قصه‌گوی ایتالیایی در خانه‌های ایرانی
علی طجوزی
در حالی که این روزها به رغم تمام مسائل و مشکلاتی که ناشران و توزیع‌کنندگان دارند و کتاب هر روز عنوان جدیدی را به مخاطبان عرضه می‌کنند، اما گاهی اوقات به دلیل برخی دلایلی که معلوم نیست گاهی اوقات کتابی عنوان پرفروش‌ترین را از آن خود می‌کند که مدت‌ها است از تاریخ انتشار آن می‌گذرد.

در هفته گذشته این کالوینو بود که توانست یک دوره دو جلدی از داستان‌های کوتاه خود را با نام‌های «کلاغ‌ آخر از همه می‌رسد» و «قارچ‌ها در شهر» به عنوان پرفروش‌ترین کتاب هفته معرفی می‌کند.
کالوینو که در ایران برای مخاطبان عمومی با سه گانه‌هایش «بارون درخت‌نشین، ویکنت شقه شده و شوالیه ناموجود» به خصوص بارون درخت نشین شناخته شد، این روزها داستان‌های کوتاهش مورد توجه قرار گرفته‌اند و مورد تقاضا واقع شده‌اند. کالوینو که از وی کتاب‌های متعددی نظیر کمدی کیهانی، اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری و افسانه‌های ایتالیایی همراه با چند کتاب دیگر چاپ شده‌اند، همواره مورد توجه علاقه‌مندان به ادبیات و سبک او بوده‌اند، چرا که کالوینو معتقد است موضوع ادبیات بحث درباره واقعیت دنیا است. درباره قاعده‌ای پنهانی شیوه خاص کالوینو همچنین جایگاه خاصی نیز به او در میان نویسندگان اروپایی داده است، شیوه‌ای که تخیل نیرومند و ظریف و توجه نزدیک به واقعیت و تاریخ را در هم می‌آمیزد و گویا این سبک در ایران هم بسیار طرفدار دارد. «کلاغ‌ آخر از همه می‌رسد» و «قارچ‌ها در شهر» طی هفته گذشته توانستند به رغم تمام کتاب‌هایی که به تازگی منتشر شده‌اند یا مدت‌ها از تاریخ چاپشان می‌گذرد، عنوان پرفروش‌ترین را از آن خود کنند. ضمن اینکه ترجمه این کتاب‌ها را رضا قیصریه، اعظم رسولی و مژگان مهرگان انجام داده‌اند.
بعد از این دو کتاب کالوینو کتابی از میچ آلبوم توانست در رتبه بعدی قرار بگیرد میچ آلبوم که پیشترها با «پنج نفری که در بهشت ملاقات می‌کنی» و «سه‌شنبه‌ها با موری» جایگاه ویژه‌ای در میان مخاطبان خود پیدا کرده است. این روزها با «یک روز دیگر» باز هم به جمع هوادارانش آمده است. داستان‌های آلبوم زبان خاص خود را دارند، زبانی که این‌گونه می‌توان گفت بین دل و دنیا در گردش است و به نوعی دنیایی که آدم‌ها دوست دارند و دنیایی که وجود دارد آلبوم نویسنده‌ای کم کار است اما هرگاه که کتابی از وی منتشر می‌شود تا هفته‌ها در صدر پرفروش‌ها قرار می‌گیرد. کتاب قبلی او «سه‌شنبه‌ها با موری» آنقدر جذاب بود که اپراوینفری را وا داشت تا سریالی از آن بسازد و حالا بعد از شش سال بار دیگر آلبوم با «یک روز دیگر» آمده است. این کتاب را گیتا گرکانی ترجمه کرده است.
بعد از کتاب‌های مذکور پرفروش‌های داستان‌های خارجی تقریبا آثار پرفروش هفته‌های پیش هستند. کتاب‌هایی از خالد حسینی، ایشی گورو، مورا کامی و سلینجر همراه با برخی از نویسندگان کلاسیک عنوان پرفروش‌‌ترین‌ها را از آن خود کردند.
در بازار داستان ایرانی نیز تغییر آنچنانی رخ نداده است و برخی از توزیع‌کنندگان سرمای هوا را دلیل می‌دانند و برخی دیگر با کمی ناراحتی می‌گویند که متاسفانه کتاب کم‌کم در حال تبدیل شدن به کالایی لوکس است و دارد آرام‌آرام از سبد خرید خانواده‌ها دور می‌شود.
طی هفته گذشته کتاب‌هایی که به قلم بیضایی به بازار آمده، همراه با سالمرگی «اصغر الهی» عقرب «حسن مرتضائیان آبکنار» که این دو چندی پیش جوایزی نیز دریافت کرده‌اند، پرفروش‌های کتاب در بازار داستان ایرانی بودند.
بعد از آنها «انتخاب» سیمین دانشور، «هاکردن» پیمان هوشمند‌زاده، «قلعه پرتغالی» عباس عبدی و «بازی عروس و داماد» بلقیس سلیمانی از دیگر آثار پرفروش داستان ایرانی بودند.
از پرفروش‌ترین کتاب‌های هفته با موضوع سیاسی نیز همچنان «انتخاب سلطه یا رهبری» با قلم زبینگو ژینسکی همراه با ترجمه امیرحسین نوروزی پرفروش‌ترین است. از دیگر آثار پرفروش در این زمینه نیز همچنین باید به گفتمان به قلم سارا ملیز با ترجمه فتاح محمودی اشاره کرد. ضمن اینکه سیاستمداران جوان علیرضا صلواتی و دولت در تاریخ اندیشه غرب نوشته آتیلا اوز و ترجمه دکتر عباس باقری از دیگر پرفروش‌های کتاب با موضوع سیاسی بودند.
علاقه‌مندان به کتاب‌های اقتصادی نیز طی هفته گذشته «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کردند. نوام چامسکی یکی از نویسندگان این کتاب است که کار ترجمه آن را حسن مرتضوی انجام داده است. «اعترافات یک تروریست اقتصادی» جان پرکینز نیز یکی دیگر از پرفروش‌های بازار کتاب با موضوع اقتصادی بود. مرجان صالحی ترجمه این کتاب را انجام داده است.
دوستداران کتاب‌های تاریخی- تحقیقی «مکتب در فرآیند تکامل» نوشته حسین مدرسی و مترجمی هاشم ایزدپناه را به عنوان پرفروش‌ترین در این حوزه معرفی کردند. کتاب‌های «تاریخ تشیع در ایران» نوشته رسول جعفریان و کتیبه‌های هخامنشی نوشته پیر لوکوک و ترجمه نازیلا خلخالی از دیگر آثار پرفروش در این بازار بودند.
راز «راندابرن»، «قانون جذب» مایکل لوسید به همراه کتابی به نام 4 اثر از اسکادل و فلورانس شین نیز جزو پرفروش‌های کتاب در زمینه روانشناسی و ماورا بودند.
علاقه‌مندان به فلسفه هم با استقبال از آثاری چون «تخیل خلاق در عرفان ابن‌عربی» نوشته‌ هانری کربن و فلسفه ملاصدرا و وایتهد همچنان آنان را به عنوان پرفروش‌ها دراین زمینه معرفی می‌کنند. ضمن اینکه کتاب کوچک اوکناویو پاز به نام دیالکتیک تنهایی همچنان از سطح فروش خوبی برخوردار است.
از سوی دیگر باز هم علاقه‌مندان به مولانا با توجه به بالارفتن تب مولانا خوانی در سال مولانا با استقبال از آثاری درباره وی، در هر زمینه چه بررسی مجدد اشعار وی یا زندگی‌نامه‌های مختلفی که از وی منتشر می‌شود یا آثاری را که جنبه تحقیقی درباره وی دارند، به سطح خوبی از فروش رسانده‌اند.