تداوم روند نزولی نرخ تورم در سال‌جاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تایید اظهارات رییس‌کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم در سال ۸۷، تاکید کرد: با اعمال تدابیر خاص، روند نزولی نرخ تورم در سال‌جاری تداوم می‌یابد. شمس‌الدین حسینی در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در رامسر با اشاره به اینکه در مهر ماه سال گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه طی یکسال حدود ۲۹‌درصد بود، اظهار کرد: با اتخاذ برنامه‌هایی از قبیل انضباط پولی، مالی و کاهش تورم وارداتی تورم نقطه به نقطه در اسفندماه سال گذشته ۸/۱۷‌درصد اعلام شد.

وی با بیان اینکه روند تورم کاملا نزولی شده است، تصریح کرد:‌ نظر رییس‌کل بانک مرکزی را بر اساس آمار و ارقام مبنی بر ادامه روند کاهش تورم تایید می‌کنم. حسینی با اعلام اینکه از مهرماه سال ۸۷ تا اسفندماه، ماهانه تورم دو‌درصد کاهش داشته است، افزود: اعلام تورم ۲۴‌درصدی از سوی بانک مرکزی در روزهای گذشته برای یکسال منتهی به اسفند ۸۷ بوده است.

وی در خصوص پیش‌بینی تورم سال‌جاری گفت: روند نزولی تورم در سال‌جاری با اعمال سیاست‌گذاری‌های صحیح ادامه خواهد یافت. وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر درباره ضوابط سیاستی - نظارتی شبکه بانکی برای سال ۸۸ گفت: بسته پیشنهادی بانک مرکزی مورد تایید مراجع مربوطه از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز قرار گرفته است.حسینی با اشاره به اینکه تبعات بحران اقتصادی جهان در بخش‌های واقعی اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌جاری برنامه‌هایی در حمایت از تولید و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تدوین خواهد شد. وی افزود: با تدوین برنامه‌های منظم بانکی و پولی از بخش‌های اقتصادی و مولد کشور حمایت کرده و آثار بحران را به حداقل خواهد رساند.

تبیین اصلاح الگوی مصرف در قالب بسته سیاستی

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به نامگذاری سال‌جاری به سال اصلاح الگوی مصرف گفت: یکی از محورهای اصلی برنامه پنجم اصلاح الگوی مصرف است که به صورت یک بسته سیاستی تبیین خواهد شد.

وی در حاشیه افتتاح تله کابین رامسر در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه در سال‌جاری برنامه‌های اجرای اصل ۴۴ به عنوان برنامه راهبردی کشور همچنان ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: طرح تحول اقتصادی در سال‌جاری با ابعاد گسترده‌تری پیگیری شده تا به برنامه پنجم توسعه گره بخورد.

وی با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی از ابعاد گسترده‌ای برخوردار است، در خصوص سرانجام این طرح گفت: برخی از موارد طرح نظیر پروژه پنجری واحد در گمرکات در سال گذشته اجرایی شده است که پس از اجرای آن زمان عملیات ترخیص کالا در سال گذشته از یک هفته به دو ساعت در سال‌جاری رسیده است.

به گفته وی، لوایح مربوط به بخش مالیات و گمرکی آماده ارائه به مجلس است و در خصوص بانکداری الکترونیک نیز پیشرفت‌های قابل‌توجهی حاصل شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اهداف طرح تحول اقتصادی هدفمند کردن یارانه‌ها است، اظهار کرد: اولین جلسه هدفمند کردن یارانه‌ها سال گذشته در مجلس تشکیل شد و با توجه به اینکه کلیات این لایحه به تصویب کمیسیون ویژه رسیده بود این کمیسیون در هفته گذشته وارد مرحله بررسی لایحه شده است.

رفاه بلند مدت را فدای رفاه کوتاه مدت نکنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف طرح تحول اقتصادی تحول در دیدگاه‌های مردم در اقتصاد کشور است، گفت: با تکیه بر درآمدهای نفتی، رفاه بلندمدت را فدای رفاه کوتاه‌مدت می‌کنیم. وی افزود: سال‌ها به یمن داشتن درآمد نفت با این تفکر غلط که می‌توان کشور را از این درآمد آباد کرد، روزبه‌روز اقتصاد کشور بیشتر به نفت متکی شد. وی تصریح کرد: اتکا کردن به نفتی که حتی تعیین قیمت آن نیز در اختیار ما نیست، خانه بر روی آب ساختن است.

حسینی خاطرنشان کرد: کاهش شدید قیمت نفت در سال گذشته از ۱۴۰دلار به کمتر از ۴۰دلار نشان داد که اتکا به چنین درآمدی صحیح نیست که موجب هوشیاری مردم و مسوولان نیز شد.وی با بیان اینکه نفت اگر ۲۰۰‌دلار هم باشد نباید به اقتصاد کشور گره زده شود، گفت: ایجاد تحول در تفکر در جهت اتکا به درآمد‌های پایدار تنها راه‌حل تکیه نزدن بر درآمدهای نفتی است.