جهرمی: تعجب می‌‏کنم که کسی در این شرایط می‌‏گوید بحران اقتصادی دنیا به ما نرسیده است. پس لرزه بحران جهانی در ایران

جهرمی: باید در بودجه نویسی احتیاط کنیم

دنیای اقتصاد- محمد جهرمی، وزیرکار و امور اجتماعی با انتقاد از کسانی که معتقدند بحران اقتصادی دنیا بر اقتصاد ایران تاثیر نگذاشته، اظهار کرد: تعجب می‌‏کنم که کسی در این شرایط می‌‏گوید بحران اقتصادی دنیا به ما نرسیده است. وی در عین حال با اعلام اینکه با کاهش بهای نفت درآمدهای دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد، خواستار احتیاط در سیاست‌‌‌های بودجه‌‌نویسی شد.

از سوی دیگر جهرمی‌‌‌‌‌‌در سفر استانی به مازندران با انتقاد از اینکه هنوز تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی به واحدهای تولیدی نیمه کاره تخصیص نیافته است، اظهار کرد که با ادامه این روند نرخ بیکاری در کشور افزایش خواهد یافت.

وزیرکار و امور اجتماعی در گفت‌‏وگو با خبرگزاری ایلنا، در پاسخ به این سوال که برخی تحلیل‌‏ها تاکید دارد که بحران اقتصادی دنیا بر اقتصاد ایران تاثیر نگذاشته، اظهار کرد: تعجب می‌‏کنم که کسی در این شرایط می‌‏گوید بحران اقتصادی دنیا به ما نرسیده است.

وی افزود: کشورهایی که دارای اقتصاد تک‌محصولی مثل ما هستند، با هرگونه نوسانات قیمت نفت دچار مشکل می‌‏شوند، به همین جهت کشور ما که بیش از حد به درآمد نفتی وابسته است، از بحران‌‏های مالی و اقتصادی جهان تاثیر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از درآمدهای عمومی‌‌‌‌‌‌کشور در بودجه به درآمد نفت وابسته است، تصریح کرد: ویژگی اقتصادهای تک‌محصولی این است که حتی سرمایه‌‏گذاری در بخش‌های تولیدی، صنعتی یا کشاورزی آنها نیز به درآمدهای نفتی وابسته است، بنابراین طبیعی است که نوسان قیمت نفت در پویایی، رشد یا رکود اقتصادی آنها تاثیر می‌‏گذارد.

جهرمی‌‌‌‌‌‌با ذکر این مثال که وقتی بهای نفت در بازارهای جهانی به ۱۴۰ دلار می‌‏رسد، بدین معنا است که درآمد ارزی ایران حدود ۱۴۰ میلیارد دلار در سال خواهد شد، اظهار کرد: به شرط اینکه کل سال رقم۱۴۰ دلار در هر بشکه باشد، درآمد ما ۱۴۰ میلیارد دلار باقی می‌‏ماند. با این رقم می‌‏توان توسعه صنعتی، کشاورزی و توسعه سایر بخش‌ها را دنبال کرد، اما وقتی بهای نفت به کمتر از ۶۰ دلار تقلیل پیدا می‌‏کند، فقط می‌‏توان از این درآمد بودجه بخش دولتی یا عمومی‌‌‌‌‌‌را تامین کرد و ذخایر ارزی با کاهش مواجه می‌‏شود.

وی ادامه داد: اما اگر درآمدهای نفتی به کمتر از پیش‌‏بینی‌‏های بودجه‌‏ای کاهش یابد، بودجه عمومی‌‌‌‌‌‌دولت دچار کسری می‌‏شود. به همین دلیل نوسانات قیمت نفت که در دنیا اتفاق می‌‏افتد، مستقیم به کشورهای نفت خیز به ویژه کشورهای با اقتصاد تک محصولی می‌‏رسد.

وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف‌‏کننده مواد اولیه و انرژی کشورهای اروپایی هستند، عنوان داشت: اولین مشکل پس از کاهش بهای نفت با مصرف کمتر انرژی رخ می‌‏دهد که نتیجه آن کسری بودجه و عدم توسعه بخش‌های صنعتی و کشاورزی است.او افزود: دومین مشکل این است که اگر قیمت نفت به حدی پایین بیاید که در تهیه مواد اولیه واحدهای موجود با مشکل مواجه شویم، طبیعی است که رکود اقتصادی دنیا به کشور ما هم تحمیل می‌‏شود و در بازار کار ما تاثیر منفی می‌‏گذارد.

وی پیش‌‏بینی کرد که در این صورت ظرفیت برخی از کارخانه‌‏ها به اجبار کاهش یافته و با کاهش ظرفیت تولید در واحدهای اقتصادی نیروی کار کاهش یابد.

جهرمی‌‌‌‌‌‌تاکید کرد: با رسیدن بحران اقتصادی دنیا به ایران با مشکل توسعه اشتغال روبه‌رو می‌‏شویم و حفظ اشتغال موجود سخت‌‏تر می‌‏شود.

وی پیشنهاد داد که دولت باید تمهیداتی بیندیشید و به دنبال یافتن بازارهای جدید در کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس برای صادرات غیر نفتی باشد.

وزیر کار و امور اجتماعی گفت: اولین هدفی که باید پس از بحران اقتصادی دنیا در کشورمان دنبال کنیم، این است که برای عبور از بحران، کشور را از اقتصاد تک‌محصولی رها کنیم و با افزایش صادرات محصولات نهایی، بخش اعظمی‌‌‌‌‌‌از نیازهای ارزی خود را از این طریق تامین کنیم.

وجه تشابه سیاست انبساط پولی

جهرمی‌‌‌‌‌‌در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان معتقدند سیاست‌‏های انبساطی پولی در ایران احتمالا نتیجه‌‏ای همانند اقتصاد آمریکا را به دنبال داشته باشد، گفت: برخی ریشه‌‌‌های بحران پولی در آمریکا به سیاست‌‏های انبساطی بر نمی‌‏گردد، بلکه ناشی از رکود اقتصادی است. یعنی اگر رکود اقتصادی نبود و سیاست‌‏های اشتغال کامل بود، در چنین حالتی امکان نداشت که مردم خانه‌‏ای را که در آن زندگی می‌‏کنند، رها کنند.وی تصریح کرد: بحران اقتصادی آمریکا دلیلی جز رکود اقتصادی نداشته و به دنبال آن درآمد مردم کاهش یافته است.

وزیرکار و امور اجتماعی با طرح این سوال عنوان کرد: اگر انبساط مالی و پولی در جامعه اروپایی و آمریکایی آنها را دچار مشکل کرده، چرا سیاستمداران آنها مجددا تصمیم به تزریق پول گرفته‌‏اند؟ او ادامه داد: آیا تزریق ۷۰۰ میلیارد دلاری آمریکا یا ۵۰۰ میلیارد یورویی اروپا به بازارها بحران مالی به دنبال نمی‌‏آورد؟ اگر این است چرا انبساط مالی را مجددا اجرا می‌‏کنند؟ این موضوع که باید بحران اقتصادی را تشدید کند.

وزیر کار و امور اجتماعی با یادآوری این نکته که سیاستگذاران دولت آمریکا با این پیشینه نسبت به تزریق پول اقدام کردند، گفت: آنها قصد دارند تا از رکود اقتصادی جلوگیری کنند، اقتصادشان را بازسازی کنند و از ورشکستگی بانک‌‏ها جلوگیری کنند. هرچند که این اقدام یعنی دولتی کردن برخی از بانک‌‏های آمریکایی با سیاست‌‏های لیبرالیستی همخوانی ندارد، اما برای جلوگیری از رکود اقتصادی کارساز است.

او ادامه داد: بنابراین باید ابتدا تعریف دقیقی از سیاست انبساطی داشته باشیم. جهرمی‌‌‌‌‌‌عنوان کرد: اقتصاد آمریکا با خلق پول ضربه خورد، این درحالی است که سیاست‌‏های انبساطی با پایه پولی منطقی و سرعت گردش پول برای توسعه اقتصاد افزایش نمی‌‏یابد، اما اگر با مجموعه سیاست‌‏های پولی، خلق پول شود، یعنی همان کاری که با فروش رهنی وثایق خلق پول شد، این اتفاق افتاد. او افزود: این درحالی است که در کشور ما فروش رهنی وثایق وجود ندارد، هرچند که برخی از بانک‌‏ها مثل بانک مسکن دنبال این حرکت هستند اما بعید است که اجازه داده شود.

نرخ بیکاری افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد

وزیر کار و امور اجتماعی با انتقاد از اینکه هنوز تسهیلات ابلاغی بانک مرکزی به واحدهای تولیدی نیمه کاره تخصیص نیافته است، اظهار کرد: با ادامه این روند نرخ بیکاری در کشور افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جهرمی پیش از ظهر دیروز در حاشیه دومین سفر استانی هیات دولت به مازندران افزود: بر اساس برنامه چهارم توسعه نرخ بیکاری در کشور باید به ۴/۸ درصد کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با روند نزولی اعطای تسهیلات این نرخ متاسفانه در بهار امسال به ۶/۹ درصد و پایان تابستان به ۲/۱۰ درصد افزایش یافت.

وزیر کار پیش بینی کرد: این روند تا پایان سال به بیش از ۱۱ درصد برسد.جهرمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۴۴۰ هزار از طرح‌‌های مختلف صنعتی، تولید، کشاورزی و گردشگری در کشور به بهره‌برداری رسیده است، میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش‌ها را ۹۰۰ هزار نفر عنوان کرد. وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار طرح نیمه کاره در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این طرح ها متاسفانه به واسطه تاخیر در پرداخت وام هنوز به بهره برداری نرسیده است. به گفته وزیر کار ۲۳ هزار طرح صنعتی نیمه کاره دیگر در کشور دارای پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۹۰ درصد بوده که به واسطه عدم بهره‌مندی از اعتبارات زودبازده هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. جهرمی اضافه کرد: با بهره‌برداری از واحدهای فوق برای حدود یک میلیون نفر در کشور شغل ایجاد می شود. وی در ادامه با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری و افزایش درآمد در کشور با استفاده از طرح‌‌های زود‌‌بازده صورت می‌گیرد علت انحراف برخی طرح‌‌های زود‌‌بازده در کشور را عدم نظارت بانک‌ها در اعطای تسهیلات عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی هم اکنون به دنبال اتخاذ راهکارهایی برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی راکد و تعطیل است.

وزیر کار با اظهار تاسف از اینکه در شش ماه نخست امسال حدود ۲۵۳ هزار نفر از نیروی کار به لحاظ عدم تامین نقدینگی و نبود ماده اولیه کارخانجات بیکار شده‌اند، گفت: هم‌اکنون بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد.

جهرمی همچنین با تاکید بر ضرورت بازنگری بر بخش‌هایی از قانون کار در کشور از دولت خواست: در جهت حمایت از کارآفرینان و کارفرمایان، این قانون را هر چه سریعتر ابلاغ و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.