فرید قدیری

-آقا ببخشید باتری ساعت می‌خواستم.

باتری اصل یا باتری قلابی؟

-منظورتون چیه آقا؟! معلومه که اصل می‌خوام.

باتری اصل قیمتش ۱۵هزار تومانه، باتری قلابی ۳هزار تومان.

- ۱۵هزار تومان؟!!

بله خانم. اصل اصل. این مکالمه شب گذشته در یکی از پاساژهای تجاری در غرب تهران بین یک خانم مشتری که قصد تعویض باتری ساعتش را داشت، با یک فروشنده کلاهبردار اتفاق افتاد.

مکالمه برایم جالب بود، منتظر شدم تا ببینم خانم مشتری کلاه سرش می‌رود یا نه. اما او از مغازه بیرون آمد و درست در مغازه مجاور موفق شد با ۲۵۰۰تومان باتری اصل ژاپن را برای ساعتش خریداری کند.

واژه کلاهبردار دقیق‌ترین واژه‌ای است که می‌توان این روزها به برخی فروشندگان کالا نسبت داد.

برخی صاحبان فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها در این روزهایی که مردم با جیپ پر پول در حال خرید نوروزی هستند،‌ دست از پا نمی‌شناسند و به هر مکر و حیله و دروغی متوسل می‌شوند تا بتوانند اجناس مغازه را به چند برابر قیمت به مشتری بیاندازند.

شما قضاوت کنید، یک باتری ساعت هر چقدر هم مرغوب باشد، آیا ممکن است قیمت آن ۱۵هزار تومان باشد؟

متاسفانه در این روزهای حساس از سال که برخی مردم در طول سال فقط همین روزها را برای خرید کالاهایی همچون پوشاک، کیف، کفش و تعمیر برخی لوازم انتخاب می‌کنند، هیچ نظارت و کنترلی بر نحوه فروش کالا در بازار وجود ندارد.

در این میان باید علاوه بر پول کافی، دقت و احتیاط را نیز همراه خود داشته باشید.

در این روزها در برخی فروشگاه‌ها، اجناس حراج شده است. همین حراجی در برخی مغازه‌ها راهی است برای جذب مشتری از راه دور! در حراجی‌ها با دقت هر چه تمام خرید کنید.

برای خرید نوروزی سعی کنید از چند مغازه قیمت بگیرید و آنها را با هم مقایسه کنید. تنها از این طریق است که می‌توانید مطمئن شوید خرید به نفع شما بوده است.

اگر واقعا برای نوروز قصد خرید دارید، هرگز مثلا لباس زمستانی نخرید.

نکته مهم‌تر که لازم است در جریان خریدهای نوروزی آگاه باشید، اصالت فروشگاه است! یعنی چه؟

یعنی اینکه مثلا یک چهاردیواری نبش خیابان که تا دیروز آهنگری بوده صاحب آن وسوسه می‌شود برای شب عید سیستم مغازه را به هم ریخته و با ریختن تعداد زیادی لباس در آن چهاردیواری اقدام به فروش پوشاک کند!

بله، به همین راحتی ممکن است کلاه سرتان برود. حالا شما بگویید آیا یک آهنگر از لباس و پوشاک چقدر سر درمی‌آورد که حالا لباس فروش بشود؟

مطمئنا اطلاعات آهنگر از پوشاک، درست به اندازه اطلاعات من و شما است. همین باعث می‌شود لباس‌های استوک و درجه۳ را به اسم لباس خوب وارد مغازه کند و...

در گزارش‌های بعدی درباره نوع خرید پوشاک نوروزی برایتان بیشتر می‌نویسیم.