همکاری کند. به عقیده من بخش سیاسی مساله‌ هسته‌ای ایران نیازمند یک گفت‌وگوی مستقیم با تهران است و به همین دلیل است که از اظهارات اوباما مبنی بر اینکه وی آماده‌ گفت‌وگوی مستقیم و بدون پیش‌شرط با تهران است خوشحالم. آمریکا و برخی از متحدان اروپایی‌ آن مدعی‌اند که ایران تحت پوشش برنامه‌ هسته‌ای صلح‌آمیز خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است و به همین دلیل تاکنون تحریم‌هایی را برای متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت‌های هسته‌ای‌اش علیه تهران اعمال کردند.

این در حالی است که ایران بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌اش تاکید داشته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون هیچ گونه نشانی حاکی از انحراف فعالیت‌های هسته‌ای ایران به سوی تسلیحات شدن مشاهده نکرده است.

براساس این گزارش، اوباما برخلاف جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا حاضر به گفت‌وگوی پیش‌شرط با ایران بوده و معتقد است که این اقدام به اندازه‌ حل بن‌بست هسته‌ای ایران از اهمیت برخوردار است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تردید درباره‌ برنامه‌های آینده ایران نگرانی اصلی (آژانس) است.

البرادعی با اشاره به مساله‌ «مطالعات ادعایی» که توسط آمریکا مطرح شده و براساس آن واشنگتن مدعی است که ایران در گذشته فعالیت‌های هسته‌ای نظامی داشته است، گفت: من فکر می‌کنم در حال حاضر ما در زمینه‌ ایران با یک بن‌بست مواجه شده‌ایم ما می‌توانیم همه‌ فعالیت‌های اعلام شده‌ آنها را راستی‌آزمایی کنیم. ما می‌توانیم برنامه‌ غنی‌سازی آنها را راستی‌آزمایی کنیم و این چیز خوبی است، اما هنوز نمی‌توانیم در شفاف‌سازی برخی از مسائل باقیمانده مربوط به مطالعات ادعایی که می‌تواند با یک بعد نظامی ارتباط داشته باشد به پیش رویم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: نگرانی‌هایی درباره‌ ایران نه درباره‌ امروز بلکه درباره‌ آینده وجود دارد، اینکه وقتی آنها به این فناوری (هسته‌ای) دست پیدا می‌کنند از آن چه استفاده‌ای خواهند کرد و اینکه آیا سراغ تسلیحات هسته‌ای خواهند رفت یا خیر، شورای امنیت سازمان ملل نیز در این نگرانی شریک است.

انتشار گزارش غیررسمی

گزارش غیررسمی محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته‌ آینده در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود.

این نشست پنج‌شنبه ۲۷ نوامبر (هفت آذر) در مقر این آژانس در وین آغاز به کار خواهد کرد.

گفته می‌شود همزمان با ارائه‌ غیررسمی گزارش البرادعی درباره‌ ایران، گزارش وی درباره‌ سوریه نیز به طور غیررسمی در اختیار اعضای شورای حکام قرار خواهد گرفت. بر اساس روال آژانس، ۷ تا ۱۰ روز قبل از آغاز نشست رسمی شورای حکام، مدیرکل آژانس گزارش‌های خود را درباره موضوع‌های مختلف برای بررسی اعضای شورای حکام منتشر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود مدیر‌کل آژانس در گزارش خود به نتایج بازرسی‌های معمول و نیز سیستم‌های اطلاعاتی و حسابرسی از مواد هسته‌ای اشاره کند. همچنین البرادعی براساس درخواست شورای امنیت سازمان ملل احتمالا بازهم اعلام خواهد کرد که پیشرفت‌های بیشتری در دریافت پاسخ‌های ایران به سوالات مبتنی بر «مطالعات ادعایی» از ایران به دست نیامده است و ایران قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نکرده و به غنی‌سازی اورانیوم ادامه داده است.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر سوالاتی که در چارچوب «مطالعات ادعایی» مد نظر دارد و معتقد است پاسخ‌های ایران به این سوالات قانع‌کننده نبوده است، تاکید دارد. این در حالی است که به تازگی در برخی از گزارش‌های خبری رسانه‌های غربی نیز اعلام شد، اسنادی که به عنوان مطالعات فنی برای یک برنامه‌ تحقیقاتی هسته‌ای وابسته به تسلیحات در ایران از آن نام‌برده می‌شود، ساختگی باشد.