دادگاه فدرال آمریکا ادعای مطرح شده از سوی یک شرکت آمریکایی تولیدکننده بالگرد در مورد کپی‌برداری غیرقانونی ایران از طرح‌های این شرکت را رد کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی کورت هاوس نیوز، یک دادگاه فدرال در واشینگتن دی‌سی، ادعای مطرح شده از سوی یک شرکت تولید بالگرد را در مورد کپی غیرقانونی طرح یکی از محصولات تجاری این شرکت توسط دولت و دو شرکت ایرانی رد کرد. این شرکت مدعی شده بود که شرکت‌های ایرانی طرح بالگردهای این شرکت را کپی کرده‌اند. دادگاه تایید کرد که ایران مدل «بل ۲۰۶» این شرکت را کپی کرده و محصول کپی‌برداری شده را در یک نمایشگاه عرضه محصولات هوایی به خریداران خارجی فروخته و در کاتالوگ‌های جهانی عرضه کرده است.

با این حال، از آنجایی که شرکت بل نتوانست ثابت کند که این تقلید غیرقانونی تاثیری آنی بر اقتصاد آمریکا بر جای گذاشته است، مشخص شد که دادگاه رسیدگی‌کننده از صلاحیت قانونی کافی برای رسیدگی به این پرونده برخوردار نبوده است.

شرکت بالگردسازی بل در سال ۲۰۰۶ از دولت ایران، شرکت تولید ایران و شرکت تولید و حمایت از بالگرد ایران به اتهام نقض قانون کپی رایت شکایت کرده و مدعی شده بود که تولیدکنندگان ایرانی بالگرد مدل «بل ۲۰۶» را کپی کرده و با نام «شاهد ۲۷۸» به بازار عرضه کرده‌اند.