سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهدات بین‌المللی، همکاری خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد؛ اما اگر از سوی برخی از کشورها انتظارات فراقانونی مطرح شود، برای ما پذیرفتنی نیست.

سیدمحمدعلی حسینی، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره نتایج نشست کشورهای ۱+۵ در پاریس و گزارش «خاویر سولانا» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به این نشست گفت: هنوز محتوای گزارش‌ سولانا اعلام نشده‌ است و نشست ۱+۵ نیز که بدون حضور نماینده روسیه برگزار شد، به نتیجه خاصی نرسیده و قرار است مباحث آن ادامه یابد. وی خاطرنشان کرد: اگر این کشورها به دنبال شفاف‌سازی هستند، روندی که تاکنون جمهوری اسلامی ایران طی کرده به‌طور کامل مشخص‌کننده اهداف صلح‌آمیز ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر آنها به دنبال محروم‌سازی ایران از حقوق مسلم خود با توسل به تحریم‌ها هستند، اعمال تحریم‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه نشست هفتگی‌خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال صدور قطعنامه جدید علیه ایران و تلاش‌هایی که برای مقابله با آن صورت می‌گیرد، گفت: تلاش دستگاه دپیلماسی در این جهت است که قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشود و دیگر هیچ بهانه‌ای برای طرف مقابل برای صدور ندارد.

حسینی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا سولانا بعد از دیدار با جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفته‌ که ناامید شده است، تصریح کرد: سولانا در این مورد توضیحات اضافی مطرح نکرده و به ذکر یک جمله بسنده کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: انتظار ما از سولانا این است، با توجه به اینکه توافق ایران و آژانس از سوی او نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، از آثار و نتایج آن حمایت کرده و بر مبنای فنی و حقوقی گزارش خود را به گروه ۱+۵ ارائه کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دوگانه روسیه و چین در قبال مساله هسته‌ای ایران، افزود: هم روسیه و هم چین بر اساس منافع و مصالح کشورشان روابط خود را با کشورها در مناطق مختلف تنظیم می‌کنند و در همین چارچوب با کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیز روابطی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و آمریکا درباره مسائل عراق تاکید کرد‌: برای برگزاری این دور گفت‌وگوها به تامل و بررسی بیشتر نیاز داریم.

حسینی افزود: وقتی در بررسی‌های خود به نتیجه رسیدیم، زمان برگزاری دور جدید گفت‌وگوها را اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی طرف عراقی این است که سه دور گفت‌و‌گوی صورت گرفته موثر بوده است‌و بر این اساس درخواست قبلی خود را تکرار کرده‌اند. ما هم مشغول بررسی نتایج نشست‌های قبلی و موضوعات قابل طرح در نشست دور چهارم هستیم.