هیچ‌گونه فعالیت پنهانی هسته‌ای نداریم

عکس: فارس

دنیای‌اقتصاد- ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم ایران و پیامدهای انتشار خبر آن در ایران و جهان محور سوالات دیروز خبرنگاران از حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه بود. در عین حال، حاشیه‌های سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک و شلیک موشک‌های جدید سپاه نیز نشست هفتگی قشقاوی با خبرنگاران را تحت تاثیر قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اعلام زود هنگام ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی ایران گفت: ما انتظار تشویق جهانی و تحسین این اقدام را داریم و هیچ‌کس تاکنون ادعا نکرده که این اقدام ایران نقض مقررات بین‌المللی بوده است.

وی در پاسخ به ادعای اسرائیل مبنی بر نظامی بودن دومین کارخانه غنی‌سازی ایران، این تاسیسات را در چارچوب برنامه‌های مصوب جمهوری اسلامی، اهداف صلح‌آمیز و رفع نیازهای آتی کشور و کاملا شفاف و روشن خواند و با اشاره به اظهارات رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در حالی که بر اساس کد ۱/۳ آیین‌نامه اجرایی و مفاد جامع پادمان مصوب ۱۹۷۶ این تاسیسات باید ۶ ماه یا ۱۸۰ روز قبل از تزریق گاز به اطلاع آژانس برسد، ما براساس روحیه همکاری و تعامل با آژانس و پایبندی به قواعد بین‌المللی ۱۸ ماه زودتر آن را به اطلاع آژانس رساندیم و طرح موضوع مخفی بودن این تاسیسات برای ما تعجب‌آور است.

قشقاوی در عین حال، اظهار نظرات مقامات صهیونیستی را فاقد ارزش پاسخگویی دانست و به ۲۰ گزارش البرادعی که در آن بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران تاکید شده، اشاره کرد.

وی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را شفاف و روشن خواند و گفت: در صورتی که توافقی صورت گیرد، طبق مقررات آماده‌ایم ابعاد مختلف روشن شود. پس از آن روشن خواهد شد که ادعاها در مورد این تاسیسات کذب است. همانگونه که راجع به نطنز و جاهای دیگر نیز به‌رغم جوسازی‌های صورت گرفته، حقانیت ایران روشن شد. سخنگوی وزارت خارجه آزمایش موشکی سپاه را با انتشار برخی اخبار علیه برنامه هسته‌ای ایران بی ارتباط دانست و گفت: رزمایش پیامبر اعظم ۴ همزمان با هفته دفاع مقدس صورت گرفت و ماهیت رزمایش دفاعی و بازدارندگی است. با توجه به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشکی لازم است سرعت، دقت و توانمندی تکنیکی و تاکتیکی در قالب مانورهایی که معمول و متعارف است و بسیاری از کشورها نیز آن را انجام می‌دهند، مورد آزمایش قرار گیرد و این رزمایش هیچ ربطی به تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ندارد. وی با بیان اینکه هیچ چیز پنهانی و محیر‌العقولی وجود ندارد، گفت: همه چیز شفاف و صریح است. این گونه مانورها زمینه‌ساز صلح و امنیت منطقه‌ای است. نفس بازدارندگی یعنی قوام ثبات، صلح و همکاری در منطقه و همچنین در سطح جهان.

قشقاوی همچنین درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ که قرار است پنجشنبه در سوئیس برگزار شود، گفت: امیدواریم مذاکرات سازنده‌ای بر مبنای مبانی مشترکی که برخی از رهبران ۱+۵ در تفسیر بسته پیشنهادی ایران عنوان کردند، صورت گیرد. این بسته دارای محورهای مشترکی است که می‌تواند مورد مذاکره طرفین قرار گیرد.

وی درباره اظهارات سلطانیه مبنی بر این که مواضع غرب درباره دومین کارخانه غنی‌سازی ایران در مذاکرات آتی با ۱+۵ تاثیر منفی دارد، گفت: من این اظهارات را نشنیده‌ام. اگر حسن نیت و اراده تفاهم و تعامل باشد، فرصت مناسبی است که مذاکرات سازنده‌ای صورت گیرد. دانشمندان ایرانی به لطف خدا قله‌های تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای را یکی پس از دیگری با موفقیت فتح کردند و راه صیانت و حفاظت کامل از دستاوردهای تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز را می‌دانند.

یکی از خبرنگاران به گلایه‌مندی علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص درز اطلاعات ارائه شده ایران از دبیرخانه آژانس اشاره کرد که قشقاوی این گلایه را منطقی دانست و در عین حال، آن را با ماهیت دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران غیرمرتبط اعلام کرد و گفت: در هر اداره و سازمانی نامه و گزارش محرمانه با عادی متفاوت است و زمانی گفته می‌شود، نامه محرمانه است درز آن کار درستی نیست و این به معنای آن نیست که فعالیت محرمانه بوده و ما غافلگیر شده‌ایم. بارها اعلام کردیم که به عنوان قدرت استراتژیک به فعالیت خود در چارچوب قواعد بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

وی افزود: اگر بنا باشد نامه غیرعادی با نامه عادی تفاوتی نداشته باشد، ضرورتی ندارد که مهر محرمانه به آن بخورد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به چرایی عدم وقوع برخی گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار احمدی‌نژاد با اوباما در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین رادیکال‌تر شدن مواضع سران آمریکا نسبت به قبل از سفر وی به نیویورک، با بیان اینکه سفر محمود‌ احمدی‌نژاد به نیویورک براساس برنامه به پیش رفت، گفت: تمام برنامه‌های رییس‌جمهور در این سفر عملیاتی شد.

وی افزود: پیش از سفر هیچ کسی عنوان نکرد که قرار است ملاقاتی صورت گیرد.

وی با اشاره به تحلیل‌های مطرح شده درباره لحن اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی گفت: برخی لحن اوباما را در مقایسه با رهبران اروپایی نرم‌تر دانستند.

وی درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر خالی بودن صندلی‌ها در حین سخنرانی احمدی‌نژاد نیز چنین پاسخ گفت: هر فردی که در مجامع بین‌المللی حضور داشته باشد می‌داند که حضور در اجلاس صبحگاهی و شامگاهی با یکدیگر قابل مقایسه نیست. سخنرانی احمدی‌نژاد به دلیل طولانی شدن و بیش از دو ساعت به طول انجامیدن سخنرانی یکی از سران کشورها به تعویق افتاد. اصولا بعد از مراسم افتتاحیه نیز ملاقا‌ت‌های دوجانبه صورت می‌گیرد و عدم حضور هیات‌ها به معنی اعتراض به سخنران نیست.

وی با اشاره به عدم حضور میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان در حین سخنرانی احمدی‌نژاد، افزود: اگر رییس جمهور لبنان معترض بود پس چگونه روز بعد ملاقات سازنده‌ای با آقای احمدی‌نژاد داشت. علاوه بر این ،به عنوان نمونه ما هیچ مشکلی با کاستاریکا نداشتیم، در حالی که این کشور به هنگام سخنرانی احمدی نژاد حضور نداشت.

وی در همین حال، تفسیرهای مطرح شده در داخل کشور را در این زمینه عجیب خواند.

قشقاوی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که با اشاره به ابتکار تقویت روابط با قطر در دولت نهم، درباره این ابتکار با سایر کشورها از جمله کویت در دولت دهم سوال کرد، گفت: تنها قطر نیست، ما رابطه بسیار خوبی با قطر، عمان و بسیاری از کشورهای منطقه داریم.

وی با اشاره به برخی حوادث که در صحنه‌های بین‌المللی رخ می‌دهد، گفت: این حوادث نشان می‌دهد که پروژه «ایران هراسی» بی‌اثر بوده و ما با کشورهای همسایه به خصوص زمانی که شاهد تهدیدات مشترک می‌باشیم، دارای اشتراک نظر هستیم. وی همکاری بسیار ارزشمند ایران با کشورهای عربی در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که در پی آن دو بیانیه یکی در ضرورت عدم حمله به تاسیسات در حال احداث هسته‌ای و همچنین با اشاره به تصویب محکومیت توانمندی هسته‌ای رژیم صهیونیستی در آژانس افزود: این بیانیه‌ها با همکاری بسیار ارزشمند آقای سلطانیه سفیر ایران در وین، سفرای عربی و از جمله مصر شکل گرفت و نشان داد که ما و برادران عرب تهدیدات مشترک را درک می‌کنیم و دیپلماسی ما با جهان عرب هماهنگ است.

وی با بیان اینکه در آن نشست غربی‌ها تمایلی به این کار نداشتند و کانادا با کمک دولت‌های غربی سه بار می‌خواست این بیانیه تصویب نشود، افزود: ما دیپلمات‌های موفقی داریم که دیپلمات‌های غربی را به شکست واداشتند.