رای مثبت مجلس به عملکرد گازی وزارت نفت

دنیای‌اقتصاد- مجلس از توضیحات وزیر نفت درباره عملکرد شرکت ملی گاز ایران از جمله نحوه گازرسانی به روستاها قانع شد و به او کارت زرد نداد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه با ۱۱۰ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های مسعود میرکاظمی به سوال سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو و چالدران راضی شده اند. این در حالی بود که خود جعفرزاده، پاسخ‌های میرکاظمی را قانع‌کننده ندانسته بود.

میرکاظمی: از برنامه چهارم جلو هستیم

وزیر نفت در جلسه دیروز مجلس پاسخ به سوال نماینده ماکو مبنی بر علت عدم تحقق برنامه‌های اعلامی میرکاظمی در جلسه رای اعتماد و تراز منفی گاز در کشور گفت: وضعیت انرژی در استان شما، آذربایجان غربی به متوسط کشوری نزدیک است و میادین مشترک گاز در این استان توسعه پیدا کرده است. میرکاظمی افزود: میدان مشترک پارس جنوبی از جمله افتخارات ما است و قراردادهای زیادی در این زمینه انجام شده است و در زمان حاضر جمعیت شهری تحت پوشش گاز ۹۶ درصد است و ۳۸ درصد جمعیت روستایی کشور هم از نعمت گاز برخوردارند. از سوی دیگر، تعداد مشترکان تحت پوشش ۱۱۷ درصد بیشتر از رقم پیش‌بینی شده در برنامه است.

وی با اعلام اینکه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد پروژه گازرسانی در روستا در کشور در دست اجرا است، به بیان عملکرد و فعالیت‌های وزارت نفت در این زمینه پرداخت و تاکید کرد: حرکت دولت دهم حرکتی رو به سوی عدالت محوری بوده است.

وزیر نفت تحولات صورت گرفته در وزارت نفت را در حد بالایی توصیف کرد و افزود: در مورد بحث افزایش ضریب بازیافت قراردادهای خوبی منعقد شده و باید در جلسه غیرعلنی در این خصوص صحبت کنیم؛ چرا که در صورت اعلام نام این شرکت‌ها کشورهای اروپایی و آمریکایی به شدت به آنها فشار وارد می‌آورند.

میرکاظمی از نسبت دادن نام «مافیای نفت» به صنعت نفت کشور انتقاد کرد و افزود: در حالی که ما تلاش می‌کنیم در برابر توطئه‌ها بایستیم؛ نسبت دادن چنین نامی به صنعت نفت صحیح نیست. این صنعت در بحث توطئه تحریم بنزین که پیش‌بینی می‌کردند ایران را تا مهرماه شکست خواهد داد، توانست یک میلیارد لیتر بنزین با اکتان بالای ۹۸ درصد تولید نماید و این توطئه را از بین ببرد.

جعفرزاده: اگر گاز کم دارید، صادر نکنید

پس از توضیحات وزیر نفت، سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو، توضیحات و ادبیات وزیر نفت را بسیار بد خواند و گفت: من به ایشان تذکر می‌دهم، نمایندگان مجلس نه‌تنها می‌فهمند، بلکه اطلاعاتی هم در زمینه حوزه کاری ایشان دارند.

وی گفت: آنچه که آقای میرکاظمی برای توضیح سوال من بیان داشت تنها شرح وظایف ایشان بود و هیچ ربطی به سوالی که من پرسیده‌ام ندارد. جعفرزاده با بیان اینکه میرکاظمی در جلسه علنی مجلس تنها به بیان عملکرد وزارت نفت پرداخته است، اظهار داشت: وی حتی به خود زحمت نداده است که سوال را یک بار بخواند و در این زمینه آمار در بیاورد پس چطور می‌خواهند با این گونه نگرش مشکلات روستاهای کشور را حل کنند.

نماینده ماکو و چالدران در مجلس، عدم توسعه مراکز گاز طبیعی و عدم تامین گاز مورد نیاز روستاهای مناطق سردسیر را از جمله ایرادات وارد بر عملکرد وزیر نفت برشمرد.

وی با طرح این سوال که چرا برنامه‌های اعلام شده از طرف شما در هنگام رای اعتماد جامه عمل نپوشیده است، اظهار داشت: شما وعده داده بودید که تولید گاز بالا رود و مراکز CNG نیز توسعه یابد، اما هم‌اکنون شاهدیم که نه تنها در بحث حوزه‌های نفتی مشترک با قطر و دریای خزر کاری انجام نشده صف‌های طولانی را نیز در بحث CNGها مواجهیم. وی افزود: در روستاهای استان‌های سردسیر مردم شاهد صادرات گازند، اما خودشان از آن بهره‌ای ندارند. اگر گاز کم داریم، چرا صادرات را متوقف نمی‌کنید؟ وی ادامه داد: مردم ماکو می‌بینند که مردم نخجوان و ترکیه از گاز ایران استفاده می‌کنند، اما خود از آن بهره‌ای ندارند، وی در پایان گفت: من از پاسخ وزیر نفت به سوال خود قانع نشده‌ام. با این وجود، نمایندگان مجلس از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، با ۱۱۰ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده می‌دانند.