تاثیر منفی صدور قطعنامه بر روند توافق ایران و آژانس

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد که چنانچه قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود، بر روند اجرای توافق‌ میان ایران و آژانس تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سید محمد علی حسینی، روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود که با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش ایران در صورت صدور قطعنامه جدید چه خواهد بود، گفت: صدور قطعنامه جدید خلاف مسیر همکاری‌های مثبت و سازنده ایران و آژانس است و چنانچه این قطعنامه صادر شود، بر روند اجرای توافقنامه تاثیر منفی می‌گذارد. عکس: خبرگزاری فارس

وی با اشاره به گزارش البرادعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا مطرح کرد که تمامی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در چارچوب قانونی و حقوقی دنبال می‌کند، اما طرف مقابل اتهام‌ها و ادعاهای واهی و بی‌اساس را مطرح کرد.

وی اضافه کرد‌: گزارش‌های البرادعی به ویژه گزارش اخیر وی درباره سانتریفیوژهای P۱ و P۲ مشخص کرد تمامی مواضعی که طی چهار سال گذشته توسط ایران مطرح شده منطقی، درست و شفاف بوده‌ است و این گزارش نفی اتهام‌ها و ادعاهای واهی طرف مقابل بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد‌: گزارش جدید محمدالبرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به گزارش‌های قبلی وی از قوت بیشتری برخوردار است.

حسینی به گروه ۱+۵ توصیه کرد که از سیاست‌های غیر‌منطقی و غیرحقوقی که تاکنون وجود داشته، پرهیز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد که روند موضوع هسته‌ای ایران باید مسیر عادی خود در آژانس را طی کند. سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر ادامه روند گفت‌وگوها و نیز نتیجه بخش بودن آن اظهار کرد: ما با آژانس در مورد طرح اقدام توافق و سوالات را از آژانس دریافت کردیم و در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ دادیم و اقدام ایران برای پاسخ سریع به سوالات در گزارش البرادعی مطرح شده و این از نقاط قوت گزارش اخیر مدیرکل آژانس است.

حسینی اظهار کرد: این در حالی‌است که طرف مقابل با تصمیم‌های تنگ‌نظرانه و سطحی درصدد اعمال فشار سیاسی به آژانس بوده است.

وی بر ادامه همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرد و گفت: در گزارش اخیر البرادعی با بیان اینکه اظهارات ایران در مورد گذشته برنامه سانتریفیوژهای P۱ و P۲ با یافته‌های آژانس انطباق دارد‌، مهمترین بهانه کشورهای ماجراجو برای ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به‌شورای امنیت سازمان ملل از دست آنان خارج شد. وی افزود: گزارش اخیر البرادعی نشان‌ داد که ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت سازمان ملل مبنای حقوقی و قانونی نداشته است، لذا بهتر است کشورهای تاثیرگذار روندی منطقی در پیش گیرند و از همکاری‌های ایران و آژانس حمایت کنند. سخنگوی وزارت‌ امور خارجه تصریح کرد: مطالبه ایران مبنی بر بازگشت موضوع هسته‌ای از نیویورک به وین یک درخواست منطقی است.

حسینی خاطرنشان کرد که تهران از همه راه‌های حقوقی و قانونی این موضوع را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه ‌دیپلماسی ایران ‌درباره پافشاری آمریکا بر رویکرد گذشته‌اش با وجود گزارش مثبت البرادعی در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت‌: پافشاری کاخ سفید بر رویکرد اشتباه گذشته‌اش، حکایت از آن دارد که آمریکا به دنبال روشن‌شدن و شفافیت موضوع نیست. حسینی تصریح کرد: اگر شفافیت در عملکرد ایران مطرح بود‌، روند همکاری ایران و آژانس که‌ البرادعی نیز برآن صحه گذاشته بهترین راه ‌و یک راه‌حل حقوقی است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکیدکرد که اگر هدف تهدیدها این باشد که ملت ایران را از حقش محروم کند، آنها هرگز موفق نمی‌شوند.

حسینی با اشاره به سیاست و عملکرد جمهوری اسلامی طی ۲۸سال گذشته یادآور شد که ملت ایران به رغم تهدیدها با سیاست منطقی خود به اهدافش دست یافته است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور چین در نشست آتی گروه ۱+۵گفت: در این خصوص اخبار متناقضی دریافت می‌کنیم؛ ولی آنچه خواسته اصلی برخی از کشورها است ادامه گفت‌وگوهای ایران و آژانس است. وی افزود: طرف مقابل می‌خواهد با استفاده از ابزار مختلف‌، فشار سیاسی بیاورد؛ ولی کشورهایی که دیدگاه واقع‌بینانه‌تر و مستقلانه‌ای دارند‌، حتی در صورت حضور، مخالفت خود با آمریکا را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این که آیا تهران در آینده با آژانس در مورد توقف غنی‌سازی گفت‌وگو خواهد کرد، تاکید کرد: خیر. در این خصوص گفت‌وگو نمی‌کنیم. حسینی خاطرنشان کرد که این موضوع مربوط به گذشته است و در مورد آن گفت‌وگو نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال‌ خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر اینکه پروتکل الحاقی بنابر درخواست البرادعی در چه صورتی قابل اجرا است، گفت‌: با تصمیم مجلس این پروتکل قابل اجرا است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر گروه فنی آژانس به تهران‌، با بیان اینکه این سفر دو هفته دیگر صورت خواهد گرفت‌، تصریح کرد که این سفر در راستای همکاری ایران و آژانس است.

حسینی در خصوص زمان و مکان دیدار آتی «جلیلی - سولانا» گفت‌: قرار است اواخر این هفته معاونان جلیلی و سولانا با هم دیداری داشته باشند که دراین دیدار در خصوص زمان و مکان گفت‌وگوهای جلیلی - سولانا تبادل‌نظر خواهد شد.

تکمیل نیروگاه بوشهر

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری‌کرد که به زودی شاهد ارسال سوخت نیروگاه‌اتمی بوشهر از سوی روسیه و نیز تکمیل این نیروگاه باشیم.

حسینی در پاسخ به سوالی درباره پلمب سوخت اولیه نیروگاه اتمی بوشهر در تاریخ ۲۶ ماه نوامبر سال‌جاری افزود: ارسال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روسیه به تهران تحت نظارت آژانس بوده است. وی تصریح کرد: روسیه اعلام آمادگی کرده است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوخت اولیه این نیروگاه را در تاریخ ۲۶ نوامبر همانطور که در گزارش البرادعی نیز آمده است، پلمب کند.

سخنگوی وزارت‌خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تاریخ ارسال سوخت مشخص شده است، گفت: هنوز تاریخی مشخص نشده است؛‌ اما امیدواریم به زودی شاهد ارسال سوخت باشیم.

تقویت دولت عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر ضرورت تقویت دولت عراق و کاهش دخالت نیروهای اشغالگر در امور این کشور گفت که افزایش امنیت در عراق به‌دلیل تقویت نقش دولت این کشور، فعال‌ترشدن نیروهای امنیتی و پلیس عراق و کاهش دخالت‌های دیگران است.

حسینی این مطلب را در پاسخ به‌سوال خبرنگاری مطرح کرد که از وی پرسید: مقام‌های آمریکایی در عراق مدعی‌ هستند، حملات گروه‌های مسلحی که در عراق با ایران مرتبط‌اند، کاهش یافته‌است و همچنین‌از آب شدن یخ‌ها بین تهران و واشنگتن سخن می‌گویند، ارزیابی شما چیست؟

حسینی در ادامه پاسخ خود به‌این سوال افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا اتهامات بی‌پایه‌ای را مطرح کردند و وقتی‌با پرسش افکار عمومی ‌در منطقه و آمریکا مواجه شدند و نتوانستند سند و مدرکی را ارائه دهند، شروع به فرافکنی کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، نقش ایران در عراق را کاملا سازنده خواند و تصریح کرد: در گفت‌وگوهای صریح و روشنی که پیرامون مسائل امنیتی عراق مطرح شد، مشکلات امنیتی عراق را با طرف آمریکایی به‌صراحت بیان کردیم و راه‌حل‌ها را نیز پیشنهاد دادیم.

وی اضافه کرد: از نکات مهم و موثری که در پیشنهاد ایران بود، تقویت دولت آقای مالکی‌و واگذاری اختیارات لازم‌و تجهیز و تامین نیروهای امنیتی و پلیس عراق بود تا تلاش‌ها در مقابله با گروهک‌های تروریستی به نتیجه برسد.

حسینی اظهار کرد: مسوولان عراقی مطرح می‌کردند که اگر اختیارات لازم را داشته‌باشند، قدرت مدیریت‌ و تامین‌ و تقویت امنیت در داخل عراق را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آثاری که اکنون در بغداد و سایر نقاط عراق می‌بینید از جمله افزایش امنیت در مناطق مختلف این کشور به‌خاطر آن است که نقش دولت عراق تقویت شده، نیروهای امنیتی و پلیس عراق فعالتر از گذشته عمل می‌کنند و دخالت‌های دیگران نیز کاهش یافته است.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیرخارجه عراق گفته است که قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر لغو شده، گفت: معاهداتی که به امضا می‌رسد، سیر حقوقی و قانونی خود را طی می‌کنند و این معاهدات در اثر برخی رخدادهای سیاسی و دیدگاه‌های شخصی نفی نمی‌شوند و اعتبار خود را از دست نمی‌دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های نافی قرارداد ۱۹۷۵را رد می‌کند.

حسینی با ابراز تعجب از ادعای سخنگوی دولت عراق به وی توصیه‌کرد که از بیان اظهارات عاری از صحت، بی‌ارزش و تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و روانی دیگران خودداری کند.

حسینی در پاسخ به سوالی تاکیدکرد که اظهارات علی الدباغ هیچ‌گونه همخوانی با رویکرد سیاسی و سازنده ایران که بارها مورد تایید مسوولان عراقی قرار گرفته است، ندارد.

سخنگوی دولت عراق مدعی شده است که ایران از اعمال نفوذ نامناسب در ارتباط با مسائل عراق کاسته است.