دنیای اقتصاد- برخی از مقامات و چهره‌های اقتصادی فعال در دو جناح اصلی کشور نیز قصد دارند وارد رقابت‌های انتخاباتی مجلس هشتم شوند. بنابر آخرین خبرها، علینقی خاموشی، اسحاق جهانگیری، فرهاد رهبر، عیسی کلانتری و مجید انصاری از جمله افرادی هستند که ثبت‌نام کرده‌اند. احزاب و انتخابات

ورود چهره‌های اقتصادی به رقابت انتخاباتی

دنیای اقتصاد- روز چهارم ثبت‌نام کاندیداهای نمایندگی مجلس با حضور چهره‌های اقتصادی در فرمانداری تهران از دیگر روزها متمایز شد.

چهره‌هایی که علاوه بر تکلیفی که به آنان شده است، شرایط روز را ضرورت کاندیداتوری صاحبنظران اقتصادی عنوان کرده‌اند.

خاموشی در لیست اصولگرایان

از جمله رییس سابق اتاق بازرگانی پس از ثبت‌نام برای انتخابات مجلس در فرمانداری تهران در جمع خبرنگاران حضور یافت.

به گزارش ایسنا، علی‌نقی خاموشی در پاسخ به این پرسش که از سوی کدام جناح وارد انتخابات شده است، گفت: به هر حال دستور دادند، ما هم تبعیت کردیم. وی اظهار کرد: قاعدتا در لیست جبهه‌ متحد هستم، اگر در آن لیست نباشم، ادامه نخواهم داد.

کلانتری از جانب اصلاح‌طلبان

وزیر کشاورزی در دولت‌های هاشمی و خاتمی نیز روز سه‌شنبه با حضور در فرمانداری تهران نسبت به ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام کرد.

عیسی کلانتری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران درباره این که از سوی کدام ائتلاف کاندیدا شده است، گفت: کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان هستم. دستور دادند و ما هم ثبت‌نام کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت این دوره از انتخابات مجلس نسبت به عملکرد مجلس هفتم انتقاد و در عین حال تاکید کرد: باید در دوره هشتم مجلس نمایندگان در انجام تکالیف خود جدیت بیشتری به خرج دهند.

کلانتری معتقد است: وضعیت کشاورزی کشور به دلیل انجام نگرفتن سرمایه‌گذاری در این بخش خوب نیست و مشکل اصلی کشاورزی ما عدم سرمایه‌گذاری است.

فرهاد رهبر، اقتصاددان اصولگرایان

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز صبح روز سه‌شنبه با حضور در فرمانداری تهران و ثبت‌نام، نسبت به کاندیداتوری برای انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرد.

فرهاد رهبر پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در کدام لیست اصولگرایان قرار دارید، گفت: اطلاع ندارم که در لیست گروه خاصی حضور دارم یا خیر.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا چهره‌های اقتصادی اصولگرا تصمیم به ورود به صحنه انتخابات گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: این خیلی خوب است و امیدوارم بتوانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند.

جهانگیری، با دغدغه‌های اقتصادی

همچنین وزیر صنایع و معادن در دولت گذشته روز سه‌شنبه با حضور در فرمانداری تهران نسبت به ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام کرد.

اسحاق جهانگیری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا رایزنی‌هایی از سوی ائتلاف اصلاح‌طلبان با شما شده است، گفت: به هر حال مذاکراتی شده است.

جهانگیری در پاسخ به سوالی درباره حضور چهره‌های اقتصادی برای کاندیداتوری و عزم جدی برای حل مشکلات این عرصه گفت: به هر حال تمام بخش‌های کشور مهم است و در نوع خود اولویت دارند. تصور ما این است که مجلس نقش مهمی در نظام تصمیم‌گیری کشور دارد و در قانون اساسی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است.

وی گفت: شاید مسائل اقتصادی کشور امروز اولویت اول را داشته باشد. الان ما در مقطعی هستیم که سه برنامه از کشور را اجرا کرده‌ایم و در آستانه اجرای برنامه چهارم هستیم و دستاوردهای زیادی در بخش‌های مختلف داشته‌ایم. در هر حال کشور به جهت برنامه‌های توسعه آماده‌ جهشی بوده است. امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که درآمد نفت درآمد رویایی و افسانه‌ای است. هیچ‌وقت ما در طول این سال‌ها فکر نمی‌کردیم چنین درآمدی نصیب کشور شود. در یک کلمه انتظار مردم این بوده است که از رفاه مناسبی برخوردار باشند و کشورشان توسعه پیدا کند، اما متاسفانه مردم با گرانی و تورم بسیار جدی خصوصا در کالاهای مصرفی روبه‌رو هستند.

وی معتقد است: توسعه‌ کشور در زمینه‌ انجام پروژه‌های بزرگ کند شده است. کشوری که دومین ذخایر گاز دنیا را در اختیار دارد و ذخایر نفتی زیادی دارد الان بیشترین مساله‌ و محدودیتش برای توسعه انرژی است تا جایی که با یک بارش برف مجبوریم تعطیلی اعلام کنیم تا گاز به خانه‌های مردم برسد. جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر طرح‌های اساسی کشور با کندی روبه‌رو شود، توسعه‌ کشور نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. یقینا افرادی که از دانش و تجربه‌ خوبی برخوردار هستند، می‌توانند نقش‌آفرین باشند؛ چرا که تجربه در دنیای امروز چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت.

انصاری، رییس کمیسیون سابق

رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس ششم نیز روز سه‌شنبه با حضور در فرمانداری تهران نسبت به ثبت‌نام برای کاندیداتوری در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اقدام کرد.

به گزارش ایسنا، مجید انصاری پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا کاندیدای ائتلاف اصلاح‌طلبان هستید،گفت: آن را باید از آن‌ها پرسید و خبری هم از تنظیم لیست ندارم. لیست ما هنوز تنظیم نهایی نشده است و فکر می‌کنم ان‌شاءا... در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان باشم.

وی درباره اولویت‌های مجلس آتی گفت: یکی از اولویت‌های مهم اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم رسیدگی جدی به مساله اقتصاد کشور، سامان‌دهی اقتصاد آسیب دیده کشور و به خصوص مهار تورم لجام گسیخته فعلی، ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در فضای اشتغال کشور، حرکت جدی در جهت اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری، نهایتا برنامه‌ریزی دقیق برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله، و با توجه به این که عملا سه سال از زمان بیست‌ساله سند چشم‌انداز را از دست داده‌ایم و در بسیاری از شاخص‌ها عقب هستیم، لذا اولویت اول ما باید در این حوزه ایجاد زمینه‌های لازم و ساختارها و رفع موانع و سازماندهی اوضاع نابسامان کنونی بالاخص در امر بودجه نویسی و ساماندهی نظام بانکی کشور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که «هم دولت نهم و هم دولت دهم به هر حال در زمان کارکرد مجلس هشتم خواهند بود»، خاطرنشان کرد: وظیفه نظارت از محوری‌ترین وظایف نمایندگان مجلس و قوه مقننه است. بنابراین اگر در مجلس هشتم با هر نصابی اصلاح طلبان حضور پیدا کنند وظیفه اعمال نظارت کارآمد بر عملکرد دستگاه‌های مختلف و قوه‌مجریه یک وظیفه قطعی و قانونی آن‌ها است که باید در فضایی کاملا علمی، منصفانه و دلسوزانه و شجاعانه این وظیفه انجام شود.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجاز به چشم‌پوشی از حقوق وکالت نیستند کسی که نماینده مجلس می‌شود با مردم پیمان وکالت بسته است و در متن این پیمان وکالت اعمال نظارت به نیابت از ۷۳‌میلیون جمعیت ایران است. هیچ نماینده‌ای با هیچ توجیهی حق چشم پوشی از وظیفه نظارت را ندارد. کوتاهی در امر نظارت، کوتاهی در انجام تکلیف وکالت مردم است. اصولا هر نماینده‌ای پس از این‌که در مجلس مستقر شد، به عنوان نماینده ملت، نماینده حوزه انتخابیه‌اش به تنهایی نیست و نماینده تمام ملت ایران است و در برابر همه مسوول و پاسخگو است. نمایندگان باید از چنین توانی برخوردار باشند.