آمریکا به دنبال تحریم بانک‌مرکزی ایران

وعیدی: قطعنامه سوم دور از انتظار نیست

دنیای اقتصاد- نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رییس و اعضای شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد با جلوگیری از ادامه مداخله غیر منطقی و غیر قانونی شورای امنیت در موضوع هسته‌ای ایران مانع لطمه بیشتر به اعتبار و مشروعیت آژانس و شورای امنیت شوند. درخواست رسمی برای مختومه شدن پرونده سیاسی ایران

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رییس و اعضای شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که گزارش اخیر آژانس و حل مسائل باقیمانده بهانه‌های واهی تحمیلی در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران به شورای امنیت را به طور کامل از میان برد.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی در این نامه اشاره کرده است که ‌با توجه به گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، اکنون بیش از هر زمان دیگری روشن شده است که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران توسط تعداد معدودی ‌از اعضای شورا صرفا بر مبنای انگیزه‌های سیاسی و اغراض خاص و با ادعاهایی بی‌پایه و اساس به این شورا تحمیل شده و اقدامات شورا از همان ابتدا و از اساس فاقد کمترین مبنای حقوقی و منطقی بوده است.

خزاعی در این نامه با تاکید بر این نکته که گزارش جدید البرادعی اجرای کامل برنامه کاری مورد توافق بین ایران و آژانس و حل تمامی مسائل باقیمانده را به صراحت اعلام کرده، تاکید کرده است: گزارش مذکور به دنبال گزارش ماه نوامبر مدیر کل آژانس که حل سه مساله از شش مساله باقیمانده را توضیح داده بود، روند رسیدگی و حل شدن سه مساله باقیمانده دیگر و بسته شدن تمامی شش مساله باقیمانده را اعلام و صریحا تصریح می‌کند که بدین ترتیب دیگر هیچ مساله‌ای بین آژانس و ایران وجود نداشته و تمامی «مسائل باقیمانده» حل و بسته شده است.

وی همچنین افزوده است: به این ترتیب با اجرای برنامه کاری و حل کلیه مسائل باقیمانده اکنون دیگر برای هیچ‌کس کمترین شکی باقی نمی‌ماند که تمام مقدمه سازی‌ها و ادعاهایی که بر مبنای آنها اقدامات ناعادلانه و غیر‌مشروعی توسط شورای امنیت علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اتخاذ شد، بی‌اساس بوده و مبنای مخدوش آنها از بین رفته است.

وی همچنین افزوده است: اکنون روشن است که برنامه هسته‌ای ایران بایستی صرفا در دستور کار عادی آژانس به عنوان تنها نهاد بین‌المللی ذی‌ربط باشد و همان گونه که در برنامه کاری منعقده میان ایران و آژانس نیز پیش‌بینی شده ‌است، با حل مسائل باقیمانده اینک اجرای موافقتنامه پادمان در ایران به حال عادی خود باز می‌گردد.

خزاعی از شورای امنیت خواسته است با جلوگیری از ادامه مداخله غیر منطقی و غیر قانونی شورای امنیت در این موضوع که تاکنون توسط معدودی از کشورها به شورا تحمیل شده است، مانع لطمه بیشتر به اعتبار و مشروعیت آژانس و شورای امنیت شوند.