نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد جمهوری اسلامی فرصت کافی برای پاسخ دادن به اطلاعات جاسوسی جدید ارائه شده علیه تهران را در اختیار نداشته است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، این اطلاعات را«جعلی» و«بی‌پایه و اساس» خواند. سلطانیه‌ گفت: پانزدهم فوریه برای پاسخ‌گویی بسیار دیر بود. انجام این کار غیرممکن بود. وی ادامه داد: آنها باید این اطلاعات را پیشتر، دو یا سه سال قبل زمانی که درباره مطالعات ادعایی صحبت می‌کردند به ما ارائه می‌دادند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیرش درباره ایران که روز جمعه در اختیار اعضای شورای حکام به طور غیررسمی قرار گرفت، گزارش کرد که تهران به اطلاعاتی که به دست داشتن این کشور در مطالعاتی که به مسایل تسلیحاتی مربوط می‌شود، اشاره داشته پاسخ نداده است. این اطلاعات به پروژه معروف به نمک سبز، آزمایشات انفجاری با قدرت بالا و طرح وسیله ورود دوباره به جو مربوط می‌شود. ادعا می‌شود این اطلاعات از یک لپ‌‌تاپ مسروقه از ایران جمع‌آوری شده است.

آژانس توضیح داده است که اجازه «برخی کشورهای عضو» را برای ارائه این اطلاعات به ایران در تاریخ ۱۵ فوریه به دست آورده است. یعنی درست چند روز قبل از آنکه قرار بود این نهاد گزارش جدیدش را درباره ایران تکمیل کرده و منتشر سازد.

سلطانیه گفت که این باعث شد ایران هیچ زمانی برای پاسخگویی در اختیار نداشته باشد.

نماینده ایران در آژانس با اشاره به جدول زمانی مورد توافق آژانس و تهران که به طرح اقدام معروف است و بنابر آن قرار شده‌است که ایران در تاریخ معین به تمامی سوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد، اظهار داشت: نه تنها زمان کافی نبود بلکه چنین چیزی ۱۰۰درصد مغایر با طرح اقدام است.

سلطانیه همچنین تاکید کرد که مطالعات ادعایی از مسایل باقیمانده آژانس در رابطه با ایران جدا بوده است؛ چرا که هیچ ارتباط هسته‌ای مستقیمی در رابطه با آن وجود ندارد و در طرح اقدام لحاظ نشده بوده است.

وی گفت: ما درباره موشک‌ها و انفجارگرها صحبت می‌کنیم که هیچ ربطی به فعالیت‌ها یا برنامه‌های هسته‌ای ندارد.

نماینده ایران همچنین گفت که سندی که به ایران ارائه شده شامل«نسخه‌های غیرموثق» است.

درهمین حال گر‌گوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به تماس خبرگزاری فرانسه از پاسخگویی مستقیم به اظهارات سلطانیه در این باره خودداری کرد.

وی گفت: آژانس نگرانی‌هایی را درباره این فعالیت‌ها دو سال قبل مطرح کرد و ایران قصد پاسخگویی به آنها را نداشته است.

شولته ادامه داد: تهران نباید منتظر باشد تا از آن درباره اطلاعات سوال شود بلکه باید در خصوص تمامی وجوه برنامه هسته‌ای‌اش در صورتی که می‌خواهد اعتماد جامعه بین‌المللی را احیا کند، شفاف‌سازی کند. وی سپس مدعی شد: ایران پاسخ‌هایی را به آژانس بدهکار است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در آخرین گزارش‌ خود در حالی که به حل شدن مسایل باقیمانده در رابطه با برنامه ایران اشاره داشت همچنین گزارش کرد که مساله مطالعات ادعایی همچنان حل نشده باقی است.

در این گزارش آمده است:‌ این باعث نگرانی جدی است و برای ارزیابی بعد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران حیاتی است.

سلطانیه تاکید کرد که گزارش آژانس نشانگر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. وی ادامه داد: همه مسائل باقیمانده حل شده و به نتیجه رسیده است. خبرگزاری فرانسه سپس ادامه داد: سلطانیه تصدیق کرد که ایران در فعال کردن نسل اول سانتریفیوژهای P۱ مشکلاتی داشته است. حدود ۳۰۰۰ سانتریفیوژ p۱ در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ایران نصب شده و مشغول فعالیتند.

سلطانیه همچنین گفت: اطلاعاتی که از جانب آمریکا و لپ‌‌تاپ مسروقه از ایران در سال ۲۰۰۵ مطرح شده، جعلی است. و این شواهد۱۰۰درصد ساختگی‌ است.

بنابراین گزارش شولته، نماینده آمریکا در آژانس چنین اظهاراتی را رد کرد و گفت که نشانه‌ها مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌هایی در رابطه با تسلیحاتی شدن انجام داده، از جانب منابع مختلفی می‌آید و فعالیت‌های مختلفی را شامل است و این با یافته‌های برآورد اطلاعات ملی که در دسامبر ۲۰۰۷ منتشر شد، کاملا هماهنگی دارد. وی مدعی شد: ایران برای پاسخگویی سال‌ها فرصت داشته است.

شولته به رویترز گفت: ایران می‌توانست به این موضوعات سال‌ها قبل پاسخ دهد و نباید منتظر دیدن اطلاعات می‌ماند.

۹۰‌درصد گزارش البرادعی به نفع ایران است

از سوی دیگر رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز گزارش البرادعی را درباره برنامه هسته‌ای ایران متعادل خواند و گفت: ۹۰‌درصد گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مثبت و به نفع ایران است.

غلامرضا آقازاده، کلیدی‌ترین نکته گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره برنامه هسته‌ای ایران این دانست که دیگر هیچ موضوعی درباره مسائل گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. شرایط موجود عادی است و برای نظارت آینده درباره ایران هم از پروتکل الحاقی استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال گفت: هر چند پرونده هسته‌ای ایران به لحاظ حقوقی حل شده، اما از لحاظ سیاسی هنوز با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به موفقیت ایران در مسائل حقوقی پرونده هسته‌ای ایران گفت‌: ایران هنوز در مسائل سیاسی پرونده هسته‌ای با آمریکا و آنهایی که نمی‌خواهند تهران به موفقیت‌های بیشتر برسد، چالش دارند و قطعا آنها همه تلاش‌های خود را در‌این‌باره به‌کار می‌گیرند تا علیه ایران در شورای امنیت قطعنامه بدهند.

آقازاده تصریح کرد: هم‌اکنون حقانیت حقوقی و فنی پرونده هسته‌ای ایران به دست آمده و همه اتهامات پاک شده، حال آنکه آمریکا معتقد است، ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد.

وی افزود: این موضوع یک مبارزه است و احتمال می‌دهم فشارهای سیاسی بیشتر شود و علیه ایران قطعنامه بدهند و شوهای تبلیغاتی راه بیاندازند و بر جامعه ایرانی هم تبلیغات روانی وارد کنند.

معاون رییس‌جمهوری تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند تا با استفاده از بسیج عناصر داخلی خود فشارها را علیه ایران بیشتر کنند و اهمیت و جایگاه گزارش اخیر آژانس را در دنیا به حداقل برسانند.

آقازاده گفت: احتمال می‌دهم حتی کشورهای غربی در جلسه آینده شورای امنیت هم شوی تبلیغاتی راه بیاندازند، کاغذ پخش کنند و این موارد نشان می‌دهد ما هم‌اکنون در مبارزه عمیقی هستیم.