پیشنهاد احمدی‌نژاد برای تشکیل گروه   1+6 با شرکت ایران
عکس: President.ir

احمدی‌نژاد در جمع دانشجویان استان مرکزی ارائه داد
پیشنهاد تشکیل گروه 1+6‌
عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری
ایران با گروه 1+5 آماده تولید مواد هسته‌ای، تبادل همکاری‌های هسته‌ای و همچنین اصلاح مشکلات جهان است
تا گروه جدیدی تحت عنوان گروه ۱+۶‌ ایجاد شود

رییس‌جمهوری در جمع دانشجویان استان مرکزی گفت: با توجه به شرایط کنونی،‌ ایران با گروه ۱+۵ آماده تولید مواد هسته‌ای، تبادل همکاری‌های هسته‌ای و همچنین اصلاح مشکلات جهان است تا گروه جدیدی تحت عنوان گروه ۱+۶‌ ایجاد شود.
به گزارش‌ ایرنا، «محمود احمدی‌نژاد» در هشتادو یکمین سفر استانی، صبح چهارشنبه به مناسبت روز دانشجو در سخنانی در جمع دانشجویان استان مرکزی تاکید کرد:‌ایران به هیچ عنوان از حقوق ملت خود در چرخه سوخت هسته‌ای، حق غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم و ساخت نیروگاه عقب‌نشینی نمی‌کند و بهتر است غرب هم در زمینه همکاری هسته‌ای با‌ ایران اقدام کند.
رییس جمهور با بیان‌ اینکه برای نیاز داخل، ساخت ۲۰ نیروگاه هسته‌ای ضروری است، خطاب به کشورهای غربی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ‌ایران آماده همکاری است تا آنها ‌این نیروگاه‌ها را در کشور بسازند در غیر‌این صورت جوانان‌ ایرانی در‌ آینده نزدیک همه نیروگاه‌های اتمی ‌مورد نیاز کشور را می‌سازند.
وی با بیان‌ اینکه مواضع جمهوری اسلامی ‌ایران در مسائل جهانی روشن و واضح است، تصریح کرد که ‌ایران به هیچ عنوان حقی از ملت‌ها ضایع نمی‌کند، ضمن آنکه رژیم صهیونیستی را نیز به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسد و جنگ، تجاوز، اشغالگری و بی‌احترامی ‌به ملت‌ها را برنمی‌تابد.
احمدی‌نژاد با بیان‌اینکه دقیق‌ترین سیاست مدیریتی در موضوع هسته‌ای به‌کار گرفته شد، تاکید کرد به یاری خدا همین روند را ادامه داده و به جلو خواهیم برد.
در مقطعی، فردی از داخل کشورمان اطلاعات هسته‌ای به خارج می‌داد
همچنین به گزارش ایسنا، وی با اشاره به روند مساله هسته‌ای ‌ایران در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در مقطعی فردی از داخل کشورمان اطلاعاتی را به آنها می‌داد و از آنها می‌خواست که هرچه سریع‌تر علیه ما قطعنامه صادر کنند. ما نیز در مذاکرات با آنها می‌گفتیم که اطلاعات غلط به دست شما نرسد. ما تسلیم بشو نیستیم. حالا آمده‌اند و می‌گویند می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم. ما همیشه اهل گفت‌وگو و اهل منطق هستیم.
رییس‌جمهور ادامه داد: حالا هم اعلام می‌کنیم که حقوق قطعی هسته‌ای‌ ایران مثل استقلال کشورمان است و باید پذیرفته شود. در مورد سایر مسائل مانند مواد غنی شده هسته‌ای و سایر مسائل و مشکلات جهان حاضریم با آنها همکاری کنیم. آنها شش کشور هستند، ما هم یک کشور. همه‌ آن شش کشور حرفشان یکی است و مدل اداره جهانشان یکی است. ما با آنها متفاوت هستیم و حاضریم با آنها همکاری کنیم، اما حد و مرز و حقوق ملت ما سر جایش قرار دارد.
تحریم‌ها را لغو کنند، این به نفع همه است
وی همچنین تصریح کرد: آنها تحریم‌ها را لغو کنند، هرچند که در ما اثری نداشته است. ‌این به نفع همه است. مسیری که آنها قبلا انتخاب کرده‌اند بن‌بست بود. بهترین راه همکاری است، اما اعلام می‌کنیم که ما هیچ ظلمی ‌را علیه هیچ ملتی نمی‌پذیریم. هزار سال هم بگذرد وحشی‌های صهیونیست را به رسمیت نمی‌شناسیم. تجاوز، اشغال و بی‌احترامی ‌به ملت‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و همه ‌اینها باید حل شود.
ممکن است برخی وقتی فضا عوض شود، سوپرانقلابی شوند
رییس‌جمهور در ادامه گفت: ما در داخل کشور افرادی را تجربه کردیم که تا فشار زیادی وارد می‌شد به ما پرخاش می‌کردند و وقتی فضا آرام می‌شد، می‌گفتند که اصل فناوری هسته‌ای را ما درست کرده‌ایم. ممکن است برخی وقتی فضا عوض شود، سوپرانقلابی شوند، اما بدانید تا وقتی ‌این دولت هست، به اندازه سر سوزنی از حقوق ملت عقب نخواهیم نشست و البته اهل تدبیر هستیم و دقیق‌ترین سیاست‌های مدبرانه اگر وزیر به دانشگاه نیامد نام او را در تابلو نوشته و سر در دانشگاه بزنید. رییس‌جمهور از دانشجویان خواست تا با برپایی کرسی‌های آزاداندیشی از مسوولان دعوت کنند تا به سوالات آنها پاسخ دهند.
به گزارش «ایسنا» وی بر‌ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی تاکید کرد و خطاب به دانشجویان گفت: کرسی‌های آزاداندیشی را شما باید برپا کنید و از شخصیت‌ها و چهره‌ها دعوت کنید و بخواهید که بیایند. از وزرا و مسوولان دولتی هم بخواهید که بیایند و به سوالاتتان پاسخ بگویند و اگر وزیر نیامد به من بگویید که مساله را بررسی کنم و در مقابل دانشگاه نیز تابلویی نصب و اعلام کنید که ما از فلان وزیر دعوت کردیم و نیامد.
با دانشگاه پولی مخالفیم
وی در ادامه گفت: مشکل پژوهشی ما تاریخی است، البته اصلاحاتی صورت گرفته است که نباید آنها را دست کم بگیریم. ما هم‌اکنون از نظر سرعت تولید علم در منطقه اول هستیم و البته باید بیشتر کار کنیم. بودجه‌ دانشگاه‌ها در دولت نهم چهار برابر شد و ما می‌دانیم که‌این رقم هم کافی نیست و در عین حال باید بدانیم که کشور مشکلات دیگری هم دارد که باید به آنها هم رسیدگی کرد. بودجه‌ پژوهشی کشور در دولت نهم و دهم، ۵ الی ۶ برابر شده است، اما هنوز در‌این زمینه مشکل وجود دارد. در عین حال باید دانست که رابطه بین صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت بنیادین مشکل دارد. ما با پولی کردن دانشگاه‌ها موافق نیستیم. در عین حال با‌ اینکه بودجه پژوهشی به دانشگاه بدهیم و بعد به صنعت بگوییم که برو از دانشگاه بگیر هم موافق نیستیم. پژوهش‌های ما باید ناظر به نیازهای کشور باشد.
سالانه تا 800 میلیارد تومان بین صنعت و دانشگاه قرارداد منعقد می‌شود
رییس‌جمهور گفت: ما در دانشگاه‌ها معاونت علمی ‌تاسیس کردیم که برای تقویت بخش پژوهشی دانشگاه‌ها بود و هم‌اکنون سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان بین صنعت و دانشگاه قرارداد منعقد می‌شود. ‌این نشان می‌دهد که قطار پژوهش در دانشگاه به حرکت درآمده است، اما در ابتدای راه است. بنیاد نخبگان هم برای همین مساله تاسیس شده و ما اذعان داریم که در برابر استعدادهای جوشان کشور‌ این کارها کافی نیست. در دولت نهم اختراعات ثبت شده ۵ الی ۶ برابر کل اختراعات قبل از دولت نهم بوده است. با ‌این حال قبول داریم که مشکلات وجود دارد و ما برای حل آنها در ابتدای راه هستیم.
بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها بودجه دانشگاه‌ها را افزایش خواهیم داد
احمدی‌نژاد گفت: دانشجویان برای ما عزیز هستند. امید ما به دانشجویان است. دانشجویان حاصل عمر ملت هستند. بحث‌هایی هم درباره نحوه اداره دانشگاه‌ها مطرح شده است که البته ‌اینها همه در جهت حمایت از دانشجو و هیات‌های علمی ‌است. بعد از هدفمند کردن یارانه‌ها بودجه دانشگاه‌ها را افزایش خواهیم داد و البته باید وزارت علوم و وزارت بهداشت نظارت داشته باشند که دانشگاه‌ها از نظر رفاهی استانداردهای لازم را برای دانشجویان و اساتید فراهم کنند.
هیچ وقت نمی‌خواهم به سمتی بروم که بگو مگو درست شود
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به فرهنگ گفت: چون روحیه خود من هم دانشجویی است، هیچ وقت نمی‌خواهم به سمتی بروم که بگو مگو درست شود. ما به دنبال ساختن و پیشرفت هستیم. در کشور کارهای خیلی زیادی وجود دارد. بعضی وقت‌ها من شرمنده همکارانم می‌شوم. آن‌قدر کار می‌کنند که وقتی به خانه می‌رسند بیهوش می‌شوند. نمی‌خواهم بگویم که دولت در اداره کشور تنها است، که البته تنهاست، اما باید همه، خود را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و کشور را بسازیم.
در پایان دولت دهم مشکل مسکن را حل خواهیم کرد
احمدی‌نژاد در ادامه به مشکلات بخش مسکن اشاره کرد و گفت: مشکل مسکن در کشور ما خیلی طولانی است. هر چند سال یک بار مسکن با افزایش قیمت مواجه می‌شود که یک بار آن در اوایل دولت نهم اتفاق افتاد، البته برخی آن را تشدید کردند و تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار علیه دولت نمودند. وی افزود: من در آن زمان در جلسات شورای عالی مسکن گفتم بیایید یک بار برای همیشه مشکل مسکن را در کشور حل کنیم که برخی گفتند چنین چیزی شدنی نیست و می‌گفتند که با دادن وام‌های اجاره یا کارهای کوتاه‌مدت، بازار مسکن را آرام کنید، اما من اصرار داشتم که مسکن‌سازی در مقیاس میلیونی را شروع کنیم. در ابتدای دولت نهم از همکاران خواستم که سالی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته شود که‌این مساله تا امروز محقق شده است. از امسال خواستم که‌این رقم به ۴۰۰ هزار واحد مسکن در روستاها افزایش یابد تا بتوانیم در عرض ۱۰ سال کل روستاها را نوسازی کنیم. به لطف خدا در پایان دولت دهم مشکل مسکن را حل خواهیم کرد تا هرکس ازدواج کرد خانه‌ای برای زندگی داشته باشد.
تلاش داریم تا پایان دولت رقم بیکاری را به صفر برسانیم
رییس‌جمهور درباره بیکاری نیز گفت: وقتی ما دولت را به دست گرفتیم ۳ میلیون در کشور بیکار داشتیم و قرار بود سالانه ۷۰۰ هزار شغل در کشور‌ ایجاد شود که البته‌ این رقم تا پایان برنامه چهارم باید به ۸۷۰ هزار شغل در سال می‌رسید. ما امروز با ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار مواجه هستیم و تلاش داریم تا پایان دولت رقم بیکاری را به صفر برسانیم.
می‌شود مشکلات را حل کرد اگر بشود جلوی لفت و لیس‌ها را گرفت
رییس‌جمهور تصریح کرد: به نظر من می‌شود مشکلات را حل کرد. اگر مانع نشوند و بشود جلوی برخی لفت و لیس‌ها را گرفت، می‌توان کاری کرد که هیچ بیکاری در کشور وجود نداشته باشد. آقایی وجود دارد که ۱۸۰ میلیارد تومان از بانک پول گرفته؛ اما آن را پس نمی‌دهد و وقتی می‌گوییم که بانک از او شکایت کند، می‌گویند که او تخلفی نکرده است، حتی خلاف شرعی هم مرتکب نشده، بلکه تنها نقض عهد کرده است.‌این در حالی است که بسیاری از جوانان ما نیازمند منابع برای فعالیت هستند. وی ادامه داد: دولت فشار وارد می‌کند که بتواند‌ اینها را برگرداند، در بنگاه‌های کوچک چند صد هزار طرح در نوبت هستند؛ اما منابع نداریم که به آنها بدهیم. به فضل الهی ما کار خود را انجام می‌دهیم، اما بدانید که کار سخت است و ما تلاش داریم که حداقل ساحت دولت را از‌این مفاسد پاک کنیم. ‌این یک مبارزه تمام‌عیار است.
خاطره‌ای از جناح مقابل
احمدی‌نژاد در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: فردی نزد من آمده بود و می‌گفت که دو جناح در کشور وجود دارند که برای بقای انقلاب باید کار کنند، وقتی مردم از یکی از آنها خسته شد، سراغ آن یکی برود و از من خواست که شرکت‌هایی را از وزارت نفت به قیمت دفتری به آنها واگذار کنم که آنها هم با اداره آن بتوانند هزینه‌های جناح خود را تامین کنند که من هم به او گفتم یک لیست از‌این شرکت‌ها را به من بدهد که او هم لیستی از شرکت‌های پرسود وزارت نفت را تهیه کرد و به من داد. نامه را از او گرفتم و گفتم از تو چنین توقعی ندارم که چنین خواسته‌هایی از من داشته باشی.
اتحادیه اروپا بعد از تحریم‌ها معاملات تجاری خود را با ما افزایش داده است
احمدی‌نژاد با بیان اینکه ماموریت تاریخی و بزرگ ما ساختن‌ ایران است و ‌این ملی‌گرایی و ناسیونالیسم نیست، با اشاره به سفر اخیر خود جهت شرکت در اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: در‌ این سفر دیداری با یکی از روسای جمهور داشتم که درباره برخی مواضعش از او سوال کردم، او هم برخی از نگرانی‌های کشورهای زورگو را مطرح کرد و ‌اینکه نگرانند ‌ایران به سمت ساخت بمب اتم برود. من در پاسخ به او گفتم که مگر شما‌ این سخنان را باور کرده‌اید؟ و بعد به او گفتم که اتحادیه اروپا بعد از تحریم‌های یکجانبه معاملات تجاری خود را با ما افزایش داده است. آمریکا هم هر روز به ما پیغام می‌فرستد. حواستان باشد که کلاه سرتان نرود. رییس‌جمهور دیگری در ‌این اجلاس به من گفت که فلانی نمی‌ترسی که آمریکا به کشورتان حمله کند؟ که من در پاسخ گفتم که هیچ کشوری نمی‌تواند چنین غلطی را مرتکب شود و چنین جراتی را ندارد.