اعتراض مکتوب ایران به دبیرکل سازمان ملل

ایران در نامه‌ای از «بان کی مون» خواسته است استقلال و شان پست دبیر کلی سازمان ملل را حفظ و از اتخاذ مواضعی که دخالت در امور داخلی اعضای ملل متحد تلقی می‌شود، اجتناب کند. خبر این نامه روز پنجشنبه به وقت محلی و در نشست سخنگوی دبیر کل با خبرنگاران اعلام شد. محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل درنامه خود خطاب به بان گفته است‌: «باعث تاسف است که دبیرکل سازمان ملل در تناقض با وظایف محوله به وی و در نقض اصول شناخته شده بین‌المللی، مبادرت به اتخاذ موضعی عجولانه در خصوص انتخابات شکوهمند اخیر در جمهوری اسلامی ایران نموده است، این موضعگیری مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود». این نامه خاطرنشان می‌کند: طی چند روز گذشته، برخی مقامات کشورهای غربی اظهارات نابجایی در خصوص انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند که دخالت در امور داخلی کشور ما محسوب می‌شود و دبیرکل سازمان ملل نیز با دنباله روی از مقامات مزبور اعتبار خود را نزد ملل مستقل جهان به خطر انداخته است.

خزاعی گفته است: از دبیرکل سازمان ملل انتظار جدی می‌رود که استقلال و شان پست دبیرکلی را حفظ و از اتخاذ مواضعی که دخالت در امور داخلی اعضای ملل متحد تلقی می‌شود، اجتناب کند.

بان روز سه شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اظهارات ضد ایرانی یک بیانیه سنای آمریکا را از جایگاه دبیرکلی سازمان ملل تکرار کرد.