هشدار دادستان کل به اخلالگران ارزی

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: سخنگوی قوه‌قضائیه در یک نشست خبری با اشاره به بازداشت حدود ۴۰ تن از اخلالگران بازار ارز می‌گوید که «برای افرادی که در نظام پولی و اقتصادی کشور اخلال به‌وجود آورند، مجازاتی در قانون پیش‌بینی شده است؛ به این معنا که اگر به دنبال ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور باشند مفسد فی‌الارض هستند و مجازاتشان اعدام است. حتی اگر صرفا به دنبال منفعت‌جویی باشند از ۵ تا ۲۰ سال حبس و سایر مجازات‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده شامل حال آنان می‌شود.» همچنین به گفته محسنی‌اژه‌ای تا به حال اخباری مبنی بر اثبات تخلف دستگاه‌های مسوول به دستگاه قضایی ارائه نشده است و هر کدام از اخلال‌گران که جرم‌شان اثبات شود قطعا دستگاه قضا بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد قاطع و جدی خواهد کرد.

دادستان کل کشور همچنین با انتقاد از عدم هماهنگی در دستگاه‌های دولتی اختصاص دهنده ارز تاکید کرد: کنترل بازار ارز وظیفه جدی دولت است، اما بانک مرکزی و بانک‌های دیگر آیا با هم هماهنگ هستند؟ اگر نیستند چه کسی باید آنها را هماهنگ کند؟ اگر ثبت سفارش می‌شود برای چه کالایی این کار صورت می‌گیرد؟ آیا نظارت می‌شود چقدر ارز اختصاص داده می‌شود؟ آیا ارز اختصاص یافته صرف همان کار می‌شود؟ سخنگوی قوه‌قضائیه در این نشست خبری همچنین درباره پرونده مصطفی پورمحمدی، زنوزی، حسین هدایتی، گزارش اخیر احمد شهید، احتمال بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین و نیز تماس تلفنی مهدی هاشمی با پدرش توضیحاتی ارائه داد.

انتقاد از عملکرد ارزی دولت

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در سی و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به نوسانات بازار ارز و با بیان اینکه بحث دیگر مدیریت مساله است، اظهار کرد: مدیریت مساله، کنترل بازار صرف‌نظر از قیمت‌ها است و کنترل بازار وظیفه جدی دولت است. وی با بیان اینکه بحث ارز در بسیاری از جریان‌های ما تاثیرگذار است، اظهار کرد: دشمن فشارهایی در رابطه با فروش نفت و تحریم سیستم بانکی وارد کرد و به همین خاطر ممکن است که عرضه به نسبت سال‌های قبل کمتر شود.

وی تصریح کرد: یک بحث دیگر به اصطلاح مدیریت مشخص ارز است.اینجا حتما یکی از وظایف دستگاه‌های اجرایی این است که وقتی می‌بیند محدودیت‌هایی ایجاد شده است باید ببیند که این ارزها بهتر است به کجا و چه کالایی اختصاص داده شود؟ آیا هر کسی ثبت سفارش کرد، به او ال‌سی بدهیم؟ حتی اگر وثیقه و همه شرایط را داشته باشد. چنانکه گفته می‌شود مثلا فردی ارز را برای خرید ماشین پورشه که می‌گویند ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیون تومان است اختصاص داده است. این بخش دیگر مربوط به دشمن نیست و ما باید مدیریت کنیم.

محسنی‌اژه‌ای همچنین با اشاره به روند ثبت سفارش کالا برای اختصاص ارز دولتی گفت: بانک مرکزی و بانک‌های دیگر در پروسه اختصاص ارز درگیر هستند، اما آیا بانک عامل و بانک‌های دیگر با هم هماهنگ هستند؟ اگر نیستند چه کسی باید آنها را هماهنگ کند؟ اگر ثبت سفارش می‌شود برای چه کالایی این کار صورت می‌گیرد؟ آیا نظارت می‌شود چقدر ارز اختصاص داده می‌شود؟ آیا ارز اختصاص یافته صرف همان کار می‌شود؟

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به سوء‌استفاده‌کنندگان از فضای ایجاد شده در بازار ارز گفت: سوء‌استفاده‌‌کنندگان از این فضاها هنگامی که مشاهده می‌کنند میان چهار دستگاه مذکور هماهنگی وجود ندارد از روزنه‌ها استفاده می‌کنند. در میان این افراد کسانی هستند که قصد ضربه زدن به نظام و ناراضی‌کردن مردم را دارند و تعمدی اقدام به اخلال می‌کنند. کسانی نیز صرفا به خاطر منفعت‌جویی این کار را انجام می‌دهند و قصد ضربه زدن به نظام را ندارند.

جمع‌آوری دلار توسط باندهای هماهنگ

وی افزود: یقینا دستگاه قضایی با کسانی که اخلال‌ کردند یا بخواهند در امر بازار طلا و ارز اخلال کنند بدون هیچ اغماضی برخورد می‌کند و ما در این راستا قانون اخلال‌گران را داریم. وی در خصوص افراد دستگیر شده در این رابطه گفت: کسانی که تاکنون دستگیر تعداد آنها از ۴۰ نفر گذشته است.

سخنگوی دستگاه قضایی ادامه داد: در میان این افراد با دو سه طیف مواجه هستیم. یک زن نیز در میان آنها وجود دارد. نخست اینکه طلا را به خارج از کشور قاچاق کرده‌اند و باز هم به صورت قاچاقی وارد کشور کرده‌اند. شیوه‌ دیگر اینکه طلا را قاچاق کرده و در آنجا به دلار تبدیل کردند و سپس به صورت قاچاقی وارد کشور کردند. دسته‌ دیگر نیز در وارد یا خارج کردن قاچاقی دست نداشته‌اند، ولی در داخل به عنوان باندهای تشکل یافته و مدیریت شده به گونه‌ای هماهنگ می‌کردند که دلار وارد شده در بازار را جمع کرده و هنگامی که گران می‌شد مجددا وارد بازار می‌کردند.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: با این دستگیری‌ها تا کنون اثبات نشده که دستگاه موظف و مسوولی خدای نکرده خواسته خیانت کند، اما اینکه آیا کار صورت گرفته صحیح بوده یا خیر باید بررسی شود. در تحقیقات از یکی از این افراد مطرح شده که وی بیان کرده ظرف سه ماه یک میلیارد سود خالص داشته است.

صدور قرار منع تعقیب برای پورمحمدی

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد پرونده مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد: باید بگویم که درباره ایشان شکایت شده است و به دلیل روحانی بودن وی، پرونده ایشان به دادسرای ویژه روحانیت منتقل شد. همچنین دادسرا ایشان را دعوت کرد و از وی تحقیقاتی به عمل آوردند و قرار منع تعقیب برای وی صادر شد.

وضعیت زنوزی و هدایتی

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا «زنوزی» آزاد شده است؟ گفت: وی با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیارد تومانی آزاد شده است.

خبرنگاری سوال کرد که آیا بازداشت حسین هدایتی را تایید می‌کنید؟ سخنگوی دستگاه قضایی گفت: اینکه تحت تعقیب قرار گرفته را می‌دانم، اما اینکه منجر به بازداشت وی شده یا خیر اطلاعی ندارم می‌دانم که پرونده‌ای درباره مشکلات بانکی برای وی تشکیل شده است.

تماس مهدی هاشمی با پدرش طبق نظر بازپرس بود

وی در مورد تماس تلفنی مهدی هاشمی از زندان با پدرش گفت: اگر قاضی احساس کند که تماس گرفتن ایشان با وکیل و خانواده‌اش بلامانع است اجازه ملاقات یا تماس داده می‌شود و وکیل هم می‌تواند با حضور بازپرس یا بدون حضور او ملاقات داشته باشد.

بازدید رییس‌جمهور از زندان اوین باید با هماهنگی باشد

سخنگوی دستگاه قضا درباره تصمیم رییس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین اظهار کرد: تاکنون هیچ تقاضای کتبی از سوی رییس‌جمهور برای بازدید از زندان اوین به قوه‌قضائیه ارسال نشده است و بازدید وی از‌ بندی که جوانفکر نیز در آن به سر می‌برد به هماهنگی نیاز دارد.

گزارش احمد شهید را قبول نداریم

مسحنی اژه‌ای درباره گزارش اخیر احمد شهید خاطرنشان کرد: ما به جهات گوناگون این گزارش و امثال آن را قبول نداریم، زیرا آنها ثابت کرده‌اند که در تهیه گزارش بی‌طرف نیستند و از سوی دیگر برای تهیه گزارش سراغ افرادی می‌روند که خود یا فراری، مجرم یا ناشناس هستند و دستشان به خون ملت آلوده است؛ مانند منافقین.