راهی نوآورانه برای بنگاه‌ها تا تقاضا را در دوره رکود بالا ببرند

نویسنده: جیمز ریلی

مترجمان: منصوره واثق و امید شکیبا

برخی از شرکت‌ها، تخفیف‌های بالایی به خریدهای پرسنل خود می‌دهند. بعضی دیگر کارمندان را تشویق می‌کنند تا کسب‌وکار خود را به فامیل و دوستان معرفی کنند، اما پاناسونیک رویکرد دیگری در پیش گرفته است.

در این مقاله توضیح داده می‌شود که چگونه پاناسونیک با توسل به وفاداری نیروی کار خود، توانسته است راهی برای افزایش تقاضای انواع محصولات مصرفی خود پیدا کند.

در واقع از مدیران و روسای کسب‌وکارهای مختلف پاناسونیک خواسته شده است تا دست در جیب کرده و محصولات شرکت را خریداری کنند. از زمانی که تقاضای خارجی‌ها به خاطر قدرت بالای ین کاهش پیدا کرد، پاناسونیک ۱۰‌هزار مدیر خود در ژاپن را مجبور به خرید حداقل ۱۰۰‌هزار ین (معادل ۷۵۸ پوند انگلیس) از محصولات تولیدی خود کرده است. روسای رده بالای پاناسونیک حداقل مجبور به خرید ۲۰۰‌هزار ین شده‌اند.

پیام پاناسونیک به پرسنل: شما رسالت شرکت را می‌دانید، زمان آن رسیده است که خود، کالاهایمان را بخریم.

پیام پاناسونیک به کارکنان: شما سرود شرکت را خوانده‌اید، پس حالا باید بیایید و محصولات پاناسونیک را بخرید.

روی قفسه وسایل الکترونیکی در فروشگاه‌های بالای شهر گرد و خاک جمع شده است، هیچ کس یخچال‌های جدید را نمی‌خرد و هر روز بر تلویزیون‌های پلاسمای فروخته نشده افزوده می‌شود.

اما در این نومیدی، پاناسونیک برای غلبه‌بر کاهش مشتریان، به تمام کارمندانش دستور داده است تا به میزان ۱۰۰‌هزار ین از محصولات پاناسونیک بخرند.

انتظار می‌رود اکثر سازمان‌های ژاپنی به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم به کارمندان دستور بدهند یا آنها را تحت‌فشار قرار دهند تا بخشی از حقوقشان را صرف خرید کالاهایی که آنها می‌سازند، کنند. قبلا تویوتا به طور ضمنی طرح «داوطلبانه‌ای» راه انداخته بود که در آن ۲۲۰۰ نفر از مقامات رده بالا تصمیم به خرید یک تویوتای جدید گرفتند، در حالی که اخیرا رییس فوجیتسو در ایمیلی که به ۱۰۰‌هزار نفر از پرسنل شرکت فرستاده است، گوشزد می‌کند که چقدر خوب است، اگر «نرخ مالکیت کارمندان» در مورد موبایل و کامپیوترهای فوجیتسو بالاتر برود.

۱۰‌هزار کارمند ژاپنی که از راهبرد غیرمتعارف پاناسونیک تاثیر می‌پذیرند مدت زمانی برای ملاحظه وضعیت ندارند و تا اواخر ماه جولای مجبور به خرید محصولات پاناسونیک هستند، چه به آن نیاز داشته باشند و چه نداشته باشند.

از تمام مدیران رده بالا که در طول سال‌ها به نشانه وفاداری سازمانی، تشویق شده بودند تا خانه‌هایشان با محصولات پاناسونیک پر شود، خواسته شده حداقل ۲۰۰‌هزار ین خرید کنند. سخنگوی پاناسونیک می‌گوید چون در سطح مدیریت عالی، تصمیم به درخواست برای «پاناسونیک بخر» مطرح شد، انتظار نمی‌رود نرخ عدم قبول آن بالا باشد.

برخی کارکنان پاناسونیک گفته‌اند، این بخشنامه اضطراری، ضربه بیرحمانه‌ای به آنها است: دو هفته پیش به همان ۱۰‌هزار مدیری که الان مجبورشده‌اند وسایلی که لازم ندارند بخرند، گفته شده بود از حقوق و مزایایشان کاسته خواهد شد.

پاناسونیک می‌گوید این حرکت که در تاریخ شرکت بی‌سابقه است برای فشار به مدیریت در «شناخت سختی محیط کسب‌وکار کنونی» هدفگذاری شده است؛ شناختی که به گفته معامله‌گران شرکت میتسوبیشی توکیو یو‌اف‌جی، تصور می‌شد قبل از این حاصل شده است. دقیقا دو هفته پیش شرکت اعلام کرد می‌خواهد ۲۰‌درصد از کارخانه‌هایش را تعطیل کند و ۱۵‌هزار شغل از کارکنان جهانی‌اش بکاهد.

شرکت نظاره‌گر یکی از بدترین عملکردهای درآمدی سالانه بود که انتظار می‌رفت تا پایان سال زیانی حدود ۳۵۰‌میلیارد ین به بار آورد. از دیگر اعلان‌‌های هشداردهنده برنامه‌های شرکت، کاهش ۱۰ تا ۲۰‌درصدی حقوق اعضای هیات‌مدیره‌ و ۵‌درصدی حقوق مدیران قسمت‌ها است.

پاناسونیک یکی از چندین شرکت ژاپنی است که کارمندان را تشویق به ترجمه و تفسیر رسالت شرکت کرده تا اندک اندک حس هدفمندی و وفاداری را به آنها القا کند. سرود شرکت که شامل قطعاتی شبه مذهبی مثل «هرکدام از ما تکه کوچکی از امید هستیم» بر این نقل قول به پایان می‌رسد که «صدای پیشرفت، صدایی است که جهان را به هم متصل می‌سازد.»

اگر چه سایر شرکت‌های ژاپنی، فشار کمتری به کارمندان خود می‌آورند تا آنها مجبور به خرید محصولاتشان گردند، اما امیدوار هستند وفاداری اجباری اجتماعی که سنت شرکت‌های ژاپنی است، کارها را پیش ببرد.

شرکت‌هایی مثل سونی و شارپ تخفیفات منظمی برای کارمندان قائل شدند و منابع داخلی هر دو شرکت گفته اند در پشت سر رویدادهای اخیر «فشار زیادی» برای خریدن محصولات شرکت‌ها دیده می‌شود.

مبارزه تبلیغی «فوجیتسو بخرید» دربرگیرنده ایمیلی با این مضمون از طرف رییس شرکت بود: «اگر در شرکت همه در کنار هم باشیم، به نیروی قدرتمندی تبدیل می‌شویم.»

منبع: روزنامه تایمز