دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت نهایی شدن، تعرفه واردات خودرو را به سطح سال گذشته؛ یعنی ۹۰ درصد باز می‌گرداند؛ این طرح تحت عنوان «ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی» با قید دو فوریت و با امضای ۱۴۵ نماینده تقدیم مجلس شد؛ اما دو فوریت طرح به تصویب نرسید و نهایتا یک فوریت طرح تصویب شد. بر اساس ماده یک این طرح «دولت مکلف می‌شود ظرف مدت سه ماه ساز و کارهای لازم جهت ارتقای سطح کیفی تولید خودروهای داخلی را تهیه و به کلیه تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور ابلاغ نماید.» ماده دو طرح یادشده نیز که مهم‌ترین بند آن است، حکم به لغو «جزء «د» بند ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور» می‌دهد. بر اساس این بند از قانون بودجه، تعرفه واردات خودرو از ۹۰ در صد به ۷۰ درصد کاهش یافت؛ اما نمایندگان کمتر از یک ماه پس از تصویب قانون بودجه درصدد اصلاح آن برآمده‌اند تا تعرفه واردات خودرو به همان سطح ۹۰ درصد بازگردد. تصویب یک فوریت افزایش تعرفه واردات خودرو

دو فوریت این طرح که با امضای ۱۴۵ نماینده تقدیم مجلس شده بود، تنها ۱۲۷ رای آورد و به تصویب نرسید

درصورت تصویب نهایی این طرح تعرفه واردات خودرو به همان سطح ۹۰ درصدی قبل باز می‌گرد

دنیای اقتصاد - مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرحی رای داد که در صورت تصویب نهایی، تعرفه واردات خودرو به کشور را به همان سطح ۹۰ درصدی باز می‌گرداند. یک فوریت طرح «ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی» روز گذشته در حالی به تصویب رسید که کمتر از یک ماه قبل، نمایندگان در قالب تصویب قانون بودجه سال ۸۹ تعرفه واردات خودرو را به ۷۰ درصد کاهش داده بودند.

طرح دو ماده‌ای «ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی» البته با امضای ۱۴۵ نماینده و به صورت دو فوریتی تقدیم مجلس شده بود، اما پس از سخنان مخالفان و موافقان، مجلس شورای اسلامی به دو فوریت آن رای منفی داد و تنها یک فوریت آن تصویب شد. در مرحله نخست بررسی این طرح، تنها ۱۲۷ نفر از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر به دو فوریت آن رای دادند. با توجه به اینکه تصویب دو فوریت یک طرح نیازمند رای مثبت دوسوم از نمایندگان حاضر است، دو فوریت به تصویب نرسید، اما در مرحله بعد، درخواست یک فوریت برای آن به رای گذاشته شد که با ۱۴۰ رای مثبت تصویب شد. در مقدمه توجیهی «طرح ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی»، آمده است: «با توجه به بیانات صریح، روشن و هشدار‌دهنده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای در بازدید از یکی از کارخانه‌های تولید خودرو در ارتباط با ضرورت ارتقای سطح کیفی تولیدات خودرو داخلی و اجرایی کردن قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۲۳/۳/۱۳۸۶ طرح ذیل با قید دو فوریت و با امضای ۱۴۵ نفر از نمایندگان تقدیم می‌گردد.»

بر اساس ماده یک این طرح «دولت مکلف می‌شود ظرف مدت سه ماه ساز و کارهای لازم جهت ارتقای سطح کیفی تولید خودروهای داخلی را تهیه و به کلیه تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور ابلاغ نماید.» ماده دو طرح یادشده نیز که مهم‌ترین بند آن است، حکم به لغو «جزء «د» بند ۱۵ قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور» می‌دهد که به کاهش تعرفه واردات خودرو از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد مربوط بوده است.

موافقان دو فوریت: دفاع از تولیدکنندگان خودرو

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان و سخنگوی هیات‌رییسه مجلس، به عنوان یکی از طراحان طرح ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی، در توضیحات خود پیرامون دوفوریت این طرح، اظهار داشت: به خاطر رکود جهانی در وضعیت خودرو عمده تولیدکنندگان خودرو برای جلوگیری از ضرر انباشته، ‌تولید خود را ۳۰ درصد کاهش داده‌اند و برای بازاریابی خود در جهان تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت جهانی بازار خودرو، افزود: نگاه بسیاری از کشورها در این عرصه تنها به اقتصاد خودشان است و تنها ضرر و زیان وارد شده به اقتصاد خودشان را در نظر می‌گیرند.

عضو هیات‌رییسه مجلس خاطرنشان کرد: چنانچه دو فوریت این طرح رای نیاورد و مصوبه کاهش تعرفه (در قالب قانون بودجه) به گمرکات ابلاغ شود، در میانه سال با دوگانگی برخورد در این زمینه مواجه خواهیم شد.

کوهکن با بیان اینکه اشکالات خودروهای داخلی از نظر کیفی را انکار نمی‌کنم، خاطرنشان کرد: در این طرح اقداماتی برای افزایش سطح کیفی خودروهای داخلی در نظر گرفته شده است، لذا با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در هنگام بازدید از یکی از کارخانه‌های تولید خودرو بهتر است نمایندگان به دوفوریت این طرح رای مثبت بدهند. جعفر قادری نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با دوفوریت این طرح اظهار داشت: با توجه به وضعیت کشور ما در بازار جهانی و شرایط رکودی جهان در زمینه خودرو و اینکه ما نمی‌توانیم نرخ ارز را افزایش دهیم و از تولیدات خود حمایت کنیم، بهتر است با دوفوریت این طرح موافقت کنیم. وی افزود: نمی‌توان نسبت به از دست رفتن فرصت‌های شغلی در کشور بی‌تفاوت بود و این فرصت‌های شغلی را به بازارهای خارجی واگذار کرد. نماینده مردم شیراز با تصریح اینکه هر سال به خاطر تورم هزینه تولیدکنندگان داخلی افزایش می‌یابد، یادآور شد: مساله بسیار روشن است؛ چرا که مطرح شدن دوفوریت طرح ارتقای کیفی تولید خوردوی داخلی به خاطر پاسخگویی به درخواست‌های صورت گرفته طی دو ماه اخیر است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند این مطالب در خصوص دو کارخانه سایپا و ایران‌خودرو است، در صورتی که صنعت خودرو به عنوان یک صنعت بنیادی در سراسر کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

قادری تاکید کرد: هیچ کشوری یک باره ۲۰ درصد از تعرفه واردات خودروی خود را به عنوان یک صنعت موثر کاهش نمی‌دهد، لذا بهتر است برای جلوگیری از دوگانگی در این عرصه به دوفوریت این طرح رای مثبت بدهیم.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری دیگر نمایند‌ه‌ای بود که در موافقت با دوفوریت این طرح اظهارنظر کرد. او گفت: نباید با دلایل واهی دروازه‌های کشور را روی محصولات کشورهایی که جزو خط مقدم تحریم ایران هستند، باز کنیم.

وی افزود: دولت در قالب این طرح موظف خواهد بود تدابیر لازم را برای افزایش سطح کیفیت خودرو در نظر بگیرد. نماینده مردم ساری خاطرنشان کرد: موضوع واردات و تعرفه‌ها در این طرح یک موضوع فرعی است و اصل موضوع این طرح، ارتقای سطح کیفیت خودروهای داخلی است.

مخالفان دو فوریت: حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو

از سوی دیگر، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در مخالفت با دو فوریت این طرح خاطرنشان کرد: به‌رغم همه تلاش‌های نمایندگان که در سه شیفت کاری قانون بودجه ۸۹ را به تصویب رساندند، شاهد هستیم که در حالی که هنوز جوهر آن قانون خشک نشده، می‌خواهند یک بند آن را حذف کنند.

وی با بیان اینکه اگر قرار است اصلاحی در این لایحه صورت گیرد، بهتر است به صورت متمم از سوی دولت ارائه شود، گفت: استدلال به فرمایش‌های مقام معظم رهبری در این زمینه وارد نیست؛ چرا که مقام معظم رهبری از تولیدات داخلی حمایت کردند که بخشی از این حمایت مربوط به تولیدات داخلی و بخشی دیگر مربوط به افزایش سطح کیفیت خودروهای داخلی است.

کواکبیان با تصریح اینکه افزایش سطح کیفیت در زمان رقابت حاصل می‌شود، خاطرنشان کرد: مجموعه واردات خودرو در کشور، تنها تقاضای یک درصد از متقاضیان داخلی را جواب می‌دهد، ولی همین یک درصد می‌تواند باعث ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفی خودروهای داخلی شود.

فرهاد دلق‌پوش نماینده مردم آستارا نیز در مخالفت با دوفوریت طرح ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی خاطرنشان کرد: واحدهای تولید خودروی کشور را باید از واحدهای تولید قطعات منفک دانست؛ چرا که بیشترین اشتغال مربوط به واحدهای تولید قطعات است که با توجه به اهمیت اشتغال در کشور، نمایندگان در بررسی و تصویب لایحه بودجه، بحث قطعات را از واردات مستثنا کردند. این نماینده مجلس یادآور شد: واقعیات درون کشور نشان می‌دهد که بیش از ۴۰ سال است ایران‌خودرو به عنوان صنعت خودروسازی ملی کشور، ضرر می‌دهد و متکی به کمک‌های دولت است. وی افزود: این نوزاد به‌رغم عمر ۴۰ ساله، نمی‌تواند هنوز به صورت مستقل روی پای خود بایستد و باعث ضرر به منابع کشور می‌شود. دلق پوش یادآور شد: چرا ما باید حمایت از تولیدکنندگان را در نظر بگیریم، ولی نسبت به حمایت از مصرف‌کنندگان بی‌تفاوت باشیم و چرا باید کیفیت خودروهای داخلی تا به حال به سطح استاندارد خود نرسیده باشد؟

پیام رد دو فوریت به دولت

الیاس نادران، نماینده تهران که در پایان جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر نظرات یارانه‌ای دولت، با تاکید بر اینکه نظرات مجلس قطعی است، گفت: امروز (سه‌شنبه) مجلس در خصوص بحث بازگشت به تعرفه گمرکی ۹۰ درصدی برای واردات خودرو، یک طرح دو فوریتی در دستور کار داشت که نزدیک به ۱۶۰ نفر از نمایندگان آن را امضا کرده بودند، اما در رای گیری تنها ۱۲۷ نفر به آن رای مثبت دادند. نادران با اشاره به پیام روشنی که این رای برای دولت دارد، گفت: بعضا حتی از سوی نمایندگان تاکید شد که نظر مقام معظم رهبری در مورد تعرفه واردات چه بوده است و در این مسیر هزینه‌هایی از این دست صورت گرفت، اما دیدیم که مجلس به دو فوریت آن رای نداد. روشن است که در خصوص هدفمند کردن یارانه‌ها نیز آرای نمایندگان قطعا کمتر خواهد بود.

تنش خودرویی در مجلس

تذکر مهدی کوچک‌زاده در مورد ادعای لابی اعضای کمیسیون تلفیق با وارد‌کنندگان خودرو موجب درگیری لفظی و ایجاد تشنج در فضای مجلس شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در جلسه دیروز مجلس، مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران و حامی دولت در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به اینکه از بلندگوی راهروهای مجلس چندین بار از نمایندگان خواسته شده با رییس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن غذاخوری مجلس دیدار کنند، انتقادکرد. این عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس چنین رفتاری را متضاد با شان و عزت ملی ارزیابی کرد و از رییس مجلس درخواست کرد تا اجازه چنین اقداماتی را ندهد.

این نماینده مجلس همچنین اظهار داشت: در زمان بررسی لایحه بودجه شاهد بودم که برخی وارد‌کنندگان صنایع از جمله واردکنندگان خودرو در پشت در کمیسیون تلفیق با برخی از نمایندگان لابی می‌کردند که عکس و فیلم مربوط به این لابی‌ها هم موجود است. چنین مسائلی شان مجلس را زیر سوال می‌برد. کوچک زاده خطاب به رییس مجلس خاطرنشان کرد: اجازه ندهید وارد‌کنندگان خودروهای ژاپنی و آلمانی در پشت کمیسیون‌های مجلس لابی کنند.

علی لاریجانی، رییس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: اتاق خاصی برای دیدار مسوولان با نمایندگان اختصاص داده شده است و نیازی نیست که از بلندگو اعلام شود در غذاخوری دیدار کنند. وی همچنین درباره تذکر کوچک‌زاده در مورد لابی وارد‌کنندگان خودرو گفت: بی‌خود همدیگر را متهم نکنید. ‌در زمان تصویب بودجه یا هر طرح دیگری، چنانچه نمایندگان درخواست کنند، وارد‌کنندگان، صادر‌کنندگان یا تولید‌کنندگان بر حسب موضوع می‌توانند به مجلس بیایند و مشورت بدهند، اما مجلس بر حسب شان خود تصمیم گیری می‌کند.

این تذکر کوچک‌زاده موجب واکنش تند برخی از نمایندگان شد و عباسعلی نورا نماینده زابل و زهک به طرف صندلی کوچک‌زاده رفته و با وی به مشاجره پرداخت که در پی آن سایر نمایندگان نیز دور صندلی کوچک‌زاده جمع شدند.

درگیری لفظی این دو نماینده پس از لحظاتی با وساطت برخی از نمایندگان خاتمه یافت، اما در اواخر جلسه علنی، نماینده تفرش در تذکری دیگر با انتقاد از اظهارات کوچک‌زاده در مورد لابی اعضای کمیسیون تلفیق با وارد‌کنندگان خودرو، سخنان وی را هوچی‌گری دانست و خطاب به کوچک‌زاده گفت: از میدان قزوین تا تجریش هم که پیاده بدوید، چهار نفر آدم هم شما را نمی‎شناسند؛ آنوقت به بقیه نمایندگان توهین می‎کنید؟! بهمن اخوان خاطرنشان کرد: ایشان اعلام کردند که وارد‌کنندگان خودرو به مجلس می‌آمدند و با اعضای کمیسیون تلفیق لابی می‌کردند، اما من اعلام می‌کنم که وارد‌کنندگان خودرو به کمیسیون صنایع نامه نوشتند و اعلام کردند که با رقم ۷۰ درصد برای تعرفه واردات خودرو مخالفند؛ اما این آقایان هوچی‌گری می‌کنند و شان مجلس را زیر سوال می‌برند.