نشست محرمانه اسرائیل، آمریکا، مصر و اردن درباره ایران

دنیای‌اقتصاد- دور تازه‌ای از پروژه ایران هراسی در منطقه خاورمیانه کلید خورده است. از سویی حدود یک هفته پیش مقامات امنیتی اسرائیل، آمریکا، اردن و مصر نشستی محرمانه درباره ایران برگزار کردند و از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس عراق حملاتی همزمان، اما متفاوت را علیه کشورمان سامان دادند. یک پایگاه خبری نزدیک به سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) از نشست محرمانه اطلاعاتی امنیتی آمریکا و اسرائیل در امان برای بررسی وضعیت داخلی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت دبکا فایل، امان پایتخت اردن به تازگی شاهد دیدار محرمانه رییسان دستگاه‌های اطلاعاتی مصر، اسرائیل، اردن و آمریکا بود.

بنابر این گزارش، این دیدار محرمانه هفته نخست نوامبر (یک هفته پیش) در امان برگزار شد که در آن روسا و مسوولان تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی حضور داشتند و شرکت‌کنندگان وضعیت داخلی ایران و برنامه هسته‌ای آن و وضعیت نظامی خاورمیانه در صورت آغاز جنگ در منطقه را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، سرلشگر محمد راقد، رییس اطلاعات عمومی اردن میزبان این نشست مهم بود که با حضور مسوولان برجسته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) و روسای آژانس اطلاعاتی پنتاگون (دی‌آی‌ای)، مائیر داگان، رییس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و عاموس یدلین رییس بخش اطلاعات نظامی (امان) و عمر سلیمان، رییس دستگاه اطلاعاتی مصر تشکیل شد.

این سایت اسرائیلی نوشته است که این نشست اطلاعاتی چند روز پیش از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا برگزار شد و نتانیاهو در دیدار با اوباما نتایج این نشست اطلاعاتی امان را به اطلاع اوباما رساند، همچنین این نتایج را به «نیکلا سارکوزی» رییس‌جمهور فرانسه نیز ارائه کرده است.

جوسازی نمایندگان مجلس عراق علیه ایران

در چنین شرایطی، برخی نمایندگان مجلس عراق در اقدامی که به نظر می‌رسد با هماهنگی پیشین بوده، حملاتی را علیه ایران آغاز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک به نقل از القدس العربی، روز جمعه ظافر العانی، رییس جبهه التوافق (اهل سنت) عراق اظهار داشته است: کسانی که از اعراب دوری می‌کنند و از ایران دستور می‌گیرند، کشور را به درگیری‌های سیاسی دچار و آینده عراق را تاریک خواهند کرد، زیرا عراق را به عنوان کشوری عربی نمی‌پذیرند.

در همین حال، عبدالهادی الحسانی، از حزب الدعوه (حزب شیعی حاکم وابسته به المالکی) نیز گفته است: اجازه نمی‌دهیم، یک وجب از خاک عراق از دست برود و در صورتی که ایرانی‌ها، ادعاهایی را مطرح کنند با مقاومت ملی مردم عراق روبه‌رو خواهند شد!

اسامه النجیفی، یکی دیگر از نمایندگان مجلس عراق وابسته به جبهه عراقیون نیز با بیان موضوعاتی مشابه از نگرانی خود این گونه سخن گفته است: ایران به بخش‌هایی از سواحل ما چشم طمع دارد و منتظر است تا آمریکایی‌ها از عراق بیرون روند تا این مناطق را اشغال کند!

النجیفی، ایران را به تلاش برای نفوذ سیاسی و اقتصادی در عراق متهم کرد و خواهان ترسیم دقیق مرزهای جغرافیایی دو کشور شد؛ البته وی منظورش از «دقیق» را عنوان نکرده است.

محمود عثمان نماینده کردستان عراق و از کسانی که در هفته‌های اخیر بارها موضع‌گیری‌های تند و آشکاری علیه ایران داشته نیز گفته است: باید از شورای امنیت سازمان ملل بخواهیم تا بار دیگر مرزهای ما با ایران را تعیین کند، زیرا آنچه در گذشته صورت گرفته در نتیجه جنگ‌های منطقه و دولت‌های از بین رفته ایران و عراق بوده و با روی کار آمدن دولت‌های جدید بار دیگر باید مرزها تعیین تکلیف شوند.

محمود عثمان تاکید کرده است: اگر آنچه را ایران و کویت مدعی آن هستند، به این کشورها بدهیم از عراق چیزی باقی نمی‌ماند.

طارق حرب که از او به عنوان کارشناس حقوقی یاد شده نیز گفته است: در بیانیه «الجزایر»، اشاره‌ای به این که «خور العمیه» متعلق به ایران است، نشده و تنها مرزهای زمینی مشخص شده است؛ بنابراین، باید تکلیف مناطق مرزی آبی با ایران نیز روشن شود.

به گزارش تابناک، از مدت‌ها پیش، برخی جریان‌ها در عراق با جوسازی و بعضا وارد کردن اتهامات خیالی سعی در فشار به دولت ایران برای تجدیدنظر در قراردادهای بین‌المللی میان ایران و عراق را دارند.

هرچند چنین ادعاهای غیرحقوقی و بی‌پایه نمی‌تواند خللی در مرزهای ایران ایجاد کند، اما با توجه به فضاسازی رسانه‌ای برخی نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی عراق، انتظار می‌رود همتایان ایرانی آنها نیز با واکنش‌های سریع و آشکار اینگونه جوسازی‌ها را خنثی کنند.

پیشنهاد۵۰‌میلیون دلاری برای مقابله با آمریکا

رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام اینکه تشکیل کمیته‌ای از وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه و کشور برای هزینه‌کرد بودجه ۲۰‌میلیون دلاری مقابله با توطئه‌های آمریکا تصویب شده است، گفت: اعضای این کمیته پیشنهاد افزایش این بودجه به ۵۰‌میلیون دلاری را مطرح کرده‌اند.فاطمه آلیا، رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به پیشنهاد تصویب بودجه ۵۰‌میلیون دلاری کمیسیون امنیت ملی برای مقابله با توطئه‌های آمریکا که در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده است، اظهار کرد: کلیات طرح افشای نقض حقوق بشر از سوی آمریکا در کمیسیون امنیت ملی به تصویب رسیده است، اما در جزئیات آن پیشنهاداتی وجود دارد. وی ادامه داد: از جمله این پیشنهادات این است که ما انگلستان را هم در کنار آمریکا بگذاریم، چرا که بسیاری از توطئه‌های صورت گرفته علیه کشورهای مستقل و جهان سوم با مشارکت انگلیس، آمریکا و بعضا فرانسه انجام می‌گیرد، بنابراین این پیشنهاد وجود دارد که اگر در کمیسیون امنیت ملی هم رای نیاورد احتمال دارد به عنوان پیشنهاداتی که در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود در دستور کار قرار گیرد.