شورای امنیت موضوع هسته‌ای ایران را بررسی نمی‌کند

دنیای اقتصاد- در حالی که تحرکات دیپلماتیک آمریکا و انگلیس برای جلب نظر چین به منظور حمایت از اعمال تحریم‌های تازه علیه ‌ایران ناکام مانده است، روسیه خبر داده است که شورای امنیت سازمان ملل نیز مذاکره‌ای را برای بررسی موضوع هسته‌ای ‌ایران در دستور کار ندارد. پس از دو دوره سفر مقامات آمریکا به کشورهای خلیج فارس فراهم آوردن مقدمات فروش نفت ارزان به چین، اوایل هفته جاری دیوید میلیبند، وزیر خارجه انگلیس نیز برای جلب حمایت ‌این کشو ر از تحریم‌های تازه علیه ‌ایران در سفر سه روزه به پکن سفر کرد، ما حصل تمام‌ این تلاش‌ها آن‌گونه که رسانه‌های غربی همچون رویترز نوشتند چیزی جز شکست‌این تاکتیک نبوده است، چه آن که وزیر خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با میلیبند و سخنگوی وزارت خارجه چین به طور جداگانه بر گفت و گو با‌ایران و دستیابی به راه حلی دیپلماتیک تاکید کردند. در ‌این میان، ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی گزارش داده است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر به حل مساله هسته‌ای ایران نمی‌پردازد.

وی گفت: هیچ‌گونه مذاکره‌ای یا بررسی به معنای رسمی ‌این کلمه نه در چارچوب شورای امنیت و نه در جلسات رایزنی غیررسمی ‌آن (درباره مساله هسته‌ای ایران) انجام نمی‌شود.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو در مساله ایران بر این مبنا تکیه دارد که گروه موسوم به ۱+۵ (متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت به علاوه آلمان) مرکز محوری هماهنگ‌کننده است که مواضع باقی مانده در چارچوب آن در این مرحله باید هماهنگ شود. لاوروف درباره رایزنی‌هایی که در چارچوب گروه «۱+۵» انجام می‌شود، گفت: ارتباطاتی انجام می‌شود که ماهیت غیررسمی‌دارند.

وی پیش از این نیز تاکید کرده بود که مسکو تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا اوضاع درباره مساله‌ هسته‌ای ‌ایران صرفا از راه

سیاسی‌ـ ‌دیپلماسی حل شود.

لاوروف گفت که موضع اصولی ما بر اساس گزینش‌ناپذیر بودن روش‌های سیاسی‌ ـ ‌دیپلماسی حل برنامه هسته‌ای‌ایران استوار است؛ چرا که استفاده از روش‌های دیگر غیر قابل قبول و غیر سازنده است.

لاوروف گفت که گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ‌ایران هنوز پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده نکرده است.

برخی کشورهای غربی و در راس آنها، آمریکا ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده و خواستار اعمال تحریم‌های جدید در قبال جمهوری اسلامی ‌ایران هستند.

مقامات تهران همچنان بر این مساله‌ تاکید دارند که برنامه هسته ای ایران صرفا در راستای اهداف مسالمت آمیز و استفاده از انرژی اتمی‌صلح آمیز در حال توسعه است.

در این بین آمریکا و متحدان اروپایی اش قصد دارند موافقت روسیه و چین را درخصوص سیاست قاطع در برابر ایران و اعمال تحریم‌های جدید در قبال آن به دست آورند.

البته مقامات آمریکایی بر این عقیده‌اند که مواضع روسیه به موضع‌گیری غرب بسیار نزدیک‌تر از مواضع چین است.

بعد از موافقت مقامات مسکو در خصوص بررسی مساله‌ امکان استفاده از تحریم‌ها علیه ایران، در حال حاضر از میان ۵ کشور عضو شورای امنیت تنها چین با اعمال تحریم‌ها مخالف است. مقامات پکن بر این مساله‌ تاکید دارند که روش استفاده از اعمال فشار سازنده نخواهد بود.

در‌این میان، دیوید پترائوس‌، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در سخنانی در کنگره اعلام کرد که استفاده از گزینه غیر‌نظامی برای حل موضوع هسته‌ای ‌ایران بهتر از توسل به زور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، پترائوس که در نشستی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در واشنگتن شرکت کرده بود، از آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا با استفاده از تحریم‌های اقتصادی ‌ایران را تحت فشار قرار دهند.

پترائوس همچنین مدعی شد‌: پیش‌بینی‌ها در مورد تهدید بودن تا حدی درست بوده است، اما‌ ایران در سال جاری به تسلیحات دست نخواهد یافت.

وی افزود: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا هیچ گاه به صراحت اعلام نکرده که اقدام نظامی را کنار می‌گذارد، بلکه او گفته که گزینه‌های دیگر خوشایندتر است.

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه همچنین بدون ‌اینکه به پرسش مربوط به احتمال اقدام نظامی علیه ‌ایران پاسخ دهد، بار دیگر مدعی شد که‌ایران بزرگ‌ترین تهدید برای خاورمیانه است.

اگر چه در روز‌های پایانی تابستان سال جاری با رسانه‌ای شدن ساخت دومین مرکزغنی سازی ‌ایران، غرب حجم تهدیدات و فشار‌های رسانه‌ای خود علیه‌ایران را افزایش داد، اما همزمان پس از یک‌سال وقفه‌، دومین نشست مذاکره‌کنندگان ‌ایرانی با نمایندگان اعضای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، به علاوه آلمان ) در ژنو اوایل مهرماه ۸۸ برگزارشد.وجود سایت فردو نیز برای نخستین بار در حاشیه اجلاس نشست گروه بیست در شهریور ماه ۸۸ توسط سران کشورهای آمریکا‌، انگلیس و فرانسه و در حالی که محمود احمدی نژاد در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سر گرم دیدار‌های دیپلماتیک و مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی بود، رسانه‌ای شد. و البته ‌این همه در حالی بود که یک هفته پیش از این ماجرا، سازمان انرژی اتمی ‌ایران طی نامه مکتوبی وجود و در دست ساخت بودن سایت غنی‌سازی فردو واقع در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم را به اطلاع مسوولان آژانس رسانده بود. در پی دومین نشست مشترک نمایندگان ‌ایران با نمایندگان ۱+۵، کارشناسان هسته‌ای ‌ایران و آمریکا، فرانسه و روسیه در روزهای ۲۷ تا ۲۹ مهرماه به منظور مذاکره درباره چگونگی تامین سوخت رآکتور اتمی تهران در شهر وین دور میز مذاکره نشستند. ماحصل‌ این نشست سه روزه، پیشنهاد البرادعی بود. بر اساس ‌این پیشنهاد قرار بود‌ایران ۷۵ درصد اورانیوم ۵/۳ درصد خود را تحویل داده و اورانیوم ۲۰ درصد دریافت کند.‌این پیشنهاد، اما از سوی ‌ایران رد شد. مقام‌های ‌ایران از غرب خواستند تا به جای مبادله، اورانیوم مورد نیاز را خریداری کنند یا‌ این که مبادله اورانیوم به طور همزمان در خاک ‌ایران یا کشورهای ترکیه، ژاپن و برزیل صورت گیرد. در همین چهار چوب، ‌ایران به کشورهای یاد شده از ابتدای سال ۲۰۱۰ یک ماه مهلت داد تا درباره ‌این پیشنهاد اظهار نظر کنند یا‌ این که ‌ایران خود راسا به تولید سوخت اورانیوم ۲۰ درصدی اقدام خواهد کرد. کشورهای غرب به ‌این پیشنهاد پاسخی ندادند و محمود احمدی‌نژاد دستور تولید اورانیوم ۲۰ درصد را صادر کرد و چند روز بعد از آن در سخنرانی ۲۲ بهمن خود از تولید نخستین محموله اورانیوم ۲۰ درصد در کشور خبر داد. پس از انتشار‌این خبر، کشورهای غرب تلاش کردند تا نظر روسیه و چین را برای حمایت از تحریم‌های تازه علیه ‌ایران جلب کنند و تا حدودی نیز در جلب نظر روسیه موفق بودند، اما تا کنون چین از موضع خود درباره چگونگی حل موضوع هسته‌ای کشورمان کوتاه نیامده است و همچنان بر مذاکره و دستیابی به راه حل دیپلماتیک تاکید می‌کند.

برنامه هسته‌ای ایران نظامی نیست

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با تاکید برحق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گفت که «تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای» شایعه‌ای بیش نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اردوغان که به انگلیس سفر کرده است، پیش از دیدار با نخست‌وزیر این کشور با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای ایران با اهداف نظامی انجام می‌شود، گفت: چرا جامعه بین‌الملل ایران را به دلیل پیشبرد برنامه هسته‌ای تحت فشار می‌گذارد، ولی موضع مشابهی در قبال تل‌آویو اتخاذ نمی‌کند.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تاکید کرد: دولت‌های مجهز به تسلیحات هسته‌ای در جایگاهی نیستند که کشورهای دیگر را از تولید این تسلیحات منع کنند. به ‌عنوان مثال اسرائیل را در نظر بگیرید. چرا جامعه جهانی تل‌آویو را برای خلع سلاح هسته‌ای خود تحت فشار نمی‌گذارد؛ ولی چنین موضعی را در قبال ایران اتخاذ کرده است.

وی همچنین در کنفرانس خبری مشترک با براون گفت که خواستار دستیابی به جهانی عاری ازتسلیحات هسته‌ای است و دیپلماسی را به استفاده از تحریم ترجیح می‌دهد.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: گزینه تحریم پیش از این نیز امتحان شده است؛ اعتقاد من این است که در شرایط فعلی باید به دنبال پیدا کردن راهکارهای دیپلماتیک باشیم.

براون نیز در این‌باره گفت: من و اردوغان درباره اینکه مساله هسته‌ای ایران باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک حل شود، دیدگاه مشترکی داریم. ترکیه به‌عنوان یکی از هم‌پیمانان نزدیک ایران همواره از حق این کشور برای دستیابی به انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز حمایت کرده و اعمال تحریم علیه ایران را بی‌نتیجه دانسته است.