مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت گفت: با پرداخت بخشی از طلب ۱۳۰۰‌میلیارد تومانی توسط شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، فولاد مبارکه و کشتیرانی، پرداخت سود سالانه ۸۰‌هزار تومانی به هر نفر از ۵/۵‌میلیون مشمول مرحله دوم از یکشنبه هفته جاری توسط بانک‌های کشاورزی و پست بانک آغاز می‌شود.

محمدجواد شیخ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از دریافت بخشی از طلب ۱۳۰۰‌میلیارد تومان و آغاز پرداخت سود سالانه به ۵/۵‌میلیون مشمول مرحله دوم از روز یکشنبه جاری خبر داد. وی گفت: با توجه به پرداخت سود ۸۰‌ هزار تومانی به هر نفر از ۵/۵‌میلیون مشمول سهام عدالت به حدود ۴۰۰‌میلیارد تومان نقدینگی نیاز بود که باید توسط شرکت‌های حاضر در سبد عدالت تامین می‌شد. شیخ افزود: تاکنون شرکت‌های ملی پالایش و پخش ۶۰‌میلیارد تومان، فولاد مبارکه ۲۵‌میلیارد تومان، ملی حفاری ۴۵‌میلیارد تومان و چادرملو ۱۰‌میلیارد تومان به سبد سهام عدالت پرداخت کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت، شرکت مخابرات در حالی ۲۵‌میلیارد تومان باقی‌مانده را پرداخت خواهد کرد که فولاد خوزستان از ۴۴‌میلیارد تومان سود هیچ رقمی را تاکنون به سبد سهام عدالت پرداخت نکرده‌ و مدیران این شرکت اقدامی را در این رابطه انجام نداده‌اند.

این مقام مسوول در برابر این سوال که آیا خرید اوراق مشارکت از محل سود سالانه شرکت‌های دولتی و پرداخت بخشی از مبالغ برداشت از محل سود اوراق مشارکت صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: اینکه خزانه اقدام به برداشت سود شرکت‌های دولتی کرده درست است، اما اینکه اقدام به خرید اوراق مشارکت کرده باشد نمی‌تواند واقعیت داشته باشد، چون در این حالت خزانه دولت در پرداخت وجه به استان‌ها دچار مشکل می‌شد.

شیخ در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: با توجه به دریافت بخشی از طلب سهام عدالت، از روز یکشنبه جاری (۲۰ اردیبهشت ماه) پرداخت سود ۸۰‌هزار تومانی به هر نفر از ۵/۵‌میلیون سهام عدالت آغاز خواهد شد. وی گفت: این اقدام بعد از ارائه برگه‌های مخصوص اداره‌های دارایی شهرستان‌ها و تحویل آن توسط ۳۷۰ شرکت تعاونی سراسر کشور انجام می‌شود.

به گفته شیخ، پرداخت سود مشمولان مرحله دوم از طریق شعب کل کشور دو بانک کشاورزی و پست بانک انجام می‌شود. وی در خاتمه گفت: سود مشمولان کمتر از ۱۸ سال پسر یا دختران تحت تکفل فقط به والدین داده خواهد شد.