کشور در وضعیت مناسبی نیست

رییس‌‏جمهور سابق کشورمان تاکید کرد:‌‏ به نفع مسوولان فعلی است که اگر می‌‏خواهند در انتخابات بیایند و رای مردم را داشته باشند، بگویند مسیر طی شده اشتباه بوده و برای ادامه کار برنامه داشته باشند تا در مسیرتدوین شده‌‏ای‌‏ که چشم‌انداز معین کرده است، حرکت کنیم. به گزارش پایگاه خبری بنیاد باران، وی‌‏ که با اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم دیدار کرد، در این ملاقات با تاکید بر اینکه‌‏ «این اقلیت با دشواری به دست آمده است»، به چگونگی برگزاری انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: با بی‌انصافی‌‏ها و مشکلاتی که ایجاد شد، اقلیت از سنگلاخ‌‏ها و موانع خیلی بزرگی عبور کرده و به رغم میل بسیاری از‌‏کسانی‌‏که همین عده را هم نمی‌‏خواستند، در مجلس باشند، توانسته اند به مجلس بیایند.

نیت‌‏ خیر، تنها کافی نیست

وی با اشاره به بحث‌های مطرح شده توسط اعضای فراکسیون خط امام (ره) و اینکه باید خواست مردم و جامعه را بر خواست‌‏های فردی که در جمع کوچک‌تر مطرح می‌شود مقدم بدانیم، گفت که شرط موفقیت است و نیت خیر تنها کافی نیست.رییس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: معتقدم کشور‌‏ در وضعیت مناسبی نیست، بدون اینکه بخواهم به انگیزه‌ها فکر کنم؛ توجه من به نحوه فکری است که برای اداره کشور وجود دارد.این کشور نیازمند اقتدار است، یعنی کشور ثروتمند، کشور با نشاط، کشوری که احساس کنیم روز به روز نقش ما در عرصه جهانی بیشتر می‌شود و نیاز ما به دنیا کمتر می‌شود و آنقدر امکانات پیدا کنیم که به نیازهایی که داریم بدون اینکه از منافع و اصول خود بگذریم دست یابیم.

وی در ادامه گفت:‌‏ ما باید از نظامی بترسیم که در جامعه آن، فرهنگ واقعی مردم و موجود در جامعه با فرهنگ رسمی و نظام رسمی حاکم فاصله داشته باشد. آیا رضایت مردم از آنچه رسما مطرح می‌شود از آن زمانی‌‏که امام(ره) بودند بیشتر شده یا کمتر؟ پس این همه نفاق و دروغ و ریا برای چیست؟

تفاوت میان نظام حاکم بر فکر جامعه با نظام رسمی

خاتمی تاکید کرد:‌‏ اگر رضایت مردم بیشتر شده چرا آنچه مردم در دل دارند نمی‌‏توانند بگویند؟ این نشان‌‏دهنده این است که میان نظام حاکم بر فکرو احساس جامعه ما با نظام رسمی تفاوت وجود دارد.رییس‌جمهور سابق کشورمان همچنین اظهار کرد:‌‏ آیا گرایش اکثریت جامعه ما، تکیه فوق‌العاده افراطی به ظواهر خاص واحیانا خرافات است یا تکیه برمعیارهای اصلی در دین که اخلاق، معنویت، عقل و علم و پیشرفت واستقلال خواهی است؟

خاتمی ادامه داد:‌‏ اگر چیزهایی ترویج می‌شود که با روح جامعه سازگار نیست و بخش‌‏هایی از جامعه که جوان‌‏تر هستند از اساس دل‌زده شود باید نگران بود‌‏.رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌‏ها و تمدن‌‏ها با تاکید بر اینکه،اقتدار این است که نظام رسمی با آنچه تبلیغ می‌شود و با نظام واقعی و فرهنگ جامعه نزدیک باشد گفت:‌‏ اقتدار به این است که مردم را اصل بدانیم و به لحاظ اقتصادی و علمی توانمند باشیم.

این پایه اقتدار در دنیای امروز است.وی افزود:‌‏ امروز صحبت از نظام‌‏های علم محور می‌‏کنند،افتخار برنامه چهارم این بود آگاهی محور و علم محور بود، ما این‌ها را می‌‏خواهیم و معتقدیم این‌ها از جمله آرمان‌‏ها و اصول است و از این جهت‌‏ها نگرانی زیادی داریم.

خاتمی افزود: ‌‏بنده در چند سال آخر دولت تاکید می‌‏کردم که ایران هم به لحاظ زیرساخت‌‏ها و هم ظرفیت‌‏ها و در اثربرنامه‌‏ریزی که شده‌‏ است، آمادگی جهش بزرگ را دارد که این جهش هم شروع شد و برنامه چهارم توسعه بر همین اساس ریخته شد و زمینه‌ای بود که ما بتوانیم برای ۲۰ سال آینده جایگاه ایران را در منطقه با لا ببریم؛ ولی مطمئنا امروز دراین مسیر حرکت نکرده‌‏ایم.

وی بار دیگر به طرح سوالاتی پرداخت و گفت:‌‏آیا با افزایش در‌‏آمد نفتی در چند سال اخیر، فقر در کشور کمترو تولید زیادتر شده است؟ آیا توقعاتی که بالا برده شده و پول نقدی که داده شده ولی‌‏متاسفانه فقر زدوده نشده است؛ حرکت در مسیر درستی است؟ اگر نیست که همه باید نگران وضع آینده باشند. خاتمی در ادامه افزود: ما دوره‌‏های مختلفی را در این مملکت طی کردیم. دوره ده ساله اول انقلاب که تؤام با جنگ و ترور و سختی بود که عظمت و نقش ممتاز امام توانست، این مملکت را از تهدید‌‏های داخلی و خارجی حفظ‌‏ کند.

حداقل فشار بر زندگی مردم افتخار دوران‌‏ موسوی

وی با اشاره به اینکه آن روزها واقعا روزهای سختی بود، گفت:‌‏یکی از افتخارات دوران مهندس میر‌‏حسین موسوی این سیاست بود که مردم که فشار جنگ و این مشکلات را تحمل می‌‏کنند، حداقل فشار زندگی بر آنها کمتر باشد. رییس بنیاد باران یادآور شد:‌‏ البته باز هم فشار وجود داشت. با امکانات اندکی که بود، توزیع نسبتا عادلانه‌ای میان اقشار مردم صورت پذیرفت که همه دسترسی داشته باشند. در آن دوره درآمد ارزی بسیار کمی داشتیم که نیمی از آن باید صرف جنگ‌‏ می‌شد، زیرا مردم و جوانان جان و سرمایه خود را می‌‏دادند و دولت هم می‌‏بایست حداقل‌‏ها را فراهم آورد. نیم دیگر این درآمد نیز صرف گرداندن مملکت می‌‏شد و سیاست بر این بود که مردم لااقل فشار زندگی را کمتر تحمل کنند.شما حساب کنید در آن دوران جنگ تورم ما چقدر بود و امروز تورم چقدر است؟ در آن دوران مملکت با رضایت مردم حفظ شد و فشار زندگی مردم کمتر شده بود، همچنین‌‏ از‌‏ کارهای اساسی هم غافل نبودیم.رییس‌‏جمهور سابق کشورمان تاکید‌ ‏کرد: در دوره مهندس‌‏ موسوی بود که بعضی کارهای اساسی شد و افتتاح بعضی از پروژه‌‏های دوره آقای‌هاشمی سرمایه‌‏گذاری دوران مهندس موسوی بود. در دولت سازندگی‌‏ نیز انصافا کارهای بزرگی صورت ‌‏گرفت و جهت آن بود که مملکت از امکاناتش استفاده کند، خرابی‌‏ها جبران شود و جامعه به سوی پیشرفت حرکت ‌‏کند و این جهت‌‏گیری درست بود. وی در ادامه گفت: ‌‏در دوره اصلاحات نیز علاوه بر ادامه کار سازندگی و تقویت بنیه‌‏ کشور بر توسعه همه‌جانبه، به خصوص توسعه سیاسی تاکید شد، چرا‌‏ که ‌‏معتقدیم توسعه سیاسی‌ ‏که مهم‌ترین شاخصه آن پایدار شدن دموکراسی و مردم‌سالاری است، از اهداف بزرگ انقلاب بود.

خاتمی اظهار کرد:‌‏ وقتی من روی کار آمدم ما در وضعیت بین‌المللی خوبی نبودیم. می‌بایست در آن وضع تغییر داده می‌شد و خیلی از مسائل حل شد. از جمله زمینه برای ورود سرمایه و تکنولوژی خارجی در ایران ایجاد شد و تحول عظیمی در کشور به وجود آمد که نمونه‌‏اش تاسیس عسلویه و پارس جنوبی و بسیاری از طرح‌‏های مهم و در عرصه‌‏های ملی و بین‌المللی بود و در سیاست داخلی هم تحولات درخور توجهی پدید آمد.

رییس‌‏جمهور سابق کشورمان ادامه داد: ‌‏بعد از آن درآمدهای نفتی تغییر شگفت‌انگیزی‌‏کرد که سابقه نداشت؛ جا دارد بپرسیم با این درآمد چه تحولی در کشور رخ داده است؟ خاتمی طرح تحول اقتصادی را کاری بزرگ و مهم دانست و گفت: تداوم این وضع الی الابد مملکت را ویران می‌‏کند؛ انجام آن هم شجاعت می‌‏خواهد، اما نباید برای درست کردن ابرو، چشم را کور کنیم. اگر یارانه‌‏ای کردن مضر است بد عمل کردن طرح تحول اقتصادی ضررش خیلی بیشتر است و مطمئنا دولت و مجلس هم این را نمی‌‏خواهند. خاتمی تاکید کرد: معتقدم اگر‌‏ برنامه‌‏ چهارم با این درآمد نفتی‌‏که در سال‌‏های اخیر ‌‏داشتیم درست اجرا شده بود، مطمئن بودم اهداف چشم‌انداز نه در ۲۰ سال که در ۱۰ سال تحقق پیدا می‌‏کرد و امروز معتقدم نه تنها ۴ سال جلو نرفتیم، بلکه از ۴ سال پیش هم عقب‌‏تر افتاده‌‏ایم و این وضع نگران‌‏کننده است. وی ادامه داد: ‌‏ما دست حسن نیت‌دارها را می‌بوسیم، اما روند کنونی درست نیست؛ به خدا ما خیر مملکت را می‌‏خواهیم. معتقدم این مسیر درست و جهش را می‌‏توان با هزینه و زمان کمتر طی کرد.خاتمی با بیان اینکه «اگر می‌گوییم تغییر؛ دقیقا در جهت آرمان‌های انقلاب، عظمت کشور و تقویت مبانی معنوی، مادی و علمی کشور است»، گفت: «مطلوب‌ترین وضع این است کسانی که هم اکنون سر کار هستند اگر حتی حاضر به عذرخواهی از مردم نیستند (مردم ما هم نیازی به این کار ندارند چون بزرگوارند) حداقل متوجه شوند روش‌‏هایشان اشتباه است وگرنه اگر قرار است با پافشاری بر ادامه این روندها کار را جلو ببرند هر کسی که دلش برای امام و انقلاب و کشور می‌‏سوزد، وظیفه دارد تا سعی کند روند فعلی اصلاح شود.

رییس‌‏جمهور سابق کشورمان با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:‌‏ امیدواریم زمینه فراهم شود و کسانی‌‏که می‌‏خواهند بیایند با آزادی وارد صحنه شوند و مردم هم اطمینان داشته باشند، رایشان اثرگذار است و هیچ کس با شرایط نابرابر وارد صحنه نمی‌‏شود و واقعا معلوم باشد دست خاصی پشت فرد یا جریان خاصی نیست، مردم رای بدهند هر چه از صندوق در بیاید مبارک خواهد بود.‌‏