دستگیری یک تیم تروریستی در زاهدان

عکس‌ها: AFP، ایرنا و خبرگزاری‌فارس حمله تروریستی در زاهدان؛ ۲۱ شهید و ۸۷ مجروح

دنیای اقتصاد- در پی یک حمله انتحاری در مسجد امیر المومنین (ع) زاهدان، ۲۱ نفر از نمازگزاران این مسجد شهید و ۸۷ نفر دیگر به شدت مجروح شدند.

براساس آخرین اخبار دریافتی، مقامات استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده‌اند که عوامل این حادثه دستگیر شده‌اند. در حمله تروریستی زاهدان که به هنگام اذان مغرب پنجشنبه رخ داد، حدود ۱۸۲ نفر از هموطنان بلوچ مجروح شدند، اما حدود نیمی از آنان به طور سرپایی مداوا شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فرماندار زاهدان دیروز صبح اعلام کرد: با شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه انفجار تروریستی در مسجد امیرالمومنین (ع) زاهدان، شمار شهدای این حادثه به۲۰ نفر رسید. حسنعلی نوری روز جمعه گفت: انفجار تروریستی در مسجد اهل تشیع حضرت امیرالمومنین (ع) حدود ۸۰ نفر نیز مجروح داشته است.

علی محمد آزاد استاندار سیستان و بلوچستان نیز به خبرگزاری فارس دیروز خبر داد که یک تیم از تروریست‌های حادثه زاهدان ‌‌دستگیر شدند.

وی اظهار کرد: بعد از حادثه تروریستی در زاهدان، با همکاری و تلاش ماموران اطلاعات استان، یک تیم از تروریست‌های زاهدان ‌‌دستگیر شدند و در اختیار اداره اطلاعات استان قرار دارند.

وی افزود: این تروریست‌ها قصد انفجار در مناطق دیگری را هم داشتند که بعد از بازجویی از آنها اخبار تکمیلی به حضور مردم اعلام می‌شود.

وی هدف از این حادثه تروریستی در زاهدان را، ایجاد اختلال و از بین بردن وحدت مردم سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

آزاد همچنین در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، با بیان اینکه، عامل انفجار در مسجد امام علی ابن‌ابیطالب یک نفر بوده است، گفت: این تیم تروریستی قصد داشتند در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و با استفاده از فرصت ناامنی‌های موجود در دو کشور افغانستان و پاکستان در مناطق دیگر استان و کشور هم دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.

آزاد خاطر نشان کرد: دشمن می‌خواهد از احساسات پاک مردم ما سوء استفاده کند تا بتواند وحدت بسیار خوب بین مردم استان سیستان و بلوچستان را از بین ببرند.

۳ روز عزای عمومی

در پی ‌فاجعه تروریستی در زاهدان، نماینده ولی فقیه در استان ‌و استاندار سیستان و بلوچستان، در بیانیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر دست جنایتکار مزدوران تروریست و جیره‌خواران استکبار جهانی به‌ خون مظلومان آغشته شد.

این بیانیه می‌افزاید: در شام غریبان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و در هنگام اقامه نماز جماعت، جمعی از مردم موحد و خداجوی شهر زاهدان، در بمب‌گذاری مسجد علی‌ابن ابیطالب، به لقاء‌الله پیوستند.

این فاجعه غم‌انگیز و جنایت د‌دمنشانه را به محضر امام زما‌ن (عج) و مقام معظم رهبری و خانواده‌های داغدار و مردم صبور استان تسلیت عرض کرده و به پاسداشت شهدای مظلوم این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام می‌داریم.

این بیانیه‌ می‌افزاید: دشمنان کور‌دل بدانند با این‌گونه حرکات مذبوحانه، نمی‌توانند خللی در اراده ملت بزرگ ایران ایجاد کرده و ملت سلحشور ما با حضور در انتخابات پرشور پیش رو پاسخ کوبنده‌ای به آنها خواهند داد.

در این بیانیه‌ آمده است: امیدواریم با پیگیری مجدانه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هر چه سریع‌تر شاهد دستگیری و مجازات مسببین این جنایت باشیم.

پیمان فروزش نماینده مردم زاهدان نیز با تسلیت به خانواده کشته‌شدگان حادثه انفجار مسجد امیرالمومنین زاهدان که شب گذشته رخ داد، تصریح کرد: این فاجعه یک عملیات انتحاری تروریستی بوده است.

به گزارش ایلنا، فروزش افزود: این اقدام در راستای بدبین کردن مردم نسبت به نظام و ایجاد تفرقه میان شیعیان و سنی‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه شخصا در محل حضور یافته و با مجروحان و خانواده شهدای این حادثه دیدار کرده است‏، تاکید کرد: عوامل این حادثه خارجی بوده‌اند که در حال حاضر دستگیر شده‌اند.

فروزش اظهار کرد: از دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور خواستار پیگیری‌های لازم به منظور یافتن دیگر ریشه‌های ارتباطی این افراد هستیم تا احساس ناامنی موجود در سطح شهر ریشه‌کن شود.

حسینعلی شهریاری دیگر نماینده مردم زاهدان در خانه ملت نیز تصریح کرد: احتمال انتحاری بودن این حادثه بسیار زیاد است.

شهریاری در گفت‌وگو با ایلنا افزود: در این حادثه مساله قومیتی وجود نداشته است و به احتمال زیاد وهابیون این جنایت را انجام داده‌اند.

شهریاری تاکید کرد: ‌در حال حاضر اطلاعات دقیقی در رابطه با فرد دستگیر شده از سوی وزارت اطلاعات به عنوان مقصر در این حادثه در دست نیست.

وی خاطر نشان کرد: مسوولین در حال بررسی‌های این حادثه هستند.

تسلیت کاندیداها به مردم زاهدان

مهدی کروبی درپی شهید و مجروح شدن تعدادی از هموطنان بی‌گناه در انفجار تروریستی زاهدان، پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این پیام آمده است:

خبر انفجار تروریستی مسجد امیرالمومنین زاهدان و شهادت گروهی از بندگان مومن خدا و نمازگزاران این شهر موجب تاسف و تاثر عمیق شد.

این اقدام جنایتکارانه از سوی کوردلانی بود که از هوشیاری و آگاهی ملت ایران در هراس افتاده‌اند و در سالروز شهادت نرگس پیامبر و در خانه امن الهی هویت زشت و ماهیت دهشتناک خود را برای ملت افشا کردند.

اینجانب ضمن تسلیت به ملت شریف ایران و مردم بزرگوار زاهدان و خصوصا بازماندگان شهدای فاطمیه، از همه گروه‌های سنی و شیعه می‌خواهم ضمن حفظ آرامش، در آستانه انتخابات سرنوشت‌ساز و تحول‌آفرین ۲۲ خرداد با ایجاد فضایی امن و برخلاف میل بدخواهان ایران عزیز، زمینه‌های حضور یک پارچه ملت را در صحنه فراهم کرده و توطئه‌های تروریست‌های خائن به ایران را که به قصد دامن زدن به اختلافات است، خنثی نمایند.

این پیام افزوده است: بدون شک دامان مسلمانان و پیروان واقعی پیامبر رحمت(ص) اعم از اهل تشیع و تسنن از چنین اقدامات ظالمانه‌ای مبراست.

محسن رضایی دیگر کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز در همین رابطه پیام تسلیتی صادر کرد.

در پیام رضایی آمده است: حادثه انفجار مسجد امیرالمومنین(ع) را که در پی آن قلوب مسلمین جریحه‌دار شد صمیمانه تسلیت عرض می‌نمایم. بی‌تردید طراحان این ضایعه‌ اسف‌انگیز، دشمنان قسم خورده اسلام هستند که با هدف ضربه زدن به وحدت جامعه ما به چنین اعمال زشتی دست می‌زنند.

امروز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به خیال خام خود می‌توانند با چنین حرکاتی وحدت صفوف ما را که همچون خارجی در چشم دشمنان ایران و اسلام است، خدشه‌دار و حضور مردم در پای صندوق‌های رای را کاهش دهند، اما کور خوانده‌اند؛ چراکه حضور میلیونی شما بار دیگر عرصه را بیش از گذشته بر آنان تنگ و توطئه‌های آنان را خنثی خواهد نمود.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: اینجانب ضمن ابراز همدردی با قاطبه مردم سوگوار استان سیستان و بلوچستان و آرزوی علو درجات برای شهدای این حادثه تاسف‌بار، از دولت محترم می‌خواهم که هرچه سریعتر نسبت به شناسایی و معرفی کلیه عوامل این حادثه اقدام نماید تا مجرمان محاکمه و به سزای اعمال ننگین خود برسند. بدیهی است ملت ایران از دولتمردان انتظار دارد که با توجه به ظرفیت بزرگ دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای همیشه به این‌گونه مسائل در کشور پایان داده شود که ان‌شاءالله در آینده به این مهم دست خواهیم یافت.