دبیر انجمن صنفی کاریابی‌های کشور از مکانیزه‌شدن انعقاد قراردادهای کار بین کارگر و کارفرما، رشد ۳۰‌درصدی فعالیت دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌ها و به‌کارگماری ۱۴۹‌هزار نفر توسط کاریابی‌ها در هفت ماه اول امسال خبر داد. حسن کرباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری جلسه مشترک اعضای هیات مدیره انجمن‌های دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی با وزیر کار گفت: این جلسه برای ارائه پیشنهادهای انجمن‌های دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی در نحوه چگونگی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و واگذاری بخشی از امور وزارت کار به کاریابی‌ها و تبیین جایگاه دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌ها برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه به وزیر کار پیشنهادهایی مبنی بر آمادگی دفاتر کاریابی بین‌المللی برای همکاری در زمینه‌های ساماندهی اتباع خارجی به خصوص کارگران مهاجر افغانی، بحث کارگران فصلی، موضوع بیمه بیکاری و توزیع بن کارگری و تشکیل هیات‌های سازش اولیه در دفاتر کاریابی داده شد.

کرباسی در ادامه به همکاری وزارت کار و انجمن‌ها در زمینه رتبه‌بندی دفاتر کاریابی اشاره و در مورد بهره‌وری نیروی کار اظهار کرد: طبق تحلیل‌های اقتصادی، ۵/۲درصد از رشد اقتصادی ناشی از بهره‌وری نیروی کار است.

به گفته وی، از جمله مباحث مطرح شده دیگر در جلسه مشترک اعضای هیات مدیره انجمن‌های دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی‌های داخلی و بین‌المللی با وزیر کار این بود که اعضای هیات مدیره کاریابی‌ها عنوان کردند که اعتقاد دارند تعریف دفاتر کاریابی صرفا با رابط بودن بین کارجو و کارفرما تکمیل نمی‌شود و کاریابی‌ها نیاز مبرم به واگذاری ماموریت‌های جدید دارند. کاریابی‌ها باید در جهت توانمندسازی نیروی کار ایفای نقش و با تعریف مکانیسم‌های جدید مثل کارت هوشمند اشتغال اطلاعات واقعی بازار کار را ویرایش کنند.