ادامه اجرای توافق ایران و آژانس به رفتار 1+5 بستگی دارد

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی اظهار کرد: ادامه اجرای توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رفتار منطقی و قانونی گروه ۱ + ۵ بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، جواد وعیدی، تصریح کرد: سیاست ایران احیای معاهده ان.پی.تی و تقویت اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. عکس: خبرگزاری فارس

وعیدی اضافه کرد: ایران و آژانس اکنون یک چارچوب برای حل‌وفصل مسائل گذشته و حال خود در موضوع هسته‌ای دارند و گزارش روز پنجشنبه آژانس نشان می‌دهد، ایران تا این مرحله اقدام‌های خود را برای رفع ابهام‌ها، به‌موقع انجام داده است.

وی همکاری ایران با آژانس را براساس گزارش البرادعی موثر، سازنده، بدون تاخیر و با شتاب لازم دانست.

این مقام شورای‌عالی امنیت ملی گفت: طبیعی است روند همکاری‌های سازنده ایران با آژانس، این مرجع بین‌المللی را در این موقعیت قرار داده است که بخشی از واقعیت‌های برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تایید کند.

وعیدی در عین حال خاطرنشان کرد: البته ایران پیش از این نیز در حال همکاری با آژانس بود، حتی به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد. معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: کشورهایی که اکنون نیز با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مخالفند و درصدد تخریب همکاری ایران با آژانس هستند، در گذشته نیز با انجام یک اقدام سیاسی و غیر قانونی موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند.

وی در مورد علت مخالفت این کشورها توضیح داد: این کشورها به خوبی می‌دانند که با همکاری‌های سازنده و فعال ایران با آژانس جایی برای اتهامات بی‌اساس آنان باقی نمی‌ماند.

وعیدی اضافه کرد: همین کشورها از وضعیت کنونی ناراحت هستند، به دنبال تخریب این مسیرند و با بهانه‌گیری‌های نادرست، فضاسازی غلط و برخورد سیاسی، درصدد منحرف کردن مسیر موضوع هسته‌ای از آژانس به شورای امنیت سازمان ملل هستند.

معاون شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر گزارش البرادعی بر رفتار گروه ۱+۵گفت: اثر اولیه این گزارش ایجاد این سوال جدی نزد جامعه بین‌الملل است که وقتی ایران در حال همکاری فعال، به موقع و سازنده با آژانس است؛ چه دلیلی برای پیگیری موضوع هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد؟

وعیدی افزود: پیش از این رفتارهای غیرقانونی و خواست‌های غیرمنطقی و سیاسی ایالات متحده آمریکا نشان داده است که رفتار قانونی و مسوولانه ایران با آژانس تاثیری در رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه، غیرمنطقی و دردسر‌ساز آنها ندارد. وی همچنین اظهار کرد: انعکاس واقعیت‌های موجود و خارج از اتهامات آمریکا و برخی کشورهای غربی، تاثیراتی بر رفتار برخی از اعضای گروه ۱+۵ داشته است.

وعیدی گفت: به عنوان مثال پس از انتشار گزارش اخیر البرادعی، چین از شرکت در جلسه آتی این گروه در ۱۹نوامبر خودداری کرده و آن را به تعویق انداخته است؛ بنابراین، این گزارش بی‌تاثیر نبوده است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: انتشار گزارش آژانس از همکاری مثبت ایران با این مرجع بین‌المللی در سه ماه گذشته نیز باعث به ‌تعویق انداختن اقدامات گروه ۱+۵ شده است.

وعیدی همچنین از دیدار خود در چهارشنبه هفته جاری با رابرت کوپر معاون خاویر سولانا در وین و در حاشیه نشست شورای حکام آژانس خبر داد.

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: قرار است در این دیدار در مورد دور بعدی گفت‌وگوهای سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.