انتقاد از انگلیسی‌ها در جمع سفرای خارجی

عکس:AFP. اتهامات متکی به انگلیس

انگلیس اقدام به اعزام مسافران خاص به ایران کرد تا با استفاده از آموزه‌های اطلاعاتی خود تاثیرگذاری خاص بر انتخابات را سامان دهد.

دنیای اقتصاد- دیدار منوچهر متکی وزیر خارجه ایران با سفرای خارجی مقیم تهران به صحنه اعتراض شدیداللحن متکی به انگلیس تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، در دیدار یکشنبه سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی کشورهای خارجی مقیم تهران با منوچهر متکی وزیر خارجه، متکی با اشاره به همزمانی تقریبی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و انتخابات پارلمان اروپا گفت: مشارکت کشورهای اروپایی یک سوم و بعضا یک دوم میزان مشارکت مردم ایران بود و این نشان از پایبندی و اعتماد مردم کشورمان به نظام و روند‌های قانونی است.

وی این حضور بی‌سابقه را موید به بار نشستن درخت مردم‌سالاری دینی دانست و افزود: قوانین و سازوکارهایی که انتخابات را مدیریت و به شکایت رسیدگی می‌کند، به‌گونه‌ای تدبیر شده است که سلامت انتخابات را تضمین و احتمال هرگونه خدشه‌دار شدن سازماندهی انتخابات را به صفر می‌رساند. متکی تقسیم دموکراسی‌ها به درجه یک و دو را تقبیح کرد و گفت: امروز برخی از مدعیان دموکراسی از حرکت‌هایی که به نفع خود می‌دانند به عنوان دموکراسی یاد می‌کنند و به همین دلیل از زیر پا گذاشتن قانون، اغتشاش و تروریسم تحت عنوان حمایت از دموکراسی پشتیبانی می‌کنند. وی افزود: اما ملتی با ۷هزار سال سابقه تمدن که استقلال و مردم‌سالاری دینی را به بهای هزاران شهید و جانباز شیمیایی به دست آورده است آن را به راحتی به حراج نمی‌گذارد. این گروه از جانبازان با سلاح‌های شیمیایی که توسط ۲۰۰ شرکت اروپایی تامین شد، مجروح شدند. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما در طول ۳۰ سال آموخته‌ایم که چگونه با فراز و نشیب‌ها کنار بیایم و آن را با یک تدبیر خانوادگی و با استفاده از سازوکارهای غنی قانونی حل کنیم.

فرانسه گرفتار گروهی از کوتوله‌های سیاسی شده است

وزیر خارجه همچنین برخوردهای نسنجیده و شتاب زده بعضی از مقامات غربی و رسانه‌های تبلیغاتی آنها را تقبیح کرد و با یادآوری پیشینه تاریک بعضی از کشورها از آنها خواست از تعامل نادرست با رویدادهای ایران خودداری کنند.

وی با اشاره به سابقه حمایت فرانسه از تروریسم و همراهی تمام‌عیار این کشور از رژیم صدام در طول جنگ تحمیلی اظهار داشت: به‌رغم اینکه فرانسه دارای ملت بزرگی است، اما متاسفانه امروز گرفتار گروهی از کوتوله‌های سیاسی شده که دستاوردهای انقلاب این کشور را به حراج گذاشته‌‌اند.

آلمان ۶۰ سال است گروگان صهیونیسم است

متکی رهبران آلمان را گروگان سیاست‌های تروریستی صهیونیسم معرفی کرد و افزود: آلمان ۶۰ سال است گروگان صهیونیسم است و سیاست‌های این کشور در همسویی با تل‌آویو، تدوین و اجرا می‌شود. حمایت آلمان از تروریست از جمله حمله کنندگان به سفارت ایران مجالی برای اظهارنظر این کشور پیرامون انتخابات شفاف ایران باقی نمی‌گذارد.

لندن مبدع فرزند نامشروع صهیونیسم، یعنی بهائیت در منطقه است

وزیر خارجه از انگلیس خواست از مداخله در امور داخلی ایران پرهیز کند و گفت: بریتانیا باید این افسانه که «آفتاب نمی‌تابد و غروب نمی‌کند مگر در امپراتوری انگلیس» را فراموش کند.

به گفته متکی، ملت‌های جهان به ویژه در خاورمیانه، بریتانیا را عامل ایجاد نطفه‌ شوم صهیونیسم و اختلافات و درگیری‌ها و ناامنی‌ها در این منطقه می‌دانند. وزیر خارجه افزود: لندن مبدع فرزند نامشروع صهیونیسم؛ یعنی بهائیت در منطقه است که به عنوان یک حزب سیاسی مرتبط با صهیونیسم عمل می‌کند. متکی دخالت‌های لندن در جای‌جای جهان را محکوم کرد و گفت: دست‌های فتنه‌انگیز بریتانیا در هرات، مقابله با دلاوران تنگستان در خلیج فارس و نفاق‌افکنی بین کشورهای این حوزه، اختلاف افکنی‌های لندن طی ۱۵۰ سال گذشته، مناسبات خوب ایران با بعضی از کشورهای دیگر را هدف قرار داده است. وی با بیان اینکه بریتانیا در آوردن آمریکا به عراق بدون مجوز سازمان ملل نقش اساسی داشت، خاطرنشان کرد: این کشور در بصره از عوامل اصلی ناامنی بود و با رفتن بخشی از نیروهای بریتانیا از بصره، وضعیت امنیتی در این شهر و جنوب ایران بهبود یافت. بریتانیا در افغانستان به عنوان مسوول مبارزه با مواد مخدر، تولید مواد مخدر را از یک هزار تن در سال به ۹هزار تن رسانده است. وزیر خارجه با ذکر این نکته که بریتانیا در نقش آفرینی فتنه‌انگیزانه جدید خود، مبدع بسیاری از دروغ‌پردازی‌ها علیه صنایع هسته‌ای ایران است و سعی در نفوذ بر اعضای گروه ۱+۵ دارد، افزود: طبیعت توطئه‌‌گر این دولت به‌گونه‌ای است که با سامان دادن ۲۵۰ سخنرانی توسط اساتید مرتبط با خود در آمریکا سعی دارد رویکردهای آقای اوباما در قبال ایران را نیز تغییر بدهد.

وزیر خارجه اضافه کرد: در رابطه با انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران، بریتانیا اخیرا خط تحریم انتخابات را تبلیغ کرد؛ اما وقتی آن را بی نتیجه تشخیص داد، اقدام به اعزام مسافران خاص به ایران کرد تا با استفاده از آموزه‌های اطلاعاتی خود، تاثیرگذاری خاص بر انتخابات را سامان دهد. متکی پیام قرآن مبنی بر تعادل منطقی بین افراد و جوامع را دستمایه سخن پایانی خود قرار داد و گفت: هیچ کس حق بیشتری بر دیگران ندارد. ما به دنبال دنیای سرشار از عدالت هستیم که منطق بر آن حاکم است و همه از استعدادهای خود برای تحقق عدالت و برابری بهره می‌برند.

عکس: ایسنا