همدان در مشت سرمایه‌گذاران
مهدیس فرقانی
شهر همدان، مرکز استان همدان در غرب ایران و در فاصله ۳۶۰کیلومتری تهران واقع شده است. شهر همدان یکی از شهرهای مهم تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می‌آید،‌ تا آنجا که بنای این شهر را به دیاآکو، پادشاه ماد نسبت می‌دهند.

نمایی از شهر همدان
شهر همدان به نام‌های دیگری مانند اکباتان، هگمتانه و همدانا نیز معروف است.
در مورد تاریخچه شهر همدان باید گفت که این شهر در زمان فرمانروایی بخت‌النصر ویران شد و اما به دست داریوش مجددا مرمت شد. این شهر پایتخت و اقامتگاه پادشاهان اشکانی بوده به طوری که بعد از سرنگونی این سلسله، ساسانیان نیز قصرهای تابستانی خود را در این شهر بنا کردند.
در حال حاضر شهر همدان جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی دارد که مانند سایر شهرهای تاریخی دیگر، پذیرای مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی است.
طی چند سال اخیر، همدان دستخوش تغییرات قابل توجهی شده که رونق ساخت و ساز در این شهر یکی از عوامل تاثیرگذار بوده است. شهر همدان به علت نزدیک‌بودن به پایتخت و شرایط مساعد محیطی، به عنوان یک گزینه مناسب از نظر سرمایه‌گذاران برای ساخت‌وساز است.
امروزه، مسکن یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاران بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند و اگر مقایسه‌ای بین زمان حال و گذشته انجام دهیم متوجه می‌شویم که اغلب سرمایه‌گذاران کمتر حاضرند سرمایه خود را به بازاری غیر از مسکن منتقل کنند البته به نظر می‌سد مهم‌ترین علت این مساله شرایط بد بازار بورس است به طوری که بی‌رونقی آن سبب شده تا سرمایه‌گذاران بیشتر در بخش ساخت‌وساز فعالیت کنند چرا که سرمایه‌گذاری در این بخش با بازدهی بالایی همراه است.
این روزها شهر تهران و کلان‌شهرهای اطراف آن کمتر می‌توانند پذیرای ساکنانی جدید باشند که در این میان شهر همدان با طرفداران زیادی روبه‌رو شده که همین امر سبب تغییر بافت این شهر شده است. همدان نسبت به شهرهای اطرافش طی چند ماه گذشته با رشد قیمت ملک همراه بوده است و این درحالی است که بیشتر شهرها با رکود بازار مسکن روبه‌رو هستند.
مشاوران املاک شهر همدان شرایط فعلی را به نفع سرمایه‌گذاران و افراد دارنده ملک و به ضرر متقاضیان می‌دانند. قیمت ملک در شهر همدان را نوع منطقه، عمر بنا (نوساز، قدیمی) و امکانات آن مشخص می‌کند. شهر همدان از لحاظ طبقه‌بندی قیمت مسکن به سه منطقه تقسیم می شود. منطقه جنوب شهر شامل شهرک مدنی و شهرک فرهنگیان است که دراین منطقه قیمت هر متر آپارتمان از ۶۰۰هزار تومان تا ۷۰۰هزار تومان برآورد می‌شود.
خیابان‌های بوعلی، میدان دانشگاه و میدان بعثت در مرکز شهر، قرار دارند که قیمت هر متر آپارتمان در آنها از 800 هزار تومان تا یک‌میلیون و 200هزار تومان برآورد شده است و خیابان‌های متخصصین، استادان و 30متری سعیدی در شمال شهر واقع هستند که قیمت هر متر آپارتمان در آنها از یک‌میلیون تومان تا دومیلیون تومان تعیین شده است.