از رستاک تا اعتمادی و مدیری

علیرضا عصار، مهران مدیری و حامد بهداد بعد از کنسرت گروه دارکوب

نگاه سوم- بازار موسیقی این روزها حسابی داغ است و به خصوص عرضه پرتعداد این آثار در سوپرمارکت‌ها - به‌رغم برخی انتقادها- به اقبال عمومی بیشتر کمک شایانی کرده است. عرصه موسیقی پس از یک دوره پررونق برگزاری کنسرت، در روزها و هفته‌های اخیر شاهد عرضه آلبوم‌هایی در سبک‌های مختلف بود، از آلبوم «خشایار اعتمادی» پس از مدت‌ها دوری گرفته تا گروه «دارکوب»، کنسرت گروه «کامکارها»، آلبوم موسیقی گروه رستاک و اثر جدیدی از محمدرضا لطفی که عرضه شده‌اند.

مجموعه آلبوم موسیقی «شوری دیگر» اثر تازه گروه‌ «کامکارها» اخیرا به دو زبان فارسی و کردی در سه سی‌دی توسط موسسه فرهنگی‌هنری «مشکات» به بازار آمده است. در این مجموعه که شامل کنسرت‌های سال ۸۶ و ۸۷ این گروه به مناسبت روز جهانی موسیقی و سالروز تاسیس خانه موسیقی در تالار بزرگ کشور است، اشعاری از «لنگستن هیوز» شاعر انگلیسی با ترجمه احمد شاملو، نیما یوشیج، ابتهاج، ساوجی و خیام خوانده شده است.

در مجموعه «شوری دیگر»، یک لوح مختص به آثار فارسی این گروه و دو لوح دیگر مربوط به آثار کردی این گروه است که «عدنان کریم» از خوانندگان مطرح کردستان عراق نیز در این مجموعه به زبان کردی خوانندگی کرده است.

آلبوم «بهانه از توست» اثر جدید آواز و تار محمدرضا لطفی، استاد بزرگ سه‌تار و تار ایران، نیز در بازار موسیقی است. در این آلبوم که شامل تکنوازی تار استاد لطفی و آواز اوست، «محمد قوی‌حلم» تنبک می‌نوازد. این آلبوم که به صورت بداهه‌نوازی است، شامل یک تراک ۴۴ دقیقه‌ای است که محمدرضا لطفی در آن با استفاده از اشعار مولانا، آواز دشتی می‌خواند. این آلبوم شامل بخش‌هایی از کنسرت آمریکای سال ۱۹۹۶ لطفی است.

آلبوم موسیقی «آفتاب‌های همیشه» شامل اشعار احمد شاملو و دکلمه آیدا شاملو است که با آهنگسازی و صداسازی سعید سالاری‌منش و محمدرضا اصغری همراه شده است. در بخشی از بروشور این آلبوم آمده است: «مخاطبی که آیدا را به عنوان یک نشانه از میان عاشقانه‌ترین سروده‌های شاملو به خوبی به یاد دارد، این بار با شعر بلند آفتاب‌های همیشه و صدای آیدا در مقام شعرخوان به هسته‌ای پنهان در اثر، ارجاع داده می‌شود. هسته‌ای که این بار خود شاملوی شاعر است.»

اما آلبوم «نه آن‌چنان» از جمله آلبوم‌های موسیقی بی‌کلام است که این روزها عرضه شده است. این آلبوم، اثر تازه گروه موسیقی «بهنا» است که از سوی موسسه «آوا خورشید» وارد بازار موسیقی شد و در آن ۹ قطعه شامل «آشنایی»، «چونان»، «قصه»، «سبک‌بال» و ... توسط گروه موسیقی تلفیقی «بهنا» به سرپرستی رامین بهنا نواخته شده‌ است. در این آلبوم علاوه بر آهنگسازی توسط رامین بهنا، دو قطعه نیز توسط بابک ریاحی‌پور نوازنده گیتارباس ساخته شده است.

«سخن‌های نهان» کاری از گروه سازهای ایرانی (شاهو) است که به تازگی از سوی موسسه فرهنگی‌هنری آوا خورشید وارد بازار موسیقی شده است. در این آلبوم که یادمان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (مولوی) و به آهنگسازی حامد صغیری است، قطعات بی‌قرار، جلجتا، آوازهای بهشت، زمزمه، شهان آسمانی، ارژن، قلندروار، بداهه‌نوازی تنبور، مطرب تنبور، طربستان، بداهه‌نوازی تنبور و توبه خراباتیان اجرا شده است. در این اثر حامد صغیری به عنوان تصنیف‌خوان، آهنگساز و رهبر گروه، احمد ابراهیمی سرگروه نوازندگان و حامد بحیرایی، خواننده آواز حضور دارند.

آلبوم تصویری گروه «رستاک» با عنوان «همه اقوام من» با گویش‌های مختلف ایرانی به تازگی وارد بازار موسیقی شده است. گروه رستاک به سرپرستی سیامک سپهری و خوانندگی فرزاد و بهزاد مرادی این آلبوم را منتشر کرده‌اند که در تیراژ ۳۰۰ هزار نسخه است. این آلبوم گویش‌های مختلف ایرانی چون بختیاری، آذری، لری، بلوچی، گیلکی، کردی را دربر می‌گیرد و شامل قطعات بارون (لری)، چند روایت از داستان رعنا، رعنا (گیلکی)، عاشیق ایمران حیدری، گل‌گل (آذری)، استاد غلامعلی‌ پورعطایی، لیلا (خراسانی)، سوزله (کردی)، بلال (بختیاری)، استاد ماشا‌لله بامری، مروچان (بلوچی) و پشت‌صحنه آثار می‌شود. گروه «رستاک» متشکل از سیامک سپهری، تار؛ فرزاد مرادی، خواننده، قوپوز، تارباس، دهل، تامبورین، دوتار، سه‌تار؛ رضا عابدیان، کمانچه و تارباس آرشه‌ای؛ بهزاد مرادی، خواننده، دف، دهل، قوپوز، کوزه، طاس، تامبورین، دسرکتن؛ پیران مهاجری، عود و دهلک؛ سحر ابراهیم، قانون؛ اکبر اسماعیلی‌پور، تار؛ محمد مظهری، کمانچه؛ سارا نادری، دوتار، رباب، سه‌تار، پیپه، دسرکوتن و دایره؛ یاور احمدی‌فر، دف، دایره، دهل و پیپه؛ کاوه سروریان، سرنا، بالابان، نی، ‌لبک؛ سارا احمدی، دف و سازهای کوبه‌ای و لیلا مرات، مدیر گروه است.

آلبوم موسیقی «فکر و فریاد» با تقدیم تصنیف اصلی آن به سیف‌الله داد به آهنگ‌سازی پیمان خازنی نیز هفته‌های گذشته به بازار آمد.

در این اثر، علی جعفری، میثم مروستی (ویلن)، مجید اسماعیلی (ویلن‌سل)، میثم مروستی (آلتو)، پویان رمضانی (پیانو)، آرمین قیطاسی (فلوت)، شایان یزدی‌زاده (تنبک)، الناز اعلایی (سنتور)، سینا علم (کمانچه)، فرهاد زالی (نی)، سینا سرلک (آواز) و پیمان خازنی (تار) به اجرای برنامه می‌پردازند.

این آلبوم شامل شش تصنیف از جمله «چشم ز شوق»، «ماه‌هلال»، «فکر و فریاد» و «تحمل» در آواز اصفهان، شوشتری، دشتی، دستگاه شور، ماهور و آواز افشاری است. همچنین دو ساز و آواز در آواز افشاری و دستگاه ماهور با تک‌نوازی تار پیمان خازنی و تک‌نوازی نی فرهاد زالی اجرا می‌شود.

آلبوم موسیقی «دارکوب» هم با خوانندگی حامد بهداد و مهران مدیری به تازگی از سوی موسسه گلچین آوای شرق وارد بازار موسیقی شده است. دارکوب شامل ۱۰ قطعه است که بیشتر قطعات آن جدید و تاکنون در هیچ کنسرتی اجرا نشده است.

همچنین در این اثر، یک قطعه نوستالژی و فولکلور از دیار تربت‌جام وجود دارد که حامد بهداد آن را خوانده است.

شش قطعه در این آلبوم بی‌کلام و چهار قطعه هم با کلام است که دو قطعه باکلام توسط حامد بهداد و دو قطعه دیگر توسط مهران مدیری اجرا شده است. از ویژگی‌های قطعات آلبوم دارکوب می‌توان گفت که این اثر بیشتر حال و هوای موسیقی فولکلوریک منطقه خراسان را دارد. همچنین ملودی قطعات بی‌کلام آن نواهای موسیقی آذری، کردی و جنوبی را برای مخاطبان موسیقی تداعی می‌کند.

در حالی این آلبوم عرضه شد که مراسم فرش قرمز آن که به بهانه رونمایی قرار بود در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود، لغو شد.

خشایار اعتمادی نیز پس از ۴ سال دور بودن از عرصه موسیقی، آلبوم «باید به تو بر گردم» را وارد بازار موسیقی کرده است. این آلبوم قطعات پاپ کلاسیک دارد و به گفته او این آلبوم دارای یک فضای امیدبخش است.

و همچنین «خسته‌ام از این کویر» با آواز مسعود جاهد و همخوانی شیدا عرضه شده است.

گروه موسیقی رستاک