دنیای اقتصاد- دلار آمریکا هفته گذشته را با افزایش تقریبا ۱۳تومانی قیمت در بازار داخلی سپری کرد؛

هفته گذشته نرخ فروش هر دلار آمریکا در گذر پیاده‌روهای چهارراه اسلامبول ۹۹۹تومان بود که نرخ جدید ۱۰۱۲ تومانی از رشد ۳/۱درصدی حکایت دارد؛

این در حالی است که روزهای پایانی سال، نرخ دلار آمریکا از محدوده ۹۸۶ تومان فراتر نرفت؛ در عین حال نرخ ۹۸۶تومان پایان اسفند ۸۷ نسبت به قیمت ۹۱۰تومانی هر دلار آمریکا در پایان فروردین ۸۷ ،تقریبا ۶/۸ درصد در بازار آزاد رشد داشته است. در سال مذکور دلار آمریکا پس از ین ژاپن با ۲/۱۴درصد رشد، دینار عراق با ۸/۱۲درصد رشد و یوآن چین با ۳/۱۲درصد رشد قیمت سالانه، بیشترین بازدهی را در سال ۸۷ برای پس‌انداز کنندگان آن به ارمغان آورده است. البته نرخ دلار آمریکا در پایان آبانماه سال ۸۷ به مرز نرخ ۱۰۳۰تومان نیز رسیده بود. تغییرات نرخ دلار آمریکا در بازار داخلی از آغاز سال ۸۸ تا پایان فروردین ماه، تقریبا همان افزایش ۱۲ الی ۱۳تومانی است.

البته آنچه که طی یک ماه اخیر بیشترین تاثیر را بر افزایش نرخ دلار در بازار داخلی داشته، افت برابری زوج معروفش یورو است.

یورو در مقابل دلار در آستانه نوروز امسال تا حد ۳۷/۱ تقویت شده بود که نسبت به نرخ برابری ۲۹۲۴/۱روزهای اخیر تقریبا ۶/۵درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده است. در عین حال نرخ یورو از پایان اسفندماه از حد ۱۲۷۷ به حد ۱۳۴۰تومان نیز در روز ۱۷ فروردین رشد کرده بود. این نسبت در مقایسه با افزایش ۶/۲درصدی رشد قیمت دلار در این مدت و افت مجدد ۲/۲درصدی نرخ یورو در بازار داخلی تا روز گذشته حکایت از ظرفیت تضعیف بیشتر یورو دارد. در واقع انتظار بازار داخلی همچنان بر محور افزایشی قیمت دلار و کاهش نرخ یورو می‌چرخد. اگر ذهنیت برخی تحلیل‌ها در خصوص امکان افزایش نرخ دلار به دلیل کسری منابع ارزی دولت در سال‌جاری به دلیل کاهش بهای نفت تقویت شود شاید شائبه افزایش نرخ دلار دور از ذهن نباشد. اگر چه براساس تحلیل برخی از کارشناسان، شرایط فعلی ضرورت به جریان انداختن این احتمال را فعلا از ذهن دور می‌کند؛ اما آنچه که در شرایط فعلی جهان سایه پررنگ‌تر بر تحلیل‌های کارشناسان افکنده است؛ تقویت اندک نرخ یورو در مقابل دلار آمریکا از شامگاه دوشنبه است.

نرخ برابری یورو که تا حد ۲۹۲۴/۱ در مقابل دلار افت کرده بود تا غروب روزگذشته تا حد ۲۹۵۹/۱ تقویت شد. این روند ساعتی بعد مجددا معکوس شد و به نرخ ۲۹۰۷/۱ در ساعت ۱۸ به وقت تهران سقوط کرد.

در حالی که اخبار رسیده حکایت از کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو درپی سخنان مدیرعامل بانک آمریکا (Bank Of America) داشت و انتظار می‌رفت که دلار آمریکا قدری تضعیف شود، بلافاصله اخباری مبنی بر قرض‌دادن وام ۱۲۶/۲۴۴میلیارد یورویی از سوی بانک مرکزی اروپا به بانک‌های منطقه یورو با نرخ لایبور ۳ماهه ۲۵/۱درصد منتشر شد و ارزش یورو را باز هم در مقابل دلار تضعیف کرد.

نرخ لایبور سه ماهه بانک مرکزی اروپا برای روز دوشنبه از حد ۴۰۷۵۰/۱درصد به حد ۴۰۸۱۳/۱درصد بالا رفته بود که افت شدید نرخ لایبور به حد ۲۵/۱درصد موج جدیدی از کاهش ارزش برای یورو را رقم خواهد زد که بی‌شک دلار آمریکا در بازار جهانی و به تبع آن در بازار داخل را با اقبال بیشتری مواجه خواهد کرد.

افت نرخ ۳ماهه لایبور برای یورو (یوریبور) تا حد ۲۵/۱درصد درحالی است که براساس گزارش انجمن بانکداران انگلیس نرخ بهره سه ماهه لایبور (برای دلار) به سطح ۱/۱درصد رسیده است.

بانک آمریکا اعلام کرده بود که شرایط برای اعطای وام دشوارتر از گذشته خواهد بود. این بانک در عین حال از افزایش مطالبات معوق این بانک نیز خبرهایی را منتشر کرده است.

شاخص بازار مالی در بورس نیویورک درپی این خبر به شدت افت کرده است. در این میان، نرخ جهانی طلا نوسان شدیدی را بین ۸۸۸دلار تا ۸۹۵دلار تجربه کرد که احتمال افزایش قیمت آن دور از ذهن نیست.