سفر به کیش ارزان‌تر می‌شود

علیرضا باغانی

بخش نخست

سال‌ها پیش مسوولان کشور به فکر سرمایه‌گذاری در جزیره‌ای افتادند که به‌رغم دارا بودن جاذبه‌های طبیعی فراوان شاید هیچ‌یک از مولفه‌های آبادانی را نداشت، اما مدتی نگذشت که آهنگ رشد و توسعه کیش ۹۱ کیلومتر مربعی آنقدر به سرعت نواخته شد که حتی بومیان کیش ناباورانه آبادانی جزیره خود را مشاهده می‌کردند. توسعه‌ای که بخش اعظم یا تمامی آن مرهون انتخاب این جزیره مرجانی به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی بود. به هر شکل کیش از سال ۱۳۷۲ به بعد رفته‌رفته توسعه یافت و به نقطه‌ای رسید که به رغم نداشتن راه زمینی، سالانه یک‌میلیون گردشگر را به سوی خود کشاند.

کیش امروز بیش از هر چیز به عنوان یک منطقه توریستی مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که پسوند تجاری- صنعتی را با خود یدک می‌کشد، عبارت یا عباراتی که سال‌ها قبل موجب شده بود که این جزیره کوچک به دلیل ارزان بودن اجناس بازارهایش مورد توجه چتربازها قرار گیرد. در گفت‌وگویی صریح با مجید شایسته، مدیرعامل جوان سازمان منطقه آزاد کیش به بررسی مسائل مختلف این جزیره از جمله مسائل فرهنگی، علمی، تحقیقاتی، گردشگری، صنعتی و... پرداخته‌ایم. رییس هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در این گفت‌وگو ضمن دفاع از عملکرد دوساله خود در اداره سازمان مزبور از تحولات جدید در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن گفته و همچنین تلویحا از حذف اجناس چینی از بازارهای کیش در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

شما در اظهاراتتان همواره از تبدیل کیش به یک قطب علمی و تحقیقاتی یاد می‌کنید. آیا به نظر شما پذیرش تنها ۵۰۰دانشجو در این قطب، آمار خوبی است؟

درست است، اکنون مجموعا ۵۰۰ دانشجو در جزیره حضور دارند که در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و هم در رشته‌های فنی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل هستند. سه دانشگاه تهران، تربیت مدرس و علوم پزشکی تهران هم از بهمن‌ماه دانشجو می‌گیرند، البته دانشگاه تهران از مهرماه دوره‌های آموزشی خود را شروع می‌کند که به طور قطع این آمار افزایش خواهد یافت.

شاید بهتر باشد سوال خود را این‌گونه مطرح کنم که چرا از کیش با ۵۰۰دانشجو به عنوان یک قطب علمی یاد می‌شود، در حالی که در امارات ۱۵هزار دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل هستند و برای تحصیل در جزیره جذب نشده‌اند؟

ببینید، هدف ما هم برای راه‌اندازی دانشگاه‌های بین‌المللی در شعب مختلف در کیش به منظور جذب دانشجویان خارجی است. به ویژه دانشجویانی که شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را نداشته و می‌توانند از دانشگاه‌های خارجی انتقالی بگیرند. در رابطه با ادعای شما که تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در کیش کم است هم باید بگویم که در گزینش دانشگاه‌های کیش تعداد زیادی از داوطلبان رد شده‌اند،‌ چون شرایط ورود به این مراکز را نداشته‌اند.در همین حال لازم است اعلام کنم که استقبال از دانشگاه‌های کیش آنقدر زیاد است که دانشجویانی که در جزیره مشغول به تحصیل شده‌اند، دنبال رایزنی هستند که بتوانند در رشته‌های دیگر هم درس بخوانند.

اگر دانشجویان از تحصیل در جزیره استقبال می‌کنند، پس حتما مشکل ظرفیت پذیرش دانشجو دارید؟

توسعه دانشگاه‌ها ظرف یک سال گذشته انجام شده و فکر نمی‌کنم در مدت یک سال که دانشگاهی راه‌اندازی می‌شود، بتواند بیش از این ظرفیت داشته باشد. ما طرح جامع ۲۰ سال داریم و براساس آن عمل می‌کنیم. ما از طرح جامع خود در برخی حوزه‌ها ۵ تا ۳۵درصد بالاتر از ۱۰۰درصدی هستیم که باید به آنها دست پیدا می‌کردیم. یعنی آن آمار و ارقامی که در دو سال اول طرح جامع ۲۰ ساله برای ما در نظر گرفته شده بود، در برخی مواقع سازمان منطقه آزاد کیش از آن جلوتر است که این اتفاق بسیار خوبی است و ما آن را پیش‌بینی نمی‌کردیم. در رابطه با مشکل ظرفیت پذیرش دانشجو هم اشاره به این نکته لازم است که اکنون شهرک دانشگاهی ما که در ۶۰ هکتار طراحی شده و ان‌شاءا... ظرف دو ماه آینده به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود، برای این است که بتوانند مراکز آموزشی خود را به آنجا ببرند.

با ایجاد این شهرک دانشگاهی شمار دانشجویان مشغول به تحصیل در کیش از ۵۰۰ به چه عددی می‌رسد؟

پیش‌بینی ما این است که این شهرک ۸ تا ۱۰هزار نفر دانشجو را در خود جای دهد. البته این رقم علاوه بر آن آمار دانشجویانی است که به صورت مجازی و مکاتبه‌ای می‌توانند با این دانشگاه ارتباط برقرار کنند.

کی به این آمار دست پیدا می‌کنید؟

اجرای طرح جامع ما از سال ۸۴ آغاز شده و به نظر ما در ۱۰ سال اول طرح جامع می‌توانیم به این آمار دست پیدا کنیم و بعد به سراغ توسعه این شهرک خواهیم رفت.

ظاهرا سازمان منطقه آزاد کیش برای تبدیل جزیره به یک قطب علمی و تحقیقاتی به ایجاد رشته‌های خاص در جزیره پرداخته است، آیا تصور نمی‌کنید که دایر کردن دانشگاه برای رشته‌های مختلف از جمله فرهنگ و هنر با توجه به فضای گردشگری جزیره بتواند در افزایش ورود دانشجو به کیش تاثیرگذار باشد؟

ما قصد داریم برای تبدیل کیش به یک قطب علمی و تحقیقاتی که هدف سوم ما در طرح جامع ۲۰ ساله توسعه کیش است، همه رشته‌های دانشگاهی را در دانشگاه‌های کیش داشته باشیم. در ابتدای این کار برای ایجاد رشته‌های پزشکی و مهندسی با وزارتخانه‌های بهداشت و علوم مذاکراتی صورت گرفت و خوشبختانه این مذاکرات به نتیجه رسید و شما اکنون شاهد راه‌اندازی شعب بین‌المللی ۵ دانشگاه در کیش هستید که البته این اتفاق حاصل حمایت دو وزیر و شخص رییس‌جمهور بود و حمایت‌های این عزیزان باعث شد که ما در راه‌اندازی این شعبات جدی‌تر شویم.

چه دانشگاه‌هایی در کیش شعبه ‌زده‌اند؟

در صحبت‌های قبلی خود به بعضی از آنها اشاره کردم اما در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز، دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و تربیت مدرس کارهای مقدماتی خود را برای فعالیت در جزیره شروع کرده‌اند و بعضی از آنها حتی دانشجو هم گرفته‌اند و مشغول آموزش هستند و برخی دیگر از بهمن ماه شروع به گرفتن دانشجو می‌کنند و اکنون در حال پذیرش و گزینش دانشجو هستند.

از سال‌ها قبل کیش سالانه قریب به یک‌میلیون مسافر داشته که این آمار هر سال با اندکی تغییر افزایش یافته است. شما در مدت دو سالی که به سازمان منطقه آزاد کیش ورود پیدا کردید، آمار گردشگران ورودی کیش دچار چه تحولاتی شد؟

البته این‌طور نیست و آمار گردشگران ورودی به جزیره هر ساله رشد چشمگیری داشته که این رشد طبیعی نبوده است. در جزیره کیش ما دو ورودی هوایی و دریایی بیشتر نداریم و آمار ما به نفر می‌تواند دقیق باشد و ما باید براساس آمار صحبت کنیم کیش سالانه بین ۹۰۰ تا یک‌میلیون نفر در طول سال گردشگر دارد، این آماری است که ما با توجه به طرح جامع داریم و بخشی از آن در زمان مدیریت گذشته اتفاق افتاده است.

در سال ۸۵؟

در سال ۸۵، آمار گردشگر ورودی ما بین یک‌میلیون و ۳۰۰ تا یک‌میلیون و۴۰۰هزار نفر بوده است.

فکر نمی‌کنید با توجه به کاهش قابل توجه هزینه سفر به کیش، این آمار باید شاهد رشد چشمگیرتری باشد؟

ببینید، برنامه‌ریزی ما براساس طرح جامع است و موفقیت و عدم موفقیت خود را براساس طرح مزبور تشخیص می‌دهیم همان‌طوری که امروز موفقیت یا عدم موفقیت کارهای دولت را براساس برنامه چهارم توسعه می‌سنجند و این امری طبیعی است. ما در این دوسال به ۱۰۰درصد اهداف خود دست یافته‌ایم و علاوه‌بر آن در برخی از حوزه‌ها ۵تا ۳۵درصد پیشرفت داشته‌ایم.

براساس آماری که جامعه هتلداران کیش به عنوان بخش‌خصوصی و متولی امر گردشگری در کیش ارائه داده است، در سال گذشته بین ۷۵ تا ۸۰درصد سطح اشغال هتل‌ها اتفاق افتاده است.

در بحث پرواز هم در نوروز سال‌جاری در یک روز ۱۲۴هواپیما در کیش نشست و برخاست. یعنی شکست یک رکورد جدید در پروازهای کیش که تاکنون هیچ سابقه‌ای نداشته است. برهمین اساس است که تقاضا برای ساخت هتل و مراکز اقامتی در جزیره کیش بیشتر شده است.

البته آمار یک‌میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار نفری با توجه به جاذبه‌های طبیعی است که جزیره کیش دارد، چون ما امروز مراکز تفریحی خاصی در جزیره نداریم که بتواند گردشگر خاص خود را طلب کند، نمونه‌اش جاذبه‌هایی است که توسط بشر ساخته شده و ما قصد داریم چند نمونه از آن را در کیش ایجاد کنیم و با چندین سرمایه‌گذار هم در این زمینه در حال مذاکره هستیم.

با توجه به شرایط آب‌وهوایی جزیره و دارا بودن دریای آرام و شفاف به نظر می‌رسد که از ظرفیت‌های کیش به منظور توسعه گردشگری ورزشی استفاده نشده است. در این زمینه فعالیت‌های خوبی در دست اجرا است و از سویی دیگر برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که مسابقات ملی و منطقه‌ای بیش از گذشته در کیش برگزار شود و امیدواریم با امکانات خوبی که داریم، بتوانیم زمینه ورود بیش از گذشته گردشگران ورزشی خارجی را به کشور فراهم کنیم. همچنین توسعه توریست سلامت را به عنوان یکی از بحث‌های جدی خود در نظر داریم و با چند سرمایه‌گذار در این زمینه مذاکره شده است.

برای جذب گردشگران فرهنگی چه؟

توریست‌های فرهنگی یعنی گردشگرانی که به خاطر جاذبه‌‌های فرهنگی به کیش می‌آیند. ما در کیش شهر حریره را با قدمت ۸۰۰ساله داریم که مرکز تجارت خلیج‌فارس بوده و به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی کهن کشور مطرح است. در همین زمینه برای اولین بار هیات امنای میراث فرهنگی جزیره انتخاب و مشغول به کار شده‌اند و ما امیدواریم که در ۶ماهه دوم سال‌جاری اتفاقات خوبی را ناشی از فعالیت این هیات امنا شاهد باشیم.

حتی درصدد آن هستیم که اتفاقات زنده‌ای را که توسط کاوشگران آثار باستانی در کیش انجام می‌پذیرد، گردشگران فرهنگی بتوانند به صورت زنده و از نزدیک مشاهده نمایند. این برنامه‌ها و اتفاقات به این معنا است که گردشگری در جزیره به صورت تخصصی دنبال می‌شود و از آن جا که هدف اول ما در جزیره توسعه گردشگری است این امر با جدیت هر چه بیشتر دنبال می‌شود.

بالاخره نگفتید که طی دو سال گذشته میزان گردشگران ورودی جزیره چقدر افزایش یافته است؟

طبق آمار رشد ۲۵ تا ۳۰درصد سالیانه ورودی گردشگر داشته‌ایم و پیش‌بینی ما هم ادامه این روند است آن هم نه به صورت طبیعی. ولی با توجه به اینکه امسال به خاطر سهمیه‌بندی بنزین استقبال بیشتری نسبت به مسافرت با هواپیما صورت گرفته است و یکی از مهم‌‌ترین کانال‌های ورودی ما به جزیره مسیر هوایی بوده است. اما برخی شرکت‌های هواپیمایی مجبور شدند به دیگر نقاط کشور سرویس‌دهی کنند که این امر ما را با مشکل مواجه کرد. اما باعث شد که ما تلاش کنیم تا ناوگان هواپیمایی قوی‌تری داشته باشیم و بتوانیم خطوط پروازی کیش را تقویت کرده و خودمان ناوگان هوایی قوی‌تری را ویژه پروازهای کیش داشته باشیم.

یعنی ایرلاین جدیدی ویژه پروازهای کیش ایجاد شده است؟

نه، شرکت جدیدی اضافه نشده، اما ایرلاین‌ها قرار است که با پتانسیل بیشتری در بحث پروازهای کیش ظاهر شوند، که بتوانیم حضور جدی‌تر آنها را شاهد باشیم. علاوه‌بر اینها ما شرکت هواپیمایی کیش‌ایر را داریم که بخش عمده‌ای از پروازهایش به جزیره کیش و از جزیره به نقاط دیگر اختصاص دارد.

در خطوط پروازی کیش بیشتر از هواپیماهای شرقی استفاده می‌شود، با توجه به فرسوده بودن این هواپیماها بهتر نیست قبل از اینکه اتفاقی رخ دهد به فکر افزایش کیفیت پروازهای جزیره باشید؟

هواپیماهای شرقی هواپیماهای متداولی است که در کشور ما از آنها استفاده می‌شود. هواپیماهای شرقی از جمله توپولوف هم مشکلی ندارند، بلکه چگونگی استفاده ما از این هواپیماها مهم است. بالاخره باید شرایط کشور را درک کرد و اگر ما بحثی را در رابطه با کیفیت پروازها مطرح می‌کنیم، باید به شرایط عمومی کشور در زمینه تامین هواپیما هم توجه داشته باشیم و مقتضیات زمانی و مکانی که در آن هستیم را باید در نظر گرفت.

مقصود من استفاده از هواپیماهای بهتر و مدرن‌تر از جمله ایرباس است که اکنون در خطوط پروازی همچون تهران- کرمان استفاده می‌شود. چرا برای سفر به کیش که یکی از نقاط جذاب توریستی است، از ایرباس استفاده نمی‌شود؟

شما باید تعداد پروازها را مقایسه کنید و ببینید تعداد پروازهای کیش چقدر است و آن را با پرواز تهران به کرمان مقایسه کنید. در برخی از خطوط پروازی از هواپیمای ایرباس، همزمان برای چند مقصد استفاده می‌شود.

اما در کیش ما پروازهای متعددی از نقاط مختلف کشور داریم و چون این پروازها متعدد و با آمار مختلف و با هواپیماهای کوچک صورت می‌پذیرد، امکان استفاده از هواپیماهای بزرگ شاید وجود نداشته باشد. ولی با مذاکرات صورت گرفته، به دنبال ارتقای پروازهای کیش هستیم، چرا که هرچقدر پرواز‌های کیش به لحاظ کیفی مناسب باشد، طبیعتا مردم استقبال بیشتری از سفر به جزیره خواهند داشت.

در صنعت گردشگری خیلی چیزها دست به دست می‌دهند که این صنعت بتواند در یک نقطه مطلوب قرار گیرد. خب، یکی از این عوامل موفقیت سیستم حمل‌ونقل است.

سفر به جزیره کیش از مسیر دریا هم امکان‌پذیر است، اما به رغم به صرفه‌تر بودن و ایمن‌تر بودن سفر از طریق دریا چرا از سفر دریایی به کیش استقبال نمی‌شود، آیا برنامه‌ای برای توسعه حمل‌ونقل دریایی برای جزیره دارید؟

علاوه بر بهبود حمل‌ونقل هوایی کشور، ان‌شا‌ء‌ا... در ۶ماه دوم سال‌جاری برای حمل و نقل دریایی ما نیز اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و انگیزه فراوانی می‌تواند برای ورود گردشگران از استان‌های جنوبی کشور با کشتی‌های مدرن به جزیره فراهم شود. سازمان منطقه آزاد کیش با جدیت به دنبال آن است که گردشگران از سرزمین اصلی بتوانند با قیمت مناسب از کشتی‌های مدرن استفاده کرده و به جزیره سفر کنند.

برای هتل‌ها و مراکز اقامتی چه فکری کرده‌اید؟

برای مراکز اقامتی به دنبال ارتقای کیفیت آنها هستیم تا براساس درجه‌بندی‌های خاص خود به صورت واقعی بتوانند به گردشگران سرویس بدهند.

شما در اظهاراتتان به ایجاد جاذبه‌های خاص در جزیره اشاره کردید، این جاذبه‌های خاص چیست؟

اینها جاذبه‌هایی می‌تواند باشد که به صورت مصنوعی ساخته می‌شوند و یا راه‌اندازی ورزش‌های ویژه برای اقشار خاص جامعه، نمونه آن هم راه‌اندازی غواصی ویژه بانوان با مربی بانو در جزیره بود که با استقبال بسیار زیاد خانم‌ها مواجه شد. در مجموع مردم از ورزش‌های دریایی در کیش استقبال خوبی کرده‌اند و تجربه، موفقیت این کار را به ما ثابت کرده است.

این ورزش‌ها هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه تفریحی.

در همین راستا، یعنی ایجاد جاذبه‌های خاص در جزیره، پلاژ ویژه بانوان نیز به زودی در کیش راه‌اندازی خواهد شد، که علاوه بر پلاژ کنونی، پلاژ جدید یک امتیاز خوب برای بانوان است که می‌توانند بیش از گذشته از دریای مرجانی خلیج‌فارس استفاده کنند.

برگردیم به بحث درباره مراکز اقامتی، هتل‌های کیش در زمان‌های مختلف سال قیمت‌های متفاوتی دارند، چرا؟

طبیعی است که هتل‌ها با توجه به امکاناتی که دارند قیمت‌گذاری می‌شوند و کنترل قیمت می‌شوند. ما هم سعی نمی‌کنیم قیمت‌گذاری کنیم، بلکه ماموریت‌ ما بیش از هر چیز کنترل قیمت‌ها است. جامعه هتل‌داران هم براساس سطح اشتغال هتل‌ها و امکاناتی که این مراکز دارند، قیمت‌گذاری می‌کند. ما به عنوان سازمان منطقه آزاد کیش سیاست خود را اعلام کرده‌ایم و تصور می‌کنیم بخش‌خصوصی ما در کشور آنقدر با شعور است که براساس سیاست‌هایی که برایش اعمال می‌شود، خودش هم نظارت کند و هم کنترل قیمت. همه جوامع ما در جزیره همکاری نزدیکی باما دارند، سعی و تلاش ما این است که در منطقه آزاد کیش بتوانیم پکیج‌هایی را طراحی بکنیم که حتی شاید بشود گفت قیمت‌ ما از قیمت‌هایی که اکنون هست پایین‌تر هم بیاید. چون ما اگر برنامه داشته باشیم و پکیج‌های تعریف شده داشته باشیم و مردم در جریان آنها قرار گیرند فکر می‌کنم استقبال بیشتری از سفر به جزیره صورت گیرد.

یعنی باز هم قیمت‌های مراکز اقامتی جزیره، قابلیت کاهش دارند؟

من احساسم این است که اگر بتوانیم این پکیج‌ها را به صورت قانونمند تهیه کنیم، قیمت‌های مراکز اقامتی از ۲۰ تا ۳۵درصد از هم اکنون هم پایین‌تر بیاید.

یکی از دلایلی که در کشور ما قیمت مراکز اقامتی بالا می‌رود این است که ما پکیج‌هایی نداریم که بتواند حمل‌و‌نقل، مراکز تفریح، خورد و خوراک و ... را در کنار هم داشته باشد.

در صورتی که اگر یک تور کامل وجود داشته باشد، طبیعتا قیمت پایین می‌آید و بخش‌خصوصی می‌تواند برای تعداد زیادی گردشگر تور برپا کند و هر چه تعداد گردشگران زیاد باشد، قابلیت کاهش قیمت تمام‌شده برای بخش‌خصوصی وجود دارد.

این یکی از راهکارهای ارزان‌سازی سفر است که از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود. علاوه‌بر این توسط معاونت گردشگری سازمان، هماهنگی‌هایی با ادارات، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف جهت انجام سفرهای اعتباری صورت گرفته است که اکنون ۶ یا ۷ارگان در همکاری نزدیک با معاونت گردشگری ما به کارمندان خود به صورت اعتباری خدمات سفر می‌دهند. این سفرهای اعتباری حاصل توافق آن ارگان‌ها با سازمان منطقه آزاد کیش و جامعه هتلداران جزیره است.

سفر اعتباری با بن سفر چه تفاوتی دارد؟

بن سفر متعلق به سازمان میزان فرهنگی است که البته در کیش هم مراکز مختلفی در این زمینه قرارداد دارند. سفر اعتباری یعنی کارمندان دولت می‌توانند به جزیره سفر کرده و از انواع خدمات بهره‌مند شوند و هزینه سفر خود را به صورت اعتباری و در قالب وام پرداخت کنند. یعنی در حین سفر نیازی به داشتن پول کافی ندارند و در اینجا فقط اعتبار مهم است.

این طرح تا چه حد قابلیت اجرا دارد؟

هم‌اکنون معاونت گردشگری ما آماده است، با ادارات رفاه همه سازمان‌ها و نهادها جهت انجام سفر اعتباری همکاری لازم را داشته باشد. ما برای توسعه گردشگری در کیش به دنبال آن هستیم که تا آن جایی که می‌شود هزینه‌های سفر کاهش یابد، البته تا حدی که به بخش‌خصوصی شامل هتل‌ها، رستوران‌ها و ... آسیبی وارد نشود و خدمات‌دهی به مسافران برای آنها به‌صرفه باشد. در همین راستا طرح جدیدی در رابطه با حضور جدی تورها در جزیره کیش در دست بررسی است که اکنون این طرح را اعلام نمی‌کنم. اما به هر حال پکیج مربوط به تعرفه‌ها جهت کاهش هزینه‌های شهر از سوی معاونت گردشگری ما دنبال می‌شود. اینها اقداماتی است که برنامه‌ریزی آن صورت گرفته و اقدامات اجرایی آن شروع شده و حتی درصدی هم پیشرفت داشته است.

احساس من این است که ما اگر به بیش از ۵۰درصد پیشرفت در اجرای این طرح‌ها برسیم، اتفاقات بسیار بزرگی در جزیره در بخش گردشگری رخ خواهد داد، گرچه ما به دنبال تحقق ۱۰۰درصدی این طرح‌ها در آینده نزدیک در جزیره هستیم.

یکی از برنامه‌هایی که از سوی شما در کیش دنبال می‌شود، توسعه صنایع‌هایی تک در جزیره است که از جمله آن به انجام سفرهای اعتباری اشاره کردید، آیا این راهکاری است برای تبدیل کیش به شهر الکترونیک؟

کیش در برنامه توسعه به عنوان پایلوت شهر الکترونیکی کشور در نظر گرفته شده است و ما باید بتوانیم کیش را الکترونیکی کنیم و براساس این مزیت جزیره را به کل کشور معرفی کنیم. یعنی اگر کیش الکترونیکی شود و همه مردم کیش کارهای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند، این مزیتی را برای جزیره فراهم می‌کند که به طور قطع موجب جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حضور در جزیره نیز می‌شود.

ما در حوزه IT و فناوری اطلاعات کارهای بزرگی انجام داده‌ایم که در این زمینه می‌تواند صنایع‌های تک شکل بگیرد.

در این زمینه، طی همکاری مشترک بین سازمان منطقه آزاد کیش و بانک سامان مقرر شد که این بانک کارت چند منظوره الکترونیکی برای کیش وندان در جزیره طراحی کند که امیدواریم تا پایان سال ۸۶ این کار انجام شود. خب، اینها اقدامات موثری در رابطه با الکترونیکی کردن کیش است، یعنی هر فرد با یک کارت اعتباری می‌تواند تا هر مبلغی که بخواهد و براساس آن اعتباری که دارد از امکانات عمومی جزیره بهره‌مند شود.

این کارت قابلیت شناسنامه و کارت شناسایی را برای اشخاص نیز می‌تواند داشته باشد. چرا که مشخصات فردی اشخاص مختلف در این کارت وجود دارد و حتی در مراکز اداری نیز این کارت‌های اعتباری قابلیت استفاده دارند و همه مشخصات صاحب کارت به همراه سوابق آن در این کارت وجود دارد. اگر این اتفاق برای کیش بیفتد می‌تواند پایلوت مناسبی برای کشور باشد و به عنوان یک پکیج موفق در نقاط مختلف کشور هم استفاده شود.