دنیای‌اقتصاد- در فضای موجود اقتصاد و بازار کار کشور، پرداخت تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده برای جوانان یک فرصت محسوب می‌شود؛ اما اکتفا به پرداخت این تسهیلات نباید به این معنی باشد که فکر کنیم، مشکل اشتغال کشور حل شده است. مرتضی طلایی،‌ عضو شورای شهر تهران، در حاشیه همایش «آینده شغلی دانشجویان مدیریت» با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: به نظرم در کنار رفع موانع سرمایه‌گذاری و رونق بازارکار، پس از پرداخت تسهیلات، فرآیند ایجاد اشتغال به این شیوه باید تا انتها پیگیری و نظارت شود تا ببینیم این تسهیلات منتج به ایجاد اشتغال و رونق بازار کار می‌شود یا نه؟

طلایی با بیان اینکه آمار و ارزیابی درستی از به نتیجه رسیدن یا نرسیدن وام‌های بنگاه‌های کوچک و زودبازده در دست نیست، افزود: در حال حاضر ارقامی که از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود، مربوط به تعداد وام‌های پرداخت شده به افراد یا تعاونی‌ها است و این ارقام نشان نمی‌دهند که به چه میزان اشتغال ایجاد شده است.

وی با اشاره به تجربه‌های شخصی و گفت‌وگوهایی که با مردم به ویژه در بافت روستایی کشور داشته است، اظهار کرد: البته این مطالبی که می‌گویم، مطلق نیست که فردا تیتر یک روزنامه شود، اما برخی از وام‌گیرندگان با این سرمایه‌ها موتورسیکلت خریده و با آن سرگرم شده‌اند.

از این رو، به نظرم در بافت‌های روستایی باید به جای پرداخت وام به افراد تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شود،‌ اگر به جای پرداخت ۵میلیون تومان به افراد، ۵۰۰میلیون تومان به یک تعاونی اختصاص یابد و یک کارخانه کوچک تاسیس شود، بازار کار رونق بیشتری خواهد گرفت.

عضو شورای شهر تهران از نظام اداری ناکارآمد و معیوب، نبود نظام رقابتی و محدود بودن قوانین و مقررات برای توسعه بخش‌خصوصی به عنوان عوامل و موانع سرمایه‌گذاری در کشور نام برد و گفت: در آن نظام اداره‌ای که نتواند به سرعت موانع سرمایه‌گذاری، ورود سرمایه‌های خارجی و همچنین موانع جذب سرمایه‌گذاری را رفع کند، عملا ثروت خارج می‌شود و پول فرار می‌کند. پول ترسو است. پول جایی می‌رود که امنیت داشته باشد. از این رو، نظام اداری باید به اندازه‌ای ظرفیت داشته باشد که سرمایه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در حداقل زمان جذب کند.

وی افزود: به دلیل پشتیبانی غیر جدی از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و بالا بودن هزینه‌های سرمایه‌گذاری داخلی، قیمت کالاهای داخلی بالا می‌برد و از این رو، کالاهای داخلی نمی‌توانند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

طلایی گفت: بخش خصوصی در کشور به مفهوم رایج آن در جهان وجود ندارد. اینکه هر گروهی بتواند سرمایه خود را فعالانه بر پایه نظام ارزشی جامعه خود به‌کار گیرند، مفهوم رایج بخش خصوصی در جهان است. نتیجه نبود بخش خصوصی این است که رغبت برای سرمایه‌گذاری آن چنان که باید باشد، وجود ندارد. به نظرم با برطرف کردن این موانع سرمایه‌گذاری، می‌توان به بازار کار رونق بخشید.

وی همچنین از تضعیف فرهنگ کار در کشور به عنوان یکی از موانع اشتغال نام برد و اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ کار در حال حاضر به نوعی رفاه‌طلبی و میزنشینی تبدیل شده و در واقع اشتغال مولد رو به اضمحلال است.

به همین دلیل مدیریت شهری پس از اخراج کارگران اتباع خارجی از کشور، برای اداره کارهای خدمات شهری و کارهای یدی در شهر با مشکل نیروی انسانی مواجه است. در حالی که در کشور نیروی بیکار زیاد داریم، اما آنها حاضر به انجام خدمات شهری نیستند.

آیدا کوه‌کش دبیر اولین همایش «آینده شغلی دانشجویان مدیریت» نیز به دنیای اقتصاد گفت: قرار است ۱۰دوره همایش درباره اشتغال دانشجویان مدیریت به فاصله هر شش ماه یک بار برگزار شود که این اولین همایش از سری همایش‌های ۱۰گانه است. هدف این همایش، تنها آشنایی دانشجویان با مسائل بازار کار و برگزاری یک آموزش است و به همین دلیل فراخوان مقاله نداشتیم، اما برای همایش‌های بعدی فراخوان مقاله خواهیم داشت.

وی افزود: در این همایش ما به دولت و عملکرد آن نمی‌پردازیم و تنها این موضوع را که یک دانشجوی مدیریت چه کار باید بکند تا بتواند آینده درخشانی داشته باشد، بررسی می‌کنیم؛ چراکه دردهای بزرگ را نخبگان و نشریات گفته و می‌گویند و ما هر روز آنها را می‌شنویم.

اما ما می‌خواهیم به آن جنبه از مشکل بپردازیم که در دستان خودمان است و من دانشجو می‌توانم آن را حل کنم. کوه‌کش همچنین اظهار کرد: دبیرخانه دائمی این همایش واقع در خیابان ابوریحان آماده دریافت انتقادات و پیشنهادها و همچنین همکاری با صاحب‌نظران است.