پایان فصل پاییز و عدم اعلام نرخ بیکاری تابستان

در حالی که در دو سال گذشته حداکثر تاخیر در اعلام نرخ بیکاری فصلی ۳۰ روز بوده است، در دو دوره اخیر این عدد به ۵۶ روز رسیده و این در حالی است که نرخ بیکاری فصل تابستان سال‌جاری با وجود اتمام فصل پاییز،‌ هنوز اعلام نشده است. به گزارش ایسنا، اگرچه نرخ بیکاری محاسبه شده توسط مرکز آمار ایران چند روز بعد از قطعی شدن به رسانه‌ها اعلام می‌شود، اما بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد که در دوره مدیریت پیشین مرکز آمار ایران بین دو تا سه هفته بعد از پایان هر فصل، این عدد اعلام می‌شده است.

جدول اخبار مربوط به اعلام نرخ بیکاری فصلی توسط رسانه‌ها و از جمله ایسنا از پاییز سال ۸۶ تا بهار سال جاری به این شرح است: اعلام نرخ بیکاری پاییز سال ۸۶ حدود ۲۴ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری زمستان سال ۸۶ حدود ۱۶ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری بهار سال ۸۷ حدود ۱۲ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری تابستان سال ۸۷ حدود ۳۰ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری پاییز سال ۸۷ حدود ۲۱ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری زمستان سال ۸۷ حدود ۲۶ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری بهار سال ۸۸ حدود ۲۹ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری تابستان سال ۸۸ حدود ۲۲ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری پاییز سال ۸۸ حدود ۲۱ روز پس از پایان فصل‌، اعلام نرخ بیکاری زمستان سال ۸۸ حدود ۵۶ روز پس از پایان فصل و اعلام نرخ بیکاری بهار سال ۸۹ حدود ۴۹ روز پس از پایان فصل.

بر اساس این گزارش‌، همان طور که ملاحظه می‌شود بیشترین تاخیر با فاصله قابل توجهی در اعلام نرخ بیکاری، مربوط به بهار امسال و زمستان سال گذشته است که می‌تواند ناشی از تغییر مدیریت در مرکز آمار ایران باشد. عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران به تازگی در نشست خبری خود در پاسخ به این که چرا با وجود گذشت حدود دو ماه از تابستان هنوز نرخ بیکاری اعلام نشده است، گفت: ‌اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری تقریبا نهایی شده و تنها اطلاعات مربوط به یک استان نیاز به بازبینی داشت که این کار در حال انجام است و به زودی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این که آیا پیش بینی می‌کنید نرخ بیکاری تابستان افزایشی باشد یا خیر؟ گفت:‌ تا زمانی که اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری نهایی نشود هیچ نظری درباره افزایش یا کاهش آن نمی‌توان اعلام کرد.

این در حالی است که چند روز پیش نیز وزیر کار و امور اجتماعی از نرخ بیکاری تابستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و اعلام آن را به عهده مرکز آمار ایران دانست. در همین زمینه مدیر روابط عمومی‌مرکز آمار ایران موضوع تلفیق نرخ بیکاری تابستان و پاییز را تکذیب کرد.

فرشاد گلستان در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار خبری درباره تلفیق نرخ بیکاری تابستان و پاییز و اعلام آن به صورت واحد گفت: این موضوع صحت ندارد و تا جایی که من مطلع هستم نرخ بیکاری تابستان در حال نهایی شدن است. او درباره زمان اعلام نرخ بیکاری تابستان اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: مشخص نیست که این موضوع چه زمانی اطلاع‌رسانی می‌شود و هنوز درباره چگونگی اعلام آن تصمیمی‌گرفته نشده‌ است.

پیش از این رییس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز ملی آمار با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی وقتی آمار می‌دهند باید با هم هماهنگ باشند، گفته بود: «ما سه دستگاه دولتی داریم که آمار می‌دهند. این سه با هم هماهنگ باشند و یک آمار متحد بدهند. همچنین درباره سطح اطلاع‌رسانی هم می‌خواهم بگویم که هر اطلاعاتی به درد هر کسی نمی‌خورد. گاهی برخی اطلاعات گمراه‌کننده و گاهی باعث می‌شود که تقاضای اضافی درست شود. دادن اطلاعات باید سطح‌بندی شود.

برخی آمارها منتشر می‌شود که اصلا اهمیتی ندارد و باعث می‌شود که مردم تنها احساس بدبختی کنند. در حالی که زندگی‌شان با روز گذشته فرقی نکرده است اما باز هم چنین حسی به آنها دست می‌دهد. معتقدم اطلاعات و آمار باید در جهت برنامه‌ها داده شود و انگیزاننده باشد نه رکودآفرین. امیدوارم با کمک شما برنامه ایرانی ـ اسلامی ‌تدوین شده و همه آمارها هم در خدمت آن باشد.»