دفاع ملی از خلیج فارس
عکس: خبرگزاری فارس، حسین فاطمی.

دفاع ملی از خلیج‌فارس
شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی و علمی کشور با حضور در همایشی پیام قاطع ایران را به شیخ‌نشین‌های عربی ارسال کردند
دنیای اقتصاد- درست در شرایطی که برخی شیخ‌نشین‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس تلاش خود را برای القای نام‌های مجعول برای خلیج‌فارس آغاز کرده‌اند، تهران میزبان همایش بی‌سابقه‌ای بود که در آن تمام سران جناح‌های سیاسی کشور اعم از جریانات سیاسی داخل حکومت و خارج از دایره رسمی قدرت و استادان و شخصیت‌های علمی کشور گرد یکدیگر آمدند تا پیام صریح خود را به شیخ‌نشین‌های جنوبی خلیج‌فارس ارسال کرده باشند؛ نشستی که به نظر می‌رسد در طول دهه‌های اخیر بی‌سابقه بوده و بیش از هر چیز نشان‌دهنده حساسیت ایرانیان از هر جناح سیاسی به تمامیت ارضی و هویت فرهنگی ایران است؛ چرا که طی روزهای گذشته اعراب جنوب خلیج‌فارس شرط حضور خود را در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی مشروط به حذف نام فارس از پوستر‌ها و مدال‌های این بازی‌ها کرده‌اند. گسترش گستاخی اعراب خلیج‌فارس کافی بود به واسطه‌ برگزاری اولین نشست خلیج‌فارس تمام جناح‌های سیاسی اعم از همفکر و غیرهمفکر در کنار استادان دانشگاهی ایران گرد یکدیگر آیند تا علاوه بر پیام قاطع به سوداگری‌های شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس دانشنامه‌ای را نیز به مناسبت روز خلیج‌فارس (دهم اردیبهشت روز ملی خلیج‌فارس است) تدوین کنند.
در این همایش شخصیت‌های گوناگونی چون سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق، آیت‌ا... گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، علی‌اکبر ناطق نوری، علی اکبر ولایتی، عبدا... نوری و ابراهیم یزدی حضور داشتند. استاد فرهاد فخرالدینی نیز در این همایش ملی اجرای برنامه داشت و در این برنامه سرودهای «خلیج‌فارس، سرود کتاب، سرود دانش و‌ای ایران» اجرا شد.
در هنگام اجرای سرود ‌ای ایران اکثر حاضرین در نشست از صندلی‌های خود به احترام اجرای این سرود و نام ایران برخاستند.
همچنین اجرای سرود خلیج‌فارس و‌ای ایران مورد تشویق گرم حاضران در نشست قرار گرفت.
خلیج‌فارس، خلیج‌فارس است
سید محمد خاتمی، رییس بنیاد باران به عنوان یکی از سخنرانان با تاکید بر این‌که «از نظر تاریخی و حقوقی تردیدی در این مساله وجود ندارد که خلیج‌فارس، خلیج‌فارس است» برخی تحرکات کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را اقدامی سیاسی با حمایت قدرت‌های استکباری ارزیابی کرد که نمی‌توانند در اصل مساله تردیدی ایجاد کند.
به گزاش ایسنا، خاتمی با اشاره به سابقه‌ تاریخی خلیج‌فارس، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم هیچ منصفی در این امر که نام این پهنه آبی خلیج‌فارس است، تردید داشته باشد.
وی افزود: طی 50 سال اخیر مسائل سیاسی سبب شد، بعضی این عنوان را جعل کنند.
رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه شاید گفته شود نام جعلی چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ تاکید کرد: نام مشکلی ایجاد نمی‌کند اما چند مساله در این مورد وجود دارد. یکی از آنها این است که چه کسی این نام را می‌گذارد و چه کسی مرجعیت دارد که این نام را بگذارد.
خاتمی ادامه داد: وقتی تاریخ نامی را می‌گذارد چه کسانی به خود این حق را می‌دهند که در ورای داوری تاریخ بر اساس دیدگاه‌ها و سلایق خاص خودشان بیایند این نام را عوض کرده و نام دیگری بگذارند.
رییس‌جمهور سابق ایران با تاکید بر اینکه نام‌ها به دلخواه من و دیگران گذاشته نمی‌شود، افزود: وقتی نام تاریخی جایی را عوض می‌کنند، در پشت سر آن مقاصد سیاسی وجود دارد، زیرا تنها یک نام نیست که عوض می‌شود تمامیت ارضی، هویت ما به عنوان یک ایرانی مسلمان که در پی ایجاد و بسط تمدن اسلامی است، مورد تردید قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هیچ انسان باشرف و با شعوری حاضر نیست که اجازه بدهد با هویت و مصالح ملی او برخورد شود.
وی همچنین با اشاره به وجود جریانی که می‌خواهد تمام افتخارات ایران را در بسط تمدن اسلامی به عنوان آثار عربی مطرح کند، اظهار کرد: البته زبان غالب در اسلام زبان عربی بوده، اما وقتی به افرادی که این تمدن را بارور کردند مراجعه کنیم، می‌بینیم که اکثر نام‌ها ایرانی و شخصیت‌ها ایرانی است. خاتمی با اشاره به خدماتی که ایرانیان در زمینه فلسفه، پزشکی، حکمت، هیات، فقه و حتی ادبیات عرب و ... به اسلام ارائه کرده‌اند، گفت: حالا چه داعیه‌ای است که بیاییم بگوییم تمدن عربی یا فیلسوفان و دانشمندان عرب؟ تمدن، تمدن اسلامی است، رشد این مساله ناشی از انگیزه‌های غلط و تعصب‌آمیز است تا نشان دهد که ایرانی که این همه سابقه دارد در منطقه جایگاهی ندارد در حالی که همه می‌دانند جایگاه ایران در عرصه جهانی بالا است و به همین دلیل ایران برای خود حق قائل است که در مسائل منطقه و جهانی حضور داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه این حضور به معنی سهم خواهی نیست، بلکه دفاع از آزادیخواهی و عدالتخواهی است، تاکید کرد: از نظر تاریخی و حقوقی تردیدی در این مساله وجود ندارد که خلیج‌فارس، خلیج‌فارس است، اما از نظر سیاسی طی 10 سال اخیر بعضی‌ها که انگیزه‌های آنها معلوم است و به وسیله قدرت‌های استکباری پشتیبانی می‌شوند، سعی می‌کنند که این نام تاریخی را عوض کنند ولی مطمئنم که این جا نمی‌افتد و هیچ ایرانی حاضر نیست به این سادگی امری را که با هویت او ارتباط پیدا کرده است از دست دهد.
خاتمی همچنین در واکنش به اظهارات اخیر یکی از فعالان سیاسی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان شعار جمع کردن گشت‌های ارشاد را سر می‌دهند تا آرای زنان خیابانی و اراذل و اوباش را جمع کنند، افزود: در آستانه انتخابات این‌گونه حرف‌های بیخود زیاد زده می‌شود، نباید به اینها توجه کرد.
خاتمی همچنین در برابر اصرار خبرنگاران مبنی بر اتخاذ موضع گیری انتخاباتی سعی کرد با سکوت از این موضوع گذر کند.
نام خلیج‌فارس را با هیچ چیز عوض نمی کنیم
علی اکبر ناطق نوری، رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری نیز در حاشیه این همایش با اشاره به این که نام خلیج‌فارس با خون، گوشت و پوست و استخوان ایرانیان عجین شده است، گفت: خلیج‌فارس هویت ملی ما است و این وطن دوستی و وطن خواهی جزو هویت ملی ما است. ناطق نوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما نام خلیج‌فارس را با هیچ چیز عوض نمی‌کنیم و آن را هیچ گاه کنار نمی‌گذاریم. خلیج‌فارس ریشه تاریخی دارد و نام آن به قبل از دوران میلاد مسیح باز می‌گردد.
وی با اشاره به این که تا امروز در تمام مصوبات نام خلیج‌فارس ثبت شده است، گفت: ما هیچ گاه از موضع خود پایین نمی‌آییم و نسبت به موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از کدام نامزد اصولگرا در انتخابات حمایت می‌کنید، گفت: تا روز انتخابات این مساله مشخص می‌شود.
ناطق نوری درباره اظهارنظری مبنی بر احتمال تعرض به کاندیداها برای مظلوم نمایی، تاکید کرد: شاید این حرف‌ها چندان حساب شده نباشد، اما درباره چگونگی آن باید از خودشان سوال کرد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدارش با سید محمد خاتمی در حمایت از کاندیداتوری میر حسین موسوی افزود: من بیش از این هم گفته بودم این حضور را تکذیب می‌کنم.
باید بر موضع خود بایستیم
علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری هم در حاشیه نشست خلیج‌فارس در پاسخ به این که جمهوری اسلامی تا چند وقت دیگر اقدام به برگزاری مسابقات کشورهای اسلامی می‌کند که در این مسابقات مدال‌ها و بروشورها نام و تصویر خلیج‌فارس حک شده، اما برخی کشورهای عربی اعلام کردند که به شرطی شرکت می‌کنیم که نام فارس از مدال‌ها و بروشورها حذف شود؛ موضع ایران باید در این زمینه چه باشد؟ گفت: نظر جمهوری اسلامی را باید از مسوولین محترم دولت بپرسید، اما نظر شخصی من به عنوان یک ایرانی این است که اهمیت خلیج‌فارس و نام آن آن‌قدر مهم است که ولو آنکه برخی از کشورها در آن شرکت نکردند ما باید بر موضع برحق خود بایستیم و بر نام خلیج‌فارس تاکید کنیم. این همان کاری است که ملت‌ها و دولت‌های مختلف ایران از ابتدای انقلاب تاکنون بر آن ایستاده‌اند.
ولایتی افزود: به خاطر این نوع مسائل و برخی از شبهه‌افکنی‌ها و بدخواهی‌ها ما از اصول خود که به حیات سیاسی و هویت ملی‌مان بستگی دارد، برنمی‌گردیم. ولایتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که حتی اگر منجر به لغو این بازی‌ها شود؟ گفت: حتما. البته این نظر شخصی من است.
ولایتی همچنین طی سخنانی در نشست خلیج‌فارس گفت: آنچه در یک دهه‌ اخیر باعث اختلافاتی شده است، اختلاف بر سر نام خلیج‌فارس است، اما بالاخره آفتاب زیر ابر نمی‌ماند و این تصمیم‌گیری‌های سیاسی با انگیزه‌های نامطلوب و غیرخدایی و غیراخلاقی در صحنه‌ بین‌الملل روشن می‌شود.
مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: ممکن است بعضی‌ها به اهمیت نام خلیج‌فارس توجه نداشته باشند، اما ملت ایران با هوشمندی که داشت تحرکات برای تغییر نام خلیج‌فارس را به خوبی درک کرد و این کار را مقدمه‌ کارهای دیگر دانست که با هویت اساسی ایران مغایرت دارد.
وی با اشاره به اینکه برای اولین بار داریوش هخامنشی از واژه خلیج‌فارس تحت این عبارت که «این دریایی است که از پارس (سرزمین) می‌رود» استفاده کرده است، افزود: همچنین در منابع یونانی و مصری از این واژه به کرات استفاده شده است. در این میان نام خلیج‌فارس در کتاب جغرافیای بطلیموس آورده شده است که مبنای لغوی در بسیاری از آثار این اندیشمند است.
وی ادامه داد: برای اولین بار نام مجعول خلیج ع‌رب‌ی توسط کارگزار انگلیسی رودریک اوون مطرح شد و در کتاب حباهای طلایی گفت: «در کتب تاریخی نامی غیر از خلیج‌فارس ندیده‌ام، اما در سال‌هایی که در حوزه خلیج‌فارس بوده‌ام، مشاهده کردم که ساکنان این بخش عرب هستند و ادب حکم می‌کند نام این خلیج را خلیج عربی بگذاریم.»
به گفته ولایتی، همچنین سر چارلز بلگریو که 30 سال نماینده سیاسی در خلیج‌فارس بوده است، در 1966 کتابی را درباره سواحل جنوبی خلیج‌فارس منتشر کرده که در آن نوشته بوده است: «عرب‌ها ترجیح می‌دهند خلیج‌فارس را خلیج عربی بنامند».
مشاور مقام معظم رهبری سپس ادامه داد: همچنین در مدارک دیگری در سازمان ملل نام خلیج‌فارس به صراحت بیان شده است و جای هیچ شبهه و شکی را باقی نمی‌گذارد؛ از جمله در سند پنج مارس ۱۹۷۱، سند اوت ۱۹۹۴، سند ۶۱ نشست ۲۳ سازمان ملل در وین در ۲۰۰۶ و ... که در آن‌ها به لحاظ حقوقی و قانونی بر عنوان خلیج‌فارس تاکید و از آن استفاده شده است.
دانش‌نامه‌ای برای خلیج‌فارس
سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی هم از دیگر سخنرانان این نشست ‌ گفت: وقتی نام خلیج‌فارس به میان می‌آید دیگر هیچ خط و خطوطی را نمی‌پذیرد و در اینجا است که تمامی ایرانی‌ها یکی می‌شوند و یک صدا سخن می‌گویند.
وی گفت:‌ در حال حاضر مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی مشغول نوشتن دانش‌نامه‌ای در خصوص خلیج‌فارس در هشت جلد است که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ ما در آن سامان شکل گرفته است.
ایران بر خلیج‌فارس مسلط است
سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور مقام معظم رهبری نیز در سخنانی در اولین نشست خلیج‌فارس گفت: قدرت‌های فرامنطقه‌ای بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایران نمی‌توانند امنیت را با زور در منطقه برقرار کنند. بلکه امنیت منطقه با مشارکت ایران و کشورهای خلیج‌فارس و بدون حضور نیروهای اشغالگر خارجی تضمین خواهد شد. مشاور و دستیار مقام معظم رهبری تصریح کرد: ‌ایران طولانی‌ترین سواحل خلیج‌فارس را در اختیار دارد و این تسلط ما را بر خلیج‌فارس و تنگه هرمز می‌رساند. ایران با جمعیتی بالغ بر 71‌میلیون نفر برادر و قدرت بزرگ منطقه است و سهم اساسی را در شکل‌گیری امنیت منطقه و تضمین ثبات امنیت و صلح و آرامش در منطقه دارد.
عکس: ایسنا