تکذیب ادعای کمک مالی به افغانستان از سوی سفارت‌ایران در کابل

سفارت جمهوری اسلامی‌ ایران در افغانستان با صدور بیانیه‌ای ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز آمریکا مبنی بر کمک‌ایران به مقامات دولت افغانستان را مضحک و اهانت آمیز توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، در‌این بیانیه آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در افغانستان با رد ادعای کذب، مضحک و اهانت آمیز روزنامه نیویورک تایمز تاکید می‌کند،‌ این گونه شایعات بی‌اساس توسط برخی رسانه‌های غربی با هدف تشویش افکار عمومی ‌و مخدوش کردن روابط و مناسبات رو به گسترش دو کشور همسایه و دوست صورت می‌گیرد.

در‌ این بیانیه تاکید شده است: پیوندهای تاریخی و فرهنگی دو ملت‌ ایران و افغانستان محکم‌تر از آن است که تحت تاثیر شیطنت رسانه‌ای و اخبار واهی مطبوعات غربی قرار بگیرد. دو روز پیش، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مدعی کمک مالی‌ ایران به یکی از کارکنان دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عمرداودزی، رییس دفتر کارکنان حامد کرزای، در سفر اخیر رییس‌جمهور افغانستان به‌ایران همراه وی بود و فدا حسین مالکی، سفیر جمهوری اسلامی ‌در کابل نیز همراه با رییس‌جمهور افغانستان راهی تهران شده است. بر اساس ادعای نیویورک تایمز، فدا حسین مالکی در زمان حضور در هواپیما یک کیسه پول را به عمرداودزی تحویل داده است.

توضیحات کرزای در باره کمک مالی ایران

حامد کرزای‌، رییس‌جمهور افغانستان اما در پاسخ به ادعای روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر پرداخت پول از سوی ایران به وی گفت: ایران هم مانند تمامی ‌کشورها از جمله آمریکا به افغانستان کمک مالی می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی‌بی‌سی، حامد کرزای همچنین گفت که پرداخت پول از سوی ایران به وی طی یک فرآیند «شفاف» بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز با اعلام این خبر مدعی شده بود که این پول برای توسعه منافع ایران در افغانستان بوده است‌، اما کرزای که در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، ضمن رد این ادعا گفت: پول نه برای یک فرد بلکه به عنوان کمک برای اداره دفتر ریاست جمهوری بوده است. رییس‌جمهوری افغانستان یاد آور شد: دولت ایران هر ساله یک یا دو بار به ما ۵۰۰، ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار یورو کمک مالی می‌کند و این یک کمک رسمی ‌است و من در این باره و جلب کمک آمریکا با جورج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا هم صحبت کرده بودم.