تحلیل سایت توکلی از تصمیم دولت برای حذف بنزین سهمیه‌ای

سایت الف وابسته به احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشت‌: از قوه مجریه خبر می‌رسد که احتمالا‌ دولت قصد دارد از ابتدای پاییز سهمیه‌بندی را حذف و بنزین را در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شکل تک‌نرخی و آزاد (احتمالا‌ لیتری ۴۰۰ تومان) عرضه کند. درباره این تصمیم احتمالی تذکر دونکته ضروری است: ۱ - طبق قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب ۱۳۸۶)، دولت موظف است با کاهش تدریجی سهمیه‌بندی بنزین تا سال ۱۳۹۱، سهمیه خودروهای شخصی را به صفر برساند و همزمان، حمل و نقل عمومی را توسعه دهد تا تقاضا برای سفرهای درون‌ و برون‌شهری از خودروهای شخصی به حمل و نقل عمومی منتقل شود.

چنانچه دولت محترم این راه را که بخش مهم آن پیموده شده، ادامه دهد، می تواند تا چند فصل دیگر با کاهش تدریجی سهمیه خودروهای شخصی، عملا‌ یارانه هنگفت بنزین (برای خودروهای شخصی)را قطع کند. این همان راه‌حلی است که برخی آن‌ را راهبرد «قیمتی ـ مقداری» نامیده اند. وقتی این مسیر روشن، کم هزینه و تدریجی وجود دارد، چرا دولت محترم اصرار دارد تا مساله بنزین را از مسیر پیچیده، پرهزینه و شوک آور «هدفمند کردن یارانه‌ها» حل کند؟

۲ - طبق قانون سیاست‌های کلی اصل۴۴، دولت موظف بوده و هست تا موانع ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به کار پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را بردارد.

اگر دولت محترم در اجرای قانون اصل۴۴، به جای پرداختن به خصوصی‌سازی‌های پرمساله، به «آزادسازی» می پرداخت، تاکنون چه بسا چندین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در کشور تشکیل و فعال شده بود و این تصدی پردردسر اصلا از دوش دولت برداشته و به شرکت‌های بخش خصوصی محول شده بود و امروز دولت با چالش تعیین قیمت بنزین درگیر نبود.