مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی از توقف پرداخت وام از محل حساب ذخیره ارزی به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد و همچنین از عدم راه‌اندازی صندوق توسعه ملی به عنوان جایگزین آن انتقاد کرد. سامان قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: در حال حاضر تسهیلات‌دهی از محل حساب ذخیره ارزی متوقف شده است، یعنی سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت تسهیلات باید منتظر راه اندازی صندوق توسعه ملی باشند. وی ادامه داد: هر زمان که صندوق توسعه ملی راه‌اندازی شد، سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، سرمایه‌گذاران را برای دریافت تسهیلات و وام از صندوق توسعه ملی معرفی خواهد کرد، زیرا طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاران خارجی مجاز به استفاده از منابع آن هستند.

وی از ارائه چند درخواست بزرگ از سوی برخی کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها خبر داد و افزود: در این راستا سرمایه‌گذاری خارجی در دو پالایشگاه توسط خارجیان در سال جاری به تصویب رسیده است. وی همچنین به دریافت درخواست‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش فولاد کشور توسط سرمایه‌گذاران خارجی اشاره و بیان کرد: تاکنون ۶ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در ورودی سرمایه‌گذاری خارجی بی‌تاثیر است، افزود: در برخی از بخش‌ها از جمله استفاده از فاینانس با مشکلاتی مواجه‌ایم، اما راه‌حل‌هایی را برای این‌گونه مشکلات در نظر گرفته و در این زمینه فرصت‌یابی، ارائه طرح و برنامه، مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی و غیره را انجام می‌دهیم. قاسمی استفاده از وام‌های بانک توسعه اسلامی و به کارگیری روش‌های BOT و PPT را از روش‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه مسوولان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی همواره درصدد تشریح سودآوری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران خارجی هستند، عنوان کرد: تحریم‌ها در ورود سرمایه‌گذار خارجی تاثیری ندارد، فقط در نقل و انتقال پول تاثیر می‌گذارد که البته راهکارهایی را برای آن در نظر گرفته‌ایم.