هنوز رضایت سینماگران جلب نشده است

نگاه سوم - اجرای طرح اذان تا اذان در سینماها یک هفته پس از برگزاری؛ توقع سینماداران را برآورده نکرده است. محمدرضا صابری (سخنگوی انجمن سینماداران) با اعلام این مطلب افزود: اگر میزان استقبال مخاطبان را از این طرح بررسی کنیم، تعداد افرادی که در دو سانس مربوط به طرح اذان تا اذان به سینما رفته‌اند؛ نسبت به شش سانس قبل از طرح، رشد یک و نیم درصدی داشته ‌است؛ یعنی اگر در طول شش سانس روزانه ۲۰۰ نفر به دیدن یک فیلم رفته‌اند در بعضی سینماها در طول دو سانس طرح اذان تا اذان تعداد آنها به ۴۰۰ نفر رسیده است.

صابری گفت: این رقم قابل توجه است؛ اما قابل قبول نیست؛ زیرا در سال گذشته گاهی میزان افزایش به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسید و حتی در مجموع سانس‌ها به هزار نفر تماشاگر می‌رسید.

وی با اشاره به دلایل موفق نبودن این طرح گفت: درحالی که سال گذشته فقط چهار پردیس سینمایی؛ فیلم‌ها را نمایش می‌دادند و امسال ۱۹ سالن سینما اقدام به پخش و نمایش فیلم‌ها و اجرای طرح اذان تا اذان می‌کنند؛ اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از سوی صدا و سیما و همچنین تبلیغات ضعیف؛ تا امروز توقعات سینماداران از اجرای این طرح برآورده نشده است.

صابری ادامه داد: متاسفانه بعضی از افراد نیز انتقاداتی به طرح وارد می‌کنند که صحیح نیست. در زمان نمایش فیلم‌ها، مساجد برنامه‌ای ندارند. تلویزیون هم به صورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کند آیا این دلیلی است بر اینکه مردم به مسجد نمی‌روند.

صابری ادامه داد: عنوان می‌شد این طرح از مسجد رفتن مردم ممانعت می‌کند، در حالی که هیچ گونه منافاتی ندارد و اگر این گونه باشد باید تلویزیون را هم تعطیل کرد. نهایتا مردم یک سانس از این چند سانس را استفاده می‌کنند و سایر وقتشان را به کارهای دیگرشان می‌رسند.

صابری افزود: اجرای این طرح باعث شد تا عده‌ای که هرگز به سینما نمی‌آمدند، به سینما بیایند. همچنین حضور خانواده‌ها بسیار پررنگ شده است. گاه دیده می‌شود که ۲۵ نفر از اعضای‌ یک خانواده با هم در سینما حاضر می‌شوند.

این سخنان در پی اعتراضات هفته پیش برخی از ائمه جماعات در شهرستان‌ها عنوان شد که طرح اذان تا اذان را مورد انتقاد قرار داده و آن را منافی با اعمال ماه مبارک رمضان دانسته بودند. به اعتقاد این منتقدان طرح مزبور مردم را به جای توجه به خدا، دعا، مناجات و انجام فرایض مذهبی به سینماها کشانده و برای آنها سرگرمی درست می‌کند.

با این حال علی سرتیپی سخنگوی شورای صنفی نمایش می‌گوید: «نام و عنوانی که روی این طرح گذاشته شده از سال گذشته به صورت خودجوش به وجود آمده است؛ بعضی «اذان تا اذان» بعضی «افطار تا سحر» و برخی «طرح رمضان» و ... به آن اطلاق می کردند. در هر حال منظور افزایش یک سانس فوق‌العاده به سانس‌های سینما بوده و مورد خاص و پیچیده‌ای در میان نبوده است ولی عناوین مطرح شده ایجاد شبهه نموده است. این طرح موضوع جدید و مربوط به امسال نیست. شروع آن مربوط به سال گذشته بوده، همچنین طرح فرهنگی موفقی نیز بوده است.

استقبال مردم از این طرح حاکی از این امر است. در سال گذشته اعتراضی به اجرای طرح نبود و هیچ گونه آفت اجتماعی از این طریق ایجاد نشد. در این زمان ( ساعت ۲۲ ) برنامه خاصی درهیچ یک از مساجد و اماکن مذهبی برگزار نمی‌شود که این طرح موجب اخلال در آن شود؛ به جز فیلم‌ها و سریال‌هایی که در شبکه‌های بیگانه و ماهواره‌های خارجی به صورت شبانه‌روزی پخش می شود.»

برخی از ائمه جمعه روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه از این طرح انتقاد کرده و آن را طرح ضد مسجدی خواندند. حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز اعلام کرده در طرح اذان تا اذان شرکت نمی‌کند.

سخنگوی انجمن سینما‌داران، حذف سینماهای حوزه هنری را در کیفیت این طرح بی‌تاثیر دانست و گفت: حوزه هنری فقط چهار سالن سینما را از اجرای این طرح حذف کرده است که تاثیری در اجرای طرح ندارد. صابری ابراز امیدواری کرد با بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی صحیح استقبال از طرح پررونق شود.

اداره نظارت دستور تبلیغ طرح اکران «اذان تا اذان» را داد

سخنگوی انجمن سینماداران گفت: با دستور اداره کل نظارت و ارزشیابی، قرار است از امشب ـ ۲۷ مرداد ماه ـ تبلیغات طرح اکران « از اذان تا اذان» از تلویزیون پخش شود.

محمدرضا صابری در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار داشت: در شش روز گذشته به‌رغم اینکه هیچ گونه تبلیغاتی از این طرح نبوده است، اما باز استقبال نسبتا خوب بوده و تماشاگران سانس‌های این طرح نسبت به سانس‌های عادی دو برابر بوده است. وی افزود: خصوصا خانواده‌ها استقبال خوبی کرده‌اند و اگر تبلیغات شود، استقبال بهتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه به جز سینماهای حوزه، ۹۵ درصد سینماها در این طرح شرکت کرده‌اند، گفت: اهواز، ‌شیراز و اصفهان هم از جمله شهرهایی هستند که طرح « از اذان تا اذان» را اجرا می‌کنند و از مراکز استان‌های دیگر هم درخواست‌های زیادی مطرح شده که اگر تیزرهای این طرح پخش شود در اکثر مراکز استان‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

سینماهای جوان، ‌آفریقا، ‌صحرا، ایران، فرهنگ، فلسطین، عصر جدید، ماندانا و پردیس‌های ملت و زندگی و... از اجراکنندگان طرح «از اذان تا اذان» در تهران هستند.