«داود فتحعلی‌بیگی» با پایمردی ایستاد

ایسنا - برای شصتمین سالروز تولد «داوود فتحعلی‌بیگی» از زحمات این هنرمند در تماشاخانه «سنگلج» تقدیر شد. در این برنامه هنرمندانی چون علی نصیریان، لاله تقیان، محمدحسین ناصر‌بخت، سعدی افشار، مجید جعفری، اتابک نادری و ... حضور داشتند و سخنانی را مطرح کردند.

علی نصیریان با اشاره به مراسم بزرگداشت داود فتحعلی‌بیگی گفت: اگر شخصیت‌هایی مثل فتحعلی‌بیگی نبودند ما تعزیه‌خوانی و «ترنا» را به شکل امروزی نداشتیم و این هنرها را افرادی چون فتحعلی‌بیگی احیا کردند و او کسی بود که با پایمردی به پای نمایش‌های آیینی و سنتی ایستاد.

مجید جعفری نیز گفت: فتحعلی‌بیگی کار سختی را انجام داد و همیشه پرتوان و پرتلاش کار کرد و هیچ‌گاه احساس خستگی نکرد.

این هنرمند تئاتر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اصولا از گذشته تاکنون ما با فرهنگ شفاهی زندگی می‌کنیم و فرهنگ مکتوب در بین ما متداول نیست و این کار پژوهشگران را سخت می‌کند و باعث می‌شود که پژوهشگران برای جمع‌آوری مطلب خون دل بخورند.

جعفری سپس به مراسم بزرگداشت فتحعلی‌بیگی اشاره کرد و افزود: او انسانی متدینی است، بنابراین طبیعی است که به تعزیه علاقه بیشتری داشته باشد؛ ولی او تلاش کرد تا دیگر اشکال نمایش ایرانی را نیز احیا کند. او یادآور شد: فتحعلی‌بیگی وقتی دید هیچ نمایشنامه‌ای در زمینه نمایش تخت حوضی در دسترس نیست، شروع کرد به نمایشنامه‌نویسی در این زمینه و به حق نیز که از عهده این کار خوب برآمده است.