تحلیل روزنامه جوان از نقش سیاسی سید حسن خمینی

روزنامه جوان در مطلبی تحلیلی و با عنوان «سید حسن در طراحی اصلاح‌طلبان» به نقش سید حسن خمینی در عرصه سیاسی پرداخت و نوشت‌: اصلاح‌طلبان که در فکر بازگشت به قدرت هستند‌، شاه کلید خاموش خود را برای ظرفیت‌سازی اصلاح طلبان به میدان آوردند. مهره‌ای که از هم گسیختگی و ناامیدی را از این جریان بزداید و برای فعالیت دوباره امیدوار کند.

روزنامه جوان می‌افزاید‌: فردی که به جهت تاریخی و سابقه خانوادگی محبوب اکثر مردم است و طی سال‌های گذشته به عنوان نماینده جریان سیاسی خاصی شناخته نشده است، چهره مناسبی بود تا در جهت اهداف اصلاح‌طلبان به کار گرفته شود تا از مشروعیت تاریخی و عدم انتساب آشکار وی به جریانات سیاسی (خاص) برای پاک‌کردن ذهنیت طیف گسترده از مردم استفاده شود.

به نوشته روزنامه جوان سیدحسن چهره‌ای است که کسی او را وامدار جریانی نمی‌داند، اما ایشان در میدانی بازی می‌کند که اصلاح‌طلبان از سال‌ها قبل برایش طراحی کرده‌اند و البته وی گرایش‌هایی به این جریان در طی این سال‌ها از خود نشان داده بود. سیدحسن که در ماه‌های پس از فتنه سکوت معناداری کرده بود، اینک شکستن سکوت و تکاپوی وی برای اصلاح‌طلبان خانه دوم موفقیت محسوب می‌شود که ایشان در نوروز امسال با سفر به شش استان کشور وارد آن شد.

روزنامه جوان در پایان می‌آورد‌: اما آنچه قطعی به نظر می‌رسد، آن است که روزی پیمانه سیدحسن برای اصلاح‌طلبان پرخواهد شد و دیگر او نمی‌تواند نقشی برای آنان بازی کند و یاری‌شان کند مگر آنکه این جریان بخواهد به صورت عملیاتی و میدانی سیدحسن را کاندیدای پذیرفتن مسوولیت‌های سنگین اجرایی کشور اعم از ریاست قوه‌مقننه و مجریه کند و البته ایشان هم این طراحی‌ها را بپذیرد که البته با توجه به تاکیدات امام‌(ره) به سیداحمد برای نپذیرفتن مسوولیت اجرایی در کشور، این مساله شاید پاشنه آشیلی برای سیدحسن باشد و به نظر می‌رسد داستان ظرفیت‌سازی برای سیدحسن از سوی اصلاحات در این پروسه قابل مشاهده است.