«ایسنا» با انتشار گزارش نوشت: اگرچه به‌ موجب ماده ۲۱۶ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ـ مصوب سال ۲۶/۹/۸۷ ـ دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند، اما نگاهی به زمان ارائه لایحه بودجه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این کار در زمان‌هایی غیر از آنچه در آیین‌نامه آمده، انجام شده است. به گزارش ایسنا، جدول زمان تقدیم بودجه‌های سنواتی حاکی از این است که دست کم در زمان حضور دولت‌های هشتم، نهم و دهم،‌ هیچ گاه لایحه بودجه پیش از پایان نیمه آذرماه به مجلس شورای اسلامی تقدیم نشده‌ است. زمان رسیدن لوایح بودجه سنواتی طی ۱۰ سال گذشته به این شرح است: لایحه بودجه ۱۳۸۰ در ۱۶ آذر ۷۹‌، لایحه بودجه ۱۳۸۱ در ۲ دی ۸۰‌، لایحه بودجه ۱۳۸۲ در ۲ دی ۸۱‌، لایحه بودجه ۱۳۸۳در ۲ دی ۸۲ ‌، لایحه بودجه ۱۳۸۴ در ۱۹ دی ۸۳‌، لایحه بودجه ۱۳۸۵ در ۲۵ دی ۸۴‌، لایحه بودجه ۱۳۸۶ در ۱ بهمن ۸۵‌، لایحه بودجه ۱۳۸۷ در ۱۷ دی ۸۶ ‌، لایحه بودجه ۱۳۸۸ در ۸ بهمن ۸۷‌، لایحه بودجه ۱۳۸۹ در ۴ بهمن ۸۸.

با وجود اینکه سال گذشته بستر ارائه بودجه پیشنهادی از سوی سازمان‌ها الکترونیکی شد؛ اما این روش هم نتوانست مشکل تاخیر در تدوین و ارائه لایحه بودجه را حل کند. امسال نیز معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در بخشنامه‌ای به سازمان‌ها اعلام کرد که سامانه لایحه بودجه سال ‌۱۳۹۰ در ارتباط با پیش‌بینی منابع قابل وصول دستگاه‌های اجرایی (به همراه راهنمای استفاده آن) آماده بهره‌برداری بوده و به مدت ۱۰ روز از روز دوشنبه مورخ ۲۶/۷/۸۹ از طریق نشانی http://www.spac.ir و فعال‌کردن مایه (آیکون) سامانه لایحه بودجه قابل دسترسی است. در حالی که یک هفته به پایان مهلت قانونی ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی باقی مانده؛ اما هنوز از جزئیات آن اطلاعی در دست نیست. همچنین معاون بودجه اعلام کرده که به زودی درباره مشخصات بودجه ۹۰ نشستی خبری برگزار خواهد شد.

با این وجود باید منتظر بود و دید که آیا بودجه سال آینده کل کشور سنت تاخیر در ارائه لایحه را خواهد شکست یا به روند پیشین ادامه خواهد داد.