آخرین مواضع رییس‌جمهور درباره ارزش پول ملی و رابطه با آمریکا، کانادا و آرژانتین

دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور پس از شرکت و سخنرانی در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دیروز به تهران بازگشت. بازگشتی که با حضور شماری از هواداران محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه مهرآباد تهران همراه شد. به گزارش خبرگزاری مهر، حامیان رییس‌جمهور با شعارهایی نظیر «صلی علی محمد یاور رهبر آمد»، «محمود دوستت داریم»، «احمدی ساده زیست، ریشه کن صهیونیست» و «احمدی زنده باد ، مشایی پاینده باد» و با در دست داشتن تصاویر رییس‌جمهور و پرچم جمهوری اسلامی ایران به استقبال او رفتند.

احمدی‌نژاد در جمع هوادارانش سخنرانی هم کرد و از جمله از «برخی رفتارها در داخل کشور» انتقاد کرد و گفت: در این چند روز برخی کارها شد که خوب نبود و بهتر بود انجام نشود؛ اما به شما این اطمینان را می‌دهم که ملت ما به راه خود ادامه خواهد داد.

رییس‌جمهور اما در روز پایانی حضور خود در نیویورک در دیدار با رهبران ادیان ابراهیمی و گروه‌های اجتماعی آمریکا، اساتید، دانشجویان و مدیران رسانه‌ای آمریکا بار دیگر به تشریح دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف داخلی و خارجی پرداخت. به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت محلی در کنفرانسی خبری شرکت کرد و در پاسخ به پرسش شبکه سی.بی.اس آمریکا مبنی بر اینکه ایران در دوره دولت نهم و دهم درآمد زیادی از فروش نفت کسب کرده، ولی وضعیت اقتصادی مردم بهبود نیافته است، گفت: فقط ۱۰ درصد اقتصاد ایران به تجارت خارجی وابسته است که امروز دچار محدودیت‌هایی شده، اما به زودی این مشکلات برطرف خواهند شد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: درباره ارزش پول ملی نیز اگر چه بنده با شرایط به‌وجود آمده مخالف بوده و هستم، اما این مساله در برخی از نهادهای تصمیم‌گیر ایران طرفداران بسیاری دارد که دائما برای تحقق آن تلاش می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه نباید تصور کرد که امروز وضعیت اقتصادی در ایران خراب است، ادامه داد: از پنج سال قبل که آمریکا اتحادیه اروپا را از همکاری اقتصادی با ایران تحریم کرده است، آیا وضع ایران بدتر شده یا اتحادیه اروپا که در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟ این در حالی است که اروپایی‌ها مثل ایران تحریم نشده‌اند که اگر می‌شدند، وضع به گونه‌ای دیگر بود.

آماده گفت‌وگو با آمریکا هستیم

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر چگونگی روابط ایران و آمریکا طی سال‌های اخیر و اینکه آیا ایران هم اشتباهی در عدم بهبود روابط با آمریکا داشته است؟ تصریح کرد: ۳۳ سال قبل آمریکا یک‌طرفه اقدام به قطع روابط خود با ایران کرد و از آن فراتر در ۶۰ سال اخیر میان دو کشور مسائلی رخ داده که باعث افزایش فاصله‌ها شده است. احمدی‌نژاد با بیان اینکه البته امروز دیگر شرایط مثل زمانی نیست که آمریکا از تهاجم رژیم صدام به ایران به طور مستقیم و جدی حمایت می‌کرد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در شرایط عادلانه و بر اساس احترام متقابل، برای حل مسائل آماده گفت‌وگو است. وی افزود: هیچ‌گاه از طرف دولت ایران کوچک‌ترین اقدامی علیه ملت آمریکا انجام نشده و این در حالی است که از سوی دولت آمریکا، اقدامات زیادی علیه ملت ایران صورت گرفته است.

با آرژانتین در یک جبهه‌ایم

احمدی‌نژاد همچنین با تاکید بر اینکه ایران و آرژانتین در یک جبهه واحد قرار دارند و بسیاری از آرمان‌های دو کشور مشترک است، اضافه کرد: بر اساس تبلیغات و دخالت دیگران سوء تفاهم‌هایی بین دو کشور ایجاد شده بود که ایران برای رفع این سوء تفاهم‌ها پیشنهاد تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب را ارائه کرد و این پیشنهاد از سوی دولت آرژانتین مورد استقبال قرار گرفته و امیدوارم دیدار وزرای خارجه دو کشور مقدمه‌ای برای تشکیل این کمیته باشد.

واکنش به قطع روابط ایران و کانادا

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی.بی.سی کانادا مبنی بر دلایل قطع روابط سیاسی کانادا با ایران، اظهار کرد: هر کشوری حق دارد مطابق میل خود با دیگر کشورها روابط داشته باشد. از نظر ما قطع روابط کانادا با ایران اصولا خیلی مساله مهمی نیست؛ چرا که در صورت وجود روابط، دو کشور از آن نفع می‌برند؛ ضمن اینکه ایران با کانادا روابط اقتصادی چندانی نیز نداشت.

ابراز تاسف شدید از بازداشت جوانفکر

خبرگزاری فارس نوشت: رییس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد از پیگیری مساله دستگیری بازداشت علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و مشاور مطبوعاتی خود خبر داد. محمود احمدی‌نژاد با ابراز تاسف از دستگیری جوانفکر ادامه داد: بسیار متاسفم در شرایطی که بسیاری از کشورها منتظر شنیدن نظرات ملت ایران بودند، چنین اخباری به گوش من می‌رسید. وی افزود: در آنجا (سازمان ملل) دو طرف سخن خود را مطرح می‌کردند، یکی کشورهای مستقل که ایران به نمایندگی از آنها صحبت می‌کرد و از یک طرف هم نظام سرمایه‌داری که آمریکا نمایندگی آنها را بر عهده داشت. احمدی‌نژاد گفت: در چنین شرایطی خبر دستگیری رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و مشاور مطبوعاتی رییس‌جمهور می‌رسد و در صدر اخبار جهان قرار می‌گیرد که من از این بابت متاسفم. احمدی نژاد اضافه کرد: تاسف دیگر من به خاطر اتهام توهین به رهبری است که به طور حتم هیچ ایرانی چنین مساله‌ای را نمی‌پذیرد و من این مساله را پیگیری خواهم کرد.

علی اکبرجوانفکر، مدیرعامل ایرنا و سرپرست موسسه مطبوعاتی ایران، عصر چهارشنبه برای اجرای حکم قضایی و گذراندن دوران محکومیتش بازداشت و روانه زندان اوین شد.