مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن بررسی پیامدهای حضور اسرائیل در منطقه بر امنیت ملی ایران، اعلام کرد: با گسترش فعالیت‌های اسرائیل در این منطقه، از نفوذ سیاسی ایران با دولت‌های منطقه کاسته می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز ضمن بررسی سیاست خارجی اسرائیل در منطقه قفقاز جنوبی و بایسته‌های سیاست خارجی ایران تصریح کرد که حضور اسرائیل در قفقاز و گسترش نفوذ آن در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی منطقه که در دو دهه اخیر تشدید شده است، تاثیر بسزایی بر تهدیدات و فرصت‌های سیاست خارجی ایران در این منطقه دارد. این مساله به ویژه با تشدید تنش میان ایران و اسرائیل در پرتو طرح خاورمیانه جدید اسرائیل و آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار شده است.

این مرکز مهم‌ترین پیامدهای حضور اسرائیل در قفقاز بر امنیت ملی ایران را در قالب شش بند برشمرده است. بر این اساس، ارتقای همکاری‌های اسرائیل با دولت‌‌های این منطقه، سبب تقویت نقش نخبگان سیاسی واگرا با جمهوری اسلامی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز شده و به تحدید نفوذ ایران در منطقه منجر می‌شود. افزون بر این، جنگ روانی اسرائیل علیه ایران و بنیادگرایی اسلامی سبب مهار اسلام‌گرایی مطلوب ایران در این منطقه می‌شود، علاوه بر این استراتژی فرهنگی اسرائیل در این منطقه سبب تضعیف سیاست‌‌های اسلامگرا و گسترش سکولاریسم در منطقه شده و از نفوذ فرهنگی ایران می‌کاهد. این مساله اسرائیل را نیز به الگوی توسعه سیاسی - اقتصادی این کشور‌ها تبدیل می‌کند.

گزارش این مرکز همچنین حاکی است: سیاست‌‌های امنیتی - نظامی اسرائیل در قفقاز و به ویژه در قبال همسایگان ایران که از طریق حضور کارشناسان نظامی اسرائیلی، آموزش ماموران امنیتی این جمهوری‌ها، ایجاد پایگاه‌های شنود و جاسوسی و... صورت می‌گیرد، تهدیدات امنیتی بسیاری برای ایران به دنبال دارد. این مساله به ویژه با تقویت حضور ناتو در منطقه، فضای امنیتی مطلوب اسرائیل و غرب را علیه ایران تشدید کرده و به محاصره ایران می‌انجامد.

بر اساس این گزارش، سیاست‌‌های حمایتی اسرائیل از فعالیت گروه‌های تجزیه طلب در آذربایجان و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی با این کشور سبب فعال شدن گروه‌های جدایی طلب در ایران شده و توطئه جدایی طلبی را در منطقه دامن می‌زند.