اولین اجرای حرکات موزون در کنسرت پاپ

امین موسوی

اولین کنسرت فریدون در تهران به همت شرکت آوای هنر در تاریخ ۱۵ آذر طی دو سانس در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. در این کنسرت، گروهی نمایشی به سرپرستی فرزانه کابلی قرار است گروه موسیقی را در ۶ قطعه همراهی کنند. او که سابقه و تجربه زیادی در کارهای نمایشی دارد، دنیای بازیگری در سینما، تلویزیون و تئاتر را هم تجربه کرده است، اولین کار تلویزیونی او «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی و اولین فیلم او «تنوره دیو» ساخته داریوش عیاری بود.

او هم‌چنین در بسیاری از تئاترها به‌عنوان طراح و کارگردان حرکات موزون با «خواهران غریب» به کارگردانی سیامک پوراحمد‌، «طالع سعد» به کارگردانی مهستی بدیعی، «افسانه شهر لاجوردی» به کارگردانی احمدعلی نجفی، «سمفونی تهران» به کارگردانی رسول صدرعاملی حضور پیدا کرد. به‌علاوه در تئاترهای: شاهزاده و گدا‌، آمیز قلمدون، شب روی سنگفرش خیس‌، حماسه انقلاب سنگ، سیمرغ و جشنواره آمین (کارگردان و طراح حرکت‌) در کنار طراحی حرکات موزون به ایفای نقش نیز پرداخت، ضمنا او در سال ۱۳۶۷ هم نیز نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «در مسیر تندباد» شد.

او که تجربه بالایی در زمینه حرکات نمایشی مخصوصا تئاتر دارد، برای اولین‌بار قصد دارد گروه نمایشی‌اش را با ارکستر پاپ بهروز صفاریان و فریدون به صورت زنده به صحنه ببرد، به همین بهانه مصاحبه‌ای را قبل از کنسرت‌اش ترتیب دادیم تا بیش‌تر با کار و هنر خود و گروهش آشنا شویم:

اگر امکان دارد، در مورد کارتان و حرکات نمایشی در این کنسرت توضیح دهید؟

این گروهی که با من کار می‌کنند و خیلی هم زحمت کشیده‌اند گروهی هستند که همیشه با خود من هستند، در تئاترهایی که آقای مرزبان کارگردانی می‌کنند، بار‌ها با هم روی صحنه رفته‌ایم، دختر بچه‌های ۱۲-۱۰ ساله که شاگرد من بوده‌اند و آقایون هم که سال‌ها است با من در تئاترهای مختلف کارهای حرکتی می‌کنند.

گروه شامل چند عضو خانم و چند عضو آقا است؟

سه دختر خانم و ۹ عضو هم آقا هستند،‌ این اولین‌بار است که با ارکستر پاپ این حرکت صورت می‌پذیرد که بیش‌تر به نظر من کار نمایشی است و بیشتر شبیه تئاتر است.

این حرکت را برای ارکسترهای دیگر هم مایلید انجام دهید؟

من کار حرکت را دوست دارم و عاشقانه به آن عشق می‌ورزم و فکر می‌کنم کاری که من می‌کنم عرضه بدن نیست، حرکت درست است در خط بازیگری و تئاتر و موسیقی. باز هم تاکید می‌کنم، اصلا و ابدا عرضه بدن در آن وجود دارد، چون این کار به شکل هنری، است و با اینکه من هزاران بار است در تئاتر حرکت نمایشی کرده‌ام، ولی بازهم هر‌بار تجربه خوبی برای من بوده. حرکت روی صحنه، حالا می‌خواهد موسیقی پاپ باشد، موسیقی سنتی باشد، موسیقی تکنو باشد، موسیقی آسمانی باشد، موسیقی عرفانی باشد فرقی نمی‌کند برای من، حرکت در جهت موسیقی خودش را پیدا می‌کند و به‌وسیله من به بچه‌ها و گروه منتقل می‌شود.

برای این کنسرت آهنگ‌های بیشتر ریتم‌دار کار کردید یا آهنگ‌های غمگین؟

بچه‌ها و من موسیقی‌ای کار کردیم که مفهوم داشته باشد و ما به‌وسیله حرکت و موسیقی بتوانیم مفهوم را به مخاطب برسانیم و البته بیشتر موسیقی‌های آرام را کار کردیم.

بنابراین فرمش شبیه همان رقص باله و کلاسیک است؟

نه! اسم رقص را من نمی‌توانم روی‌اش بگذارم، به نظر من این‌ها رقص نیست، برای این‌که به نظر من رقص چیز دیگری است و شکل و مفهوم دیگری دارد، به نظر من این‌ها حرکات نمایشی است، یعنی حرکاتی که بر اساس شعر موسیقی و موضوع موسیقی جلو رفته است، ان‌شاءالله اگر شما بیایید و ببینید خودتان این موضوع را بهتر درک خواهید کرد.

حالا خودتان مایلید این کار ادامه پیدا کند و در گروه‌های دیگری هم باشید؟

من خب همه کاری نمی‌کنم و تا کار به دلم ننشیند انتخاب نمی‌کنم، تا الان هم با این گروهی که هستم همه‌شان را دوست دارم و تا الان خیلی راحت و مطلوب بوده همکاری با این گروه و ما هم هیچ‌گونه آزار و اذیتی نشدیم.

حالا در این کنسرت، روی چه قطعاتی کار می‌کنید و اصولا آهنگ‌ها را خودتان هم دوست دارید؟

خب صد‌در‌صد، مطمئن باشید کاری که من خودم دوست نداشته باشم و خودم ارتباط برقرار نکرده باشم، انجام نخواهم داد، من روی تک تک ثانیه آهنگ‌ها کار می‌کنم و آنها را به گروهم منتقل می‌کنم، در ضمن دوست دارم از یک آهنگ نام ببرم که رویش داریم کار می‌کنیم و به‌صورت خیلی زیبایی هم اجرا شده، آهنگ «آهای خوشگل عاشق» است که مطمئنا تماشاچیان لذت فراوانی از اجرای آن خواهند برد، در ضمن یک آهنگ بسیار زیبا و احساسی دیگر «بوی سیب» است که برای شهدا خوانده شده و ما هم رویش خیلی کار کردیم و مطمئنا آهنگی است که در احساس مخاطب نفوذ می‌کند و خودش را در دل مخاطب

جا می‌کند.

منبع: موسیقی ما