بی‌نظمی‌ مجلس را تعطیل کرد

شروع جلسه علنی: ۷۰ دقیقه تاخیر - پایان جلسه علنی: ۸۰ دقیقه زودتر

دنیای‌اقتصاد- بی‌نظمی‌تعداد زیادی از نمایندگان مجلس باعث شد تا جلسه علنی دیروز مجلس با ۷۰ دقیقه تاخیر آغاز شود و از آن طرف هم ۸۵ دقیقه زودتر از وقت معمول به کار خود پایان دهد. جلسه علنی دیروز مجلس ساعت ۹ و ده‌دقیقه صبح شروع شد و ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه هم پایان یافت. محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، طی توضیحاتی گفت: امروز (دیروز) وضعیت ویژه‌ای در مجلس داشتیم، عده‌ای از نمایندگان به همراه رییس مجلس به استان آذربایجان شرقی رفتند و نمایندگان استان فارس هم میزبان رییس‌جمهور بودند. همچنین تعدادی از نمایندگان که کار داشتند مرخصی گرفته و منتظر موافقت با مرخصی خود نشدند، به همین دلیل ما در عدد خیلی مشکل داشتیم، لذا جلسه را به پایان می‌رسانیم.

وی با اشاره به این‌که مصری وزیر رفاه به مجلس آمده بود تا به سوال زاکانی نماینده تهران پاسخ دهد، گفت: از وزیر رفاه و آقای زاکانی هم که تفاهم کردند و خواسته‌ایم تا سوال به جلسه‌ دیگری موکول شود، تشکر می‌کنیم.

باهنر همچنین از نمایندگان عضو کمیسیون ویژه هدفمندکردن یارانه‌ها خواست تا زمان اذان ظهر که حدود ۲ ساعت باقی مانده به این کمیسیون رفته و ادامه مباحث این کمیسیون را در فرصت به وجود آمده پیگیری کنند.

نایب رییس مجلس در پایان ضمن اعلام اتمام جلسه، ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح را زمان جلسه‌ علنی بعدی اعلام کرد.

براساس آیین‌نامه داخلی، نمایندگان مجلس باید ۴ ساعت جلسه‌ علنی داشته باشند که به دلیل به حد نصاب نرسیدن جلسه‌ علنی، این زمان زودتر از موعد مقرر پایان یافت.

اعتراض نمایندگان بر بی‌نظمی ‌مجلس

در این میان برخی نمایندگان حاضر از وجود بی‌نظمی‌ها در جلسات علنی مجلس و غیبت‌های مکرر نمایندگان انتقاد کردند. از جمله رمضان شجاعی، نماینده گیلان با انتقاد از بی‌نظمی ‌برخی نمایندگان مجلس گفت: به دلیل غیبت‌های مکرر نمایندگان، امروز کار به جای رسیده که به دلیل به حد‌نصاب نرسیدن، مجلس تا مرز تعطیلی پیش می‌رود.

سیدرمضان شجاعی ‌در نطق میان دستور جلسه علنی دیروز با اشاره به تاخیر و غیبت نمایندگان در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: متاسفانه به دلیل غیبت‌های مکرر نمایندگان، کار به جایی رسیده که به دلیل به حد‌نصاب نرسیدن، مجلس تا مرز تعطیلی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه تاخیرها و غیبت‌هایی که نمایندگان مجلس می‌کنند قطعا ضربه‌ای به کشور خواهد زد، افزود: مگر خود ما نبودیم که از مجالس گذشته به دلیل تاخیرها و غیبت‌ها انتقاد می‌کردیم، آیا امروز خودمان این کار را نمی‌کنیم.

اشاره شجاعی به انتقادهای تند و تیزی بود که اصولگرایان در زمان مجلس ششم به اصلاح‌طلبان وارد می‌کردند و می‌گفتند که اصلاح‌طلبان جلسات مجلس را با تاخیر آغاز می‌کنند.

شجاعی ادامه داد: آیا نمی‌خواهیم امروز به یک وحدت قوی برسیم و با حفظ اتحاد، به فکر خدمت به مردم باشیم.

نماینده مردم ساری تصریح کرد: هیات رییسه مجلس شورای اسلامی‌ به کسانی که صداهای بلندی دارند با لطافت برخورد می‌کند. آیا این عادلانه است.